Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomessa ryhdytään muuttamaan dieselkuormureita sähköisiksi – lue tämä, ennen kuin tuomitset

1:06Sisun uusi hybridi on maailman tehokkain kuorma-autoSisu esitteli vuonna 2018 maailman suorituskykyisimmän sarjavalmisteisen kuorma-auton. Sen hybridivoimalinja tuottaa yli 900 hevosvoimaa.
Julkaistu 28.05.2021 11:56

Ville Järveläinen

Keski-Suomesta pusketaan vuodessa maailmalle jopa 200 uuden elämän saanutta sähköautoa, mikäli kysyntää riittää. 

Keuruulle perustetaan syksyn 2021 aikana dieselkuorma-autojen sähkökonversioihin erikoistunut tehdas.

Keuruun kaupungin 99-prosenttisesti omistama Kehittämisyhtiö Keulink kertoo tiedotteessaan, että hankkeen taustalla ovat EU:n ja eri Euroopan maiden tiukat tavoitteet liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Oma vaikutuksensa on ollut myös kuluttajien ja yritysten jatkuvasti ympäristötietoisemmiksi käyvillä vaatimuksilla.

– Olemme erittäin iloisia ja onnellisia siitä, että tämän kaltainen uuden luominen tulee tapahtumaan juuri täällä – se merkitsee meille tavattoman paljon, sanoo Kehittämisyhtiö Keulinkin toimitusjohtaja Jukka Kentala.

Lue myös: Sähköpaku voi tulla dieselmallia halvemmaksi, kunhan sitä ei käytetä pelkkänä työkaluvarastona

Jopa 200 konversiota vuodessa

Hankkeen puuhamiehenä toiminut Lielahden Autokeskuksen yrittäjä ja toimitusjohtaja Mikko Leppälahti kertoo samaisessa tiedotteessa, että syksyn 2021 tavoitteena on konvertoida yhteensä 10 sähkökuorma-autoa.

Mikäli ennusteet markkinoiden nopeasta kasvusta pitävät paikkansa, vuonna 2024 tehdas pistää kulkemaan sähköllä jo 200 vanhaa dieselkuormuria.

– Muutaman vuoden vanhoille dieselkuorma-autoille annetaan uusi sähköinen elämä, Leppälahti kertoo tiedotteessa.

Mihin käyttöön sähkökuormuri sopii?

Keulinkin ja oppilaitoskumppanien mukaan sähkökuormurit soveltuvat jo nykyisin erittäin hyvin kaupunkiseutujen jakeluliikenteeseen. Päivittäistä ajoa kertyy usein alle 200 kilometriä, ja akut ehditään yön aikana lataamaan täyteen.

Sähkökuorma-auto on myös dieselverrokkiaan miellyttävämpi kaupungissa – etenkin kaupunkilaisille. Pienhiukkaspäästöjä ei synny, ja melutasokin alenee merkittävästi.

Uudelle tehtaalle ryhdytään kouluttamaan asentajia syyskuun alussa. Yhteistyökumppaneita ovat Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia sekä Tampereen ammattikorkekoulu.

Yle: Hintaa puolet uudesta

Ylen tammikuisen artikkelin mukaan kuorma-auton sähkökonversio tulee huomattavasti halvemmaksi kuin täysin uuden sähkökuormurin ostaminen.

Tampereen ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Jukka Pellinen kertoi Ylelle, että mikäli uuden hinta on jossain 450 000 euron kieppeillä, jää vanhasta dieselautosta muokatun auton hinta noin puoleen siitä.

Sähköistäminen myös vaikuttaa pidentävän kuorma-auton elinkaarta.

– Me olemme tutkineet Skandinavian ensimmäistä sähkökuorma-autoa Tampereella vuodesta 2015 lähtien. Tulos on ollut se, että sähkökäyttöisen kuorma-auton elinkaari on pidempi kuin dieselkäyttöisen, Pellinen kertoi Ylelle.

Pellisen mukaan sähkömoottori kestää kaksi miljoonaa kilometriä ilman huoltamista, vaikka akusto onkin hänen mielestään jossain vaiheessa elinkaarta hyvä uusia.

Lue myös: Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladata

Lähteet: Keulink, Yle

Lisää aiheesta:

Ainoa meluhaitta on tyhjien roskisten kolina: Helsingin kaduille täyssähköinen jäteauto – "Välilataus tulee varmasti kyseeseen"Posti otti käyttöön raskaan sarjan sähkö-Volvon – tällaisia kuljetuksia sillä ajetaanÄlä säilytä tätä sähköautoa tallissa: Suomessa valmistettavassa Lightyear Onessa on yksi hyvin poikkeuksellinen ominaisuusSähköpaku voi tulla dieselmallia halvemmaksi, kunhan sitä ei käytetä pelkkänä työkaluvarastonaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Stadin brankkareille uusi sähköauto yli 100 vuoden tauon jälkeen – edellisestä jäi vähän huono maku: "Usein kävi niin, että..."
Kuorma-autotSähköautotPäästötRaskas liikenneTalousKotimaaKeuruuAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuorma-autot
  • 23.9.20:04
    Liikennevalvonta

    Äly hoi! Kuorma-autokuski unohti liikenteen perusasian

  • 17.5.10:01
    Venäjä

    Venäläiskuljettajat valtasivat Suomen tavaraliikenteestä ison siivun – nyt kaksi toimijaa karuissa vaikeuksissa

  • 7.3.16:56
    Pori

    Rekkakuski kaatoi autonsa umpihumalassa ja tukki valtatien – oli jo sitä ennen törttöillyt Porissa

  • 08.11.202408:47
    Liikenneonnettomuudet

    Hurja video: Tietyöntekijä pelastui täpärästi – kuorma-auto jyräsi tietyömaan

  • 11.09.202412:43
    Liikenneturvallisuus

    Tiesitkö? Amerikkalaisnäyttelijän traagisella kuolemalla oli merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuteen