Piquet'n hätkähdyttävä todistajanlausunto vuoti nettiin

F1SA-verkkosivusto on julkaissut kokonaisuudessaan todistajanlausunnon, jonka entinen Renault-kuljettaja Nelson Piquet junior antoi Kansainvälisen autoliiton FIA:n kuulustelussa viime vuoden Singaporen GP:n tapahtumiin liittyen.

Piquet kertoi FIA:lle, että Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore ja tekninen johtaja Pat Symonds pyysivät häntä kolaroimaan tahallaan Fernando Alonson varikkokäynnin jälkeen, jotta turva-auto tulisi radalle ja Alonso hyötyisi siitä.

- Symonds kysyi Briatoren läsnäollessa minulta, olisinko halukas uhraamaan kilpailuni tallin hyväksi "aiheuttamalla turva-autotilanteen", Piquet kertoi 30. heinäkuuta FIA:n päämajassa järjestetyssä kuulustelussa.

Piquet kertoo suostuneensa pyyntöön, koska oli hermostunut sopimustilanteestaan. Renault ei ollut vahvistanut hänen sopimustaan kaudelle 2009. Brasilialaiskuljettaja kuitenkin kiistää, että talli olisi luvannut hänelle jatkosopimuksen palkinnoksi.

- Missään vaiheessa kukaan ei sanonut minulle, että suostumalla onnettomuuden aiheuttajaksi minulle taattaisiin sopimukseni uusiminen tai muita etuja. Uskoin kuitenkin siitä olevan apua tavoitteen saavuttamisessa, Piquet totesi.

Piquet'n mukaan talli antoi hänelle tarkat ohjeet siitä, missä ja milloin ulosajon tulisi tapahtua.

- Symonds vei minut rauhalliseen paikkaan ja näytti minulle kartan avulla tarkalleen mutkan, jossa minun pitäisi ajaa ulos. Mutka valittiin siksi, että siinä kohdassa rataa ei ollut nostureita, joiden avulla vaurioitunut auto olisi voitu siirtää pois, eikä myöskään poistumisteitä joita pitkin ratavirkailijat olisivat voineet siirtää auton pois radalta, Piquet kertoi.

- Symonds kertoi minulle myös, millä kierroksella onnettomuus pitäisi aiheuttaa, jotta tallitoverilleni Fernando Alonsolle voitaisiin valita sopiva taktiikka varikkokäynnin tekemiseen ennen turva-auton tuloa radalle, Piquet jatkoi.

Tiesivätkö muut?

Alonso kävi varikolla poikkeuksellisen aikaisin, jo kierroksella 12. Turva-auton tultua radalle hän nousi kärkipaikalle muiden kuljettajien poistuttua edestä varikolle. Espanjalaiskuski myös voitti kilpailun.

- Taktiikan onnistumisen avaimena oli lähes varma tieto siitä, että turva-auto tulisi radalle kierroksella 13 tai 14, Piquet väitti.

- Varmistaakseni sen, että aiheutan onnettomuuden oikealla kierroksella, pyysin monta kertaa tallia vahvistamaan radion välityksellä, millä kierroksella olen. Noin en normaalisti tee, Piquet lisäsi.

Piquet kertoo Briatoren kiittäneen häntä lyhyesti kilpailun jälkeen, mutta sen koommin tilanteesta ei hänen mukaansa keskusteltu tallin sisällä.

Piquet ei omien sanojensa mukaan tiennyt, olivatko muut henkilöt tallin sisällä tietoisia kolaritaktiikasta. Hänen oma kilpailuinsinöörinsä oli kuitenkin GP:n jälkeen ihmetellyt sitä, että auto lähti Piquet'n käsistä erikoisella tavalla.

- Vastasin, että menetin auton hallinnan. Uskon fiksun insinöörin huomaavan auton telemetriatiedoista, että aiheutin onnettomuuden tarkoituksella, koska jatkoin kiihdyttämistä vaikka normaali reaktio olisi ollut jarruttaa niin pian kuin mahdollista, Piquet kuvaili.

Mikäli FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvosto toteaa Renault'n syylliseksi kolarin järjestämiseen, uhkaa tallia, Piquet'tä ja mahdollisesti myös Alonsoa ankara rangaistus.

Piquet sai virallisesti potkut Renault-tallista elokuun alussa. FIA oli ryhtynyt tutkimaan Singaporen GP:n tapahtumia jo hieman aikaisemmin. Piquet myöntää kertoneensa kilpailun jälkeen kolaristaan ystävälleen ja neuvonantajalleen Felipe Vargasille, joka oli puolestaan välittänyt tiedon hänen isälleen Nelson Piquet seniorille. Julkisuudessa on spekuloitu, että juuri isä-Piquet vuotanut FIA:lle vihjeen ulosajon tahallisuudesta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat