Näin Piquet'n väitetään saaneen kolarointikäskyn

Viime vuoden Singaporen F1-kisassa tapahtuneen Nelson Piquet'n kolarin yksityiskohdat alkavat pikkuhiljaa nousta päivän valoon, mikäli on uskominen Autosport-lehteä.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n maailmanneuvosto kokoontuu kuulemaan tallia kuluvan kuun 21. päivä tahallisen kolarin järjestämisestä.

Lehden nettisivujen mukaan tärkein yksityiskohta kolarin tutkinnassa on Piquet'n, tallipäällikkö Flavio Briatoren sekä insinööriosaston johtajan Pat Symondsin välinen kokous muutamaa tuntia ennen itse kisaa. Tuolloin kolmikko keskusteli tulevan kisan taktiikasta.

Lehden lähteet ovat kertoneet, että Nelson Piquet'n FIA:lle toimittamassa todistusaineistossa brasilialainen paljastaa Briatoren ja Symondin pyytäneen häntä ajamaan tahallisen kolarin aikasin kisassa, jotta hänen tallikaverinsa Fernando Alonso voittaisi.

Brasilialainen lupasi kolaroida, koska hänen kauden lopussa päättyvää sopimustaan ei oltu vielä uusittu. Piquet uskoi, että suunnitelman toteuttaminen tultaisiin tallin taholta palkitsemaan.

Todistuksessaan Piquet sanoo, että Symonds veti hänet syrjään ensimmäisen kokouksen jälkeen ja neuvoi, että hänen pitäisi kolaroida mutkassa 17 joko 13. tai 14. kierroksella, heti Alonson kaavaillun ensimmäisen varikkokäynnin jälkeen.

Tämä kohta radasta valittiin, koska siinä kohdassa ei ollut nostureita, millä autoa olisi saatu nopeasti pois radalta, mikä puolestaan varmistaisi turva-auton tulon radalle.

Sekä Briatore että Symonds ovat tiukasti kieltäneen FIA:lle toimittamissaan dokumenteissa Piquet'n väitteet. Vaikka molemmat miehistä ovat myöntäneet järjestetyn kokouksen, ovat he sanoneet, että oli Piquet'n oma ajatus ajaa seinään.

Lehden lähteet ovat niin ikään kertoneet, että Singaporen kolari tuli päivänvaloon tämän vuoden heinäkuun 26. päivä - samana päivänä, jolloin Piquet ajoi viimeisen kerran Renault'n kisakuskina - kun hänen isänsä Nelson otti yhteyttä kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyyn ja kertoi mitä oli tapahtunut.

Heinäkuun 30. päivänä Piquet vieraili FIA:n päämajassa Pariisissa esittämässä todisteet FIA:n edustajille, joita uskotaan olleen F1:n tuomaritoimintaa johtava Alan Donnelly sekä ulkopuolisia Quest-tiedustelupalvelun asiantuntijoita.

Piquet'n todistamisen jälkeen kolme Singaporen F1-kisan tuomaria sekä kaksi Questin tutkijaa lensivät Belgian GP:hin haastattelemaan Renault'n väkeä.

Italialaisen Autospint-lehden mukaan Piquet'n auton telemetriasta on löytynyt raskauttavia todisteita ja tämä on toinen syy, miksi asia päätettiin viedä maailmanneuvoston käsittelyyn.

Mutkassa, missä Renault-kuljettaja kolaroi, auton takapyörät normaalisti menettivät pitoa pakottaen kuskin hetkeksi vähentämään vauhtia, mutta juuri ennen kolaria Piquet olikin jatkanut kaasuttamista vaikka takapyöristä oli lähtenyt pito.

Briatore on kuvaillut olevansa "Piquet'n perheen kiristyksen" kohde.

- Myönnän, että meillä oli neuvottelu sunnuntaina ennen kisaa, mutta mitään väitettyä ei puhuttu. Muistan, että Piquet oli Singaporessa hyvin haavoittuvassa mielentilassa. Meillä on lisäksi ääninauhoja, joista käy ilmi, kuinka pettynyt olen kun hän kolaroi, Briatore on vaikeroinut.

- On totta, että meillä oli sunnuntaina Piquet'n kanssa kokous, jossa turva-auton hankkiminen radalle oli esillä, mutta sitä ehdotti Piquet itse. Se oli vain sellainen keskustelu, on puolestaan Symondin raportoitu sanoneen.

Renault on ilmoittanut, että se ei kommentoi asiaa virallisesti ennen maailmanneuvoston kuulusteluaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat