Suuren luokan uutuuspelissä hyrrää älykäs suomalaistekniikka

Huomenna julkistettava suuren luokan videopeli Destiny käyttää suomalaista grafiikkateknologiaa.

Yhdysvaltalaisen Bungie-pelistudion kehittämä uusi Destiny-räiskintäpeli hyödyntää suomalaisen Umbra Softwaren kehittämää näkyvyysoptimointiteknologiaa. Kyseessä on 3d-maailmojen graafista sulavuutta ja näyttävyyttä parantava teknologia, jota suomalaisyhtiö on kehittänyt vuodesta 2007 lähtien.

Umbran näkyvyysoptimointiteknologia huolehtii peleissä siitä, että ruudulle piirretään kolmiulotteisissa pelimaailmoissa ainoastaan ne tarvittavat osat, joita pelaajat näkevät milläkin hetkellä. Näin vapautetaan tärkeitä resursseja, joita pelinkehittäjät voivat käyttää entistä yksityiskohtaisempien ympäristöjen luomiseen.

Umbran ohjelmistolla voidaan myös tulkita pelikenttien rakenteita, ja Destiny hyödyntää tätä uusien pelialueiden lataamisessa sekä pelin äänimaailman toteutuksessa.

Bungie-pelistudio tunnetaan mm. Halo-hittipelisarjasta. Umbra Software kertoo tehneensä  yhteistyötä Bungien kanssa jo vuodesta 2011 lähtien.

Bungien grafiikkateknologiasta vastaavan Hao Chenin mukaan suomalaisyhtiön kehittämä teknologia on äärimmäisen tärkeässä roolissa Destinyn pelimaailman syntyprosessissa.

Umbra Softwaren teknologiajohtaja Otso Mäkisen mukaan Destinyn asettamiin teknisiin vaatimuksiin vastaaminen on ollut haastavaa mutta palkitsevaa.

Destiny-peli julkaistaan huomenna PlayStation®4, PlayStation®3, Xbox One ja Xbox 360 –pelikonsoleille.

Lue myös:

    Uusimmat