Suomessa ryhdytään muuttamaan dieselkuormureita sähköisiksi – lue tämä, ennen kuin tuomitset

Sisun uusi hybridi on maailman tehokkain kuorma-auto 1:06
Sisu esitteli vuonna 2018 maailman suorituskykyisimmän sarjavalmisteisen kuorma-auton. Sen hybridivoimalinja tuottaa yli 900 hevosvoimaa.

Keski-Suomesta pusketaan vuodessa maailmalle jopa 200 uuden elämän saanutta sähköautoa, mikäli kysyntää riittää. 

Keuruulle perustetaan syksyn 2021 aikana dieselkuorma-autojen sähkökonversioihin erikoistunut tehdas.

Keuruun kaupungin 99-prosenttisesti omistama Kehittämisyhtiö Keulink kertoo tiedotteessaan, että hankkeen taustalla ovat EU:n ja eri Euroopan maiden tiukat tavoitteet liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Oma vaikutuksensa on ollut myös kuluttajien ja yritysten jatkuvasti ympäristötietoisemmiksi käyvillä vaatimuksilla.

– Olemme erittäin iloisia ja onnellisia siitä, että tämän kaltainen uuden luominen tulee tapahtumaan juuri täällä – se merkitsee meille tavattoman paljon, sanoo Kehittämisyhtiö Keulinkin toimitusjohtaja Jukka Kentala.

Jopa 200 konversiota vuodessa

Hankkeen puuhamiehenä toiminut Lielahden Autokeskuksen yrittäjä ja toimitusjohtaja Mikko Leppälahti kertoo samaisessa tiedotteessa, että syksyn 2021 tavoitteena on konvertoida yhteensä 10 sähkökuorma-autoa.

Mikäli ennusteet markkinoiden nopeasta kasvusta pitävät paikkansa, vuonna 2024 tehdas pistää kulkemaan sähköllä jo 200 vanhaa dieselkuormuria.

– Muutaman vuoden vanhoille dieselkuorma-autoille annetaan uusi sähköinen elämä, Leppälahti kertoo tiedotteessa.

Mihin käyttöön sähkökuormuri sopii?

Keulinkin ja oppilaitoskumppanien mukaan sähkökuormurit soveltuvat jo nykyisin erittäin hyvin kaupunkiseutujen jakeluliikenteeseen. Päivittäistä ajoa kertyy usein alle 200 kilometriä, ja akut ehditään yön aikana lataamaan täyteen.

Sähkökuorma-auto on myös dieselverrokkiaan miellyttävämpi kaupungissa – etenkin kaupunkilaisille. Pienhiukkaspäästöjä ei synny, ja melutasokin alenee merkittävästi.

Uudelle tehtaalle ryhdytään kouluttamaan asentajia syyskuun alussa. Yhteistyökumppaneita ovat Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia sekä Tampereen ammattikorkekoulu.

Yle: Hintaa puolet uudesta

Ylen tammikuisen artikkelin mukaan kuorma-auton sähkökonversio tulee huomattavasti halvemmaksi kuin täysin uuden sähkökuormurin ostaminen.

Tampereen ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Jukka Pellinen kertoi Ylelle, että mikäli uuden hinta on jossain 450 000 euron kieppeillä, jää vanhasta dieselautosta muokatun auton hinta noin puoleen siitä.

Sähköistäminen myös vaikuttaa pidentävän kuorma-auton elinkaarta.

– Me olemme tutkineet Skandinavian ensimmäistä sähkökuorma-autoa Tampereella vuodesta 2015 lähtien. Tulos on ollut se, että sähkökäyttöisen kuorma-auton elinkaari on pidempi kuin dieselkäyttöisen, Pellinen kertoi Ylelle.

Pellisen mukaan sähkömoottori kestää kaksi miljoonaa kilometriä ilman huoltamista, vaikka akusto onkin hänen mielestään jossain vaiheessa elinkaarta hyvä uusia.

Lähteet: Keulink, Yle

Lue myös:

    Uusimmat