Vaikka tasa-arvoisessa risteyksessä pääsääntöisesti kuuluukin väistää oikealta tulevaa, ei oikealtakaan lähestyvä voi ajaa risteykseen ihan miten tahansa.
Korkein oikeus antoi tämän viikon tiistaina päätöksensä liikenteen väistämisvelvollisuutta koskevassa tapauksessa, jota käsiteltiin aiemmin sekä Pohjois-Savon käräjäoikeudessa että Itä-Suomen hovioikeudessa.
Kyseessä on pysäköintialueella vuonna 2019 sattunut liikenneonnettomuus, jossa henkilö A törmäsi autollaan henkilön B kuljettaman auton oikeaan kylkeen. A oli tulossa henkilöautolla kauppakeskuksen pysäköintipaikan pysäköintiruutuihin johtavalta tieltä pysäköintipaikan sisäiselle kokoojaväylälle. Risteyksessä väistämisvelvollisuutta ei oltu osoitettu liikennemerkillä, joten kyseessä oli niin sanotusti tasa-arvoinen risteys.
Kuljettaja B oli kääntynyt pysäköintiruutuihin johtavalta tieltä oikealle kokoojaväylälle, pysäyttänyt auton väistääkseen kokoojaväylää ylittäneitä jalankulkijoita, ja jatkanut matkaansa kokoojaväylällä lähestyen sen ja pysäköintiruutuihin johtavan tien risteystä.
Lue myös: Kolhaisitko toista autoa, mutta kukaan ei nähnyt? Lain mukaan sinun ei tarvitse ilmiantaa itseäsi
B:n ajaessa risteykseen A:n kuljettama henkilöauto on tullut samaan risteykseen pysäköintiruutuihin johtavalta tieltä tarkoituksenaan kääntyä oikealle kokoojaväylälle. A törmäsi vasemmalta tulleen kuljettajan B:n auton oikeaan kylkeen.
Näin oikeus ratkaisi tapauksen
Oikeudessa katsottiin, että vaikka A:n ja B:n käyttämät tiet eivät olleet eriarvoisia, eikä oikealta tullut A ollut tapauksessa väistämisvelvollinen osapuoli, oli hän jättänyt noudattamatta häneltä vaadittua erityistä varovaisuutta ajamalla risteykseen liikenneolosuhteisiin nähden liian suurella nopeudella.
Kuljettaja A kiisti syyllisyytensä, joten tapaus eteni Pohjois-Savon käräjäoikeuteen. A oli tyytymätön käräjäoikeuden ratkaisuun ja valitti siitä Itä-Suomen hovioikeuteen, joka asettui käräjäoikeuden kanssa samalle kannalle.
Asia eteni lopulta korkeimpaan oikeuteen, joka teki tapauksessa vastaavan ratkaisun kuin alemmatkin oikeusasteet ja tuomitsi kuljettajan A kymmeneen päiväsakkoon liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, vaikka tämä olikin tilanteessa etuajo-oikeutettu.
