Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turkulainen keksintö voisi tehdä sähköautoilusta kivuttomampaa – patentit jo haussa

0:55Tiinalla välähti! Ratkaisi sähköautoilijoiden talvisen ongelman naurettavan yksinkertaisella tavallaSähköautoilijan arkea helpottavan "innovaation" teki myös hämeenlinnalainen Tiina. Katso videolta Tiinan niksi.
Julkaistu 17.05.2022 12:11

Ville Järveläinen

Turkulaiselle keksinnölle haetaan parhaillaan patentteja. Projektipäällikkö uskoo, että innovaation kaupallinen läpimurto voisi auttaa jopa alentamaan sähköautojen hintaa.

Turun ammattikorkeakoulu kertoo tiedotteessaan, että sen tuore innovaatio mahdollistaa sähköauton tehokkaamman lataamisen.

Lehtori ja projektipäällikkö Heikki Saariluoma sanoo ammattikorkeakoulun tiedotteessa, että kyse on uudenlaisesta lämmönhallintatavasta, jonka avulla akku saadaan toimimaan tehokkaammin esimerkiksi pakkaskelillä.

– Nestekiertoinen järjestelmä auttaa kylmissä olosuhteissa akkua lämpenemään, mikä vaikuttaa latausnopeuteen. Lämmönhallinta kylmissä olosuhteissa nostaa sähköauton toimintamatkaa huomattavasti, Saariluoma toteaa.

Lue myös: Suomessa kehitettiin polttoaine, jonka litrahinta olisi vain 0,56 euroa – "Merkittävä asia"

Yksinkertaisella muutoksella iso hyöty?

Liikenteen sähköistyessä latausnopeus nousee yhä tärkeämmäksi tekijäksi arkiautoilun helpottamisessa. Latauspisteitä ei välttämättä saada kaikkialla lisättyä niin nopeasti kuin autojen määrän kasvun puolesta olisi toivottavaa.

Pulmaa voi kuitenkin ratkoa myös toisesta päästä eli autojen latausnopeutta sekä toimintamatkaa kasvattamalla. Nopeassa latauksessa akku kuitenkin lämpenee enemmän kuin hitaassa.

Nykyisissä akkupaketeissa lämmönhallintajärjestelmä on tyypillisimmin kennon alapuolella tai sivuilla. Mutta kun akkuja ladataan tai puretaan nopeasti, syntyy lämpöä eniten kennojen yläosassa.

– Meidän ratkaisussamme jäähdytys on ylhäällä. Se takaa sen, että kuumeneva alue saadaan jäähtymään paljon nopeammin, kuin jos jäähdytys on akun alapuolella. Silloin kokonaislämpötila voidaan pitää optimaalisena, ja akun lataaminen on tehokkaampaa sekä ikääntyminen vähäisempää, Saariluoma selventää.  

Patentit haussa

Innovaatiota on kehitetty yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun Valmistustekniikan ja Computational Engineering and Analysis -tutkimusryhmien kanssa. Jatkokehitystä tehdään Business Finlandin rahoittamassa projektissa.

Saariluoman mukaan tekniikkaa on hiottu kevään aikana kuntoon, ja  ratkaisulle on jo haettu patentteja.

Lue myös: Sähköautojen langaton lataaminen tulee Suomeen – edes pysähtyä ei tarvitse

Projektissa kiinnitetään huomiota myös kotimaiseen akkujen valmistamiseen. Tällä hetkellä Suomessa ei ole kennojen valmistustehdasta, mutta Saariluoman mukaan kaikkia akkuihin tarvittavia mineraaleja löytyy Suomestakin.

Projekti huomioi kotimaisten maametallien hyödyntämisen litiumioniakun koko elinkaaren aikana sekä raaka-aineiden kierrättämisen ja jatkojalostuksen.

Ei ainoastaan autoihin

Saariluoma kertoo, että lämmönhallintaratkaisua olisi mahdollista hyödyntää tavan sähköautojen lisäksi myös esimerkiksi työkoneissa, losseissa ja tulevaisuudessa myös lentokoneissa.

Mikäli keksintö lyö läpi isossa mittakaavassa, voisi se Saariluoman mukaan jopa laskea sähköautojen hintaa akun osien valmistettavuuden yksinkertaistuessa.

Lue myös: Vetyautoista voisi olla yllättävää iloa myös maanviljelijöille – suomalaistiimi tutkii todellista ekoratkaisua

Lähde: Turun ammattikorkeakoulu

Lisää aiheesta:

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMullistava oivallus: Minkä tahansa sähköauton akun voi ladata tyhjästä lähes täyteen 10 minuutissa – ei riskiä akun vaurioitumisestaTampereella koulutetaan uuden ajoneuvotekniikan ammattilaisia – opinnäytetyönä syntyy kokonainen sähköauto: "Harhakäsityksiä liikkuu"Vetyautoista voisi olla yllättävää iloa myös maanviljelijöille – suomalaistiimi tutkii todellista ekoratkaisuaSähköautoilu ei ole rakettitiedettä – paitsi silloin, kun rakettiprofessori kehittää systeemin, jolla akku latautuu ajon aikanaAmerikkalaisilta valtaisia lupauksia: Kolmen miljoonan kilometrin akku latautuu täyteen 10 minuutissa ja laskee sähköauton hinnan siedettävämmälle tasolle
SähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetTeknologiaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään