Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taloustilanteen kääntöpuoli: Suomalaiset hurahtaneet yllättävään juomaan

Kuva: Lehtikuva
Kuva: LehtikuvaLehtikuva
Julkaistu 04.10.2013 12:09(Päivitetty 04.10.2013 13:21)

Suomalaiset ovat viime vuosina innostuneet toden teolla kuohuviineistä.

Vaikka taloudessa näkyy synkkiä lukuja, ei suomalaisten janoa hevillä sammuteta. Mikä yllättävintä, suomalaiset ovat viime vuosien aikana innostuneet kuohuviineistä, jotka helposti mielletään juhlakauden juomiksi. Altian viiniasiantuntija Mikael Karttusen mukaan kuohuviinit ovat olleet erityisen kovassa nosteessa viimeisen viiden vuoden aikana

– Se on itse asiassa ainoa kategoria, joka on koko ajan kasvanut. Kasvu on ollut parhaimmillaan kaksinumeroisissa prosenteissa ja minimissäänkin siellä 5 prosentin luokkaa. Vahvin ryntäys on tapahtunut viimeisen viiden vuoden aikana. Se näkyy luvuissa.

Miksi talouden synkkinä aikoina sitten on lähdetty juomaan nimenomaan kuohuviiniä?

– Samppanjaa ja kuohuvaa on pidetty aiemmin vain juhlavina juomina. Sitten on huomattu, että täältähän saa laadukasta kuohuviiniä cavaa alle kympillä. Että meillähän on mahdollisuus ottaa juhlajuomaa vaikka joka päivä.

– Kun tulee taloudellisesti huonot ajat, ihmiset pyrkivät helposti hakemaan sitä, mistä löydetään jotain luksuksen ja juhlan tuntua, ilman että se maksaa paljon. Luulen, että se on yksi syy siihen, miksi kuohuviinin suosio kiihtyy entisestään. Osittain cava on yksi syyllinen tai ansiokas siihen, että saadaan juhla aikaiseksi hyvinkin edullisesti.

"Samppanjaindeksin perusteella Suomella menee yllättävän hyvin"

Talouspiireissä on jo jonkin aikaa seurattu niin sanottua samppajnaindeksiä: samppanjan myyntitilastojen perusteella pystytään ennustamaan, millaiseen suuntaan talous on kehittymässä. Mitä enemmän samppanjaa kuluu, sitä paremmin talous rullaa.

– Samppanjaindeksin perusteella Suomella menee yllättävän hyvin, Karttunen nauraa.

Samppanja onkin muiden kuohuviinien tapaan arkipäiväistynyt Suomessa, eikä sitä osteta enää pelkästään juhlatilanteisiin. Varsinaista samppanjaindeksiä kuitenkin vääristää esimerkiksi kevään juhlakausi, jolloin suomalaiset nostavat ahkerasti maljan jos toisenkin. Tällöin myyntitilastoissa nousevat korkealle erityisesti edullisemmat samppanjat. Mikael Karttusen mukaan näissä juomissa on sekä hyvät että huonot puolensa.

– On tavallaan samppanjaa kohtaan väärin tuoda markkinoille tuotteita, jotka käyttävät samppanjan prestige-arvoa, mutta eivät kuitenkaan tuotteena lunasta samppanjan lupausta. Mutta toisaalta: jos saat samppanjaa ja prestige-fiiliksen edullisesti, niin saatat helpommin haluta kokeilla myöhemmin parempia samppanjoita, jotka maksavat vähän enemmän. Niillä on oma paikkansa samppanjakategorian kehittämisessä Suomessa.

Kuohuviinin- ja samppanjanostajien välillä on kuitenkin olemassa Karttusen mukaan vielä tietynlainen kuilu.

– Joillekin ihmisille on varmasti täysin käsittämätöntä, että miten esimerkiksi Bollingerin perustuote maksaa 50 euroa. Miksi se voi maksaa niin paljon, jos sitä niin sanottua vastaavaa perustuotetta saa parilla kympillä? Tuotteen sisällössä on vaan niin valtava ero, Karttunen summaa.

Petra Kiiski/MTV3

Lisää aiheesta:

Nämä kuohuviinit viedään nyt käsistä: "Valtavan suosittuja"30 vuotta Alkossa työskennellyt Jukka on nähnyt muutoksen suomalaisten viinimaussa: "Nykysuuntaus on mennyt selkeästi..."Yllättävästä juomasta tullut tänä vuonna Alkon hitti: "Myynti on kasvanut huikeasti"Hittijuomasta tulee nyt myös hanapakkaus – Tuomaksen kehittelemä rieslingrosee vietiin käsistä, mutta kirvoitti myös kritiikkiä: "Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä"Risteilymatkustajilla uusi hittituote! Tätä juomaa hamstrataan nyt laivojen tax freesta – "helppo juoda"Ei enää halpaa vodkaa tai euron olutta! Suomalaisilta yllättävä täyskäännös tax freessa
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:40
    Lifestyle

    Muutos äitiyspakkaukseen: Tässä tapauksessa voit saada pakkauksen lisäksi rahaa

  • 08:12
    Ehkäisy

    1,3 miljardia euroa – Turusta lähtee maailmalle luksusristeilijän arvosta ehkäisyä joka vuosi

  • 06:29
    Ruoka

    Helsinkiläisnuorten ostama lounasruoka voi pöyristyttää

  • 00:15
    Sairaudet ja taudit

    Antibioottiresistenssi kytkeytyy miljooniin kuolemiin joka vuosi

  • Eilen19:21
    Pyöräily

    Saako pyörän valo vilkkua? Nyt puhuu poliisi