Makuja-sivujen kansikuva
Makuja

Nämä juomat ovat supersuosittuja maailmalla – miksi suomalainen "tölkkikansa" ei innostu?

shutterstock_2215836835
Lonkeroita ja oluita lipittävä tölkkikansa ei jostain syystä ole innostunut alumiinitölkkeihin pakatuista viineistä.Shutterstock
Julkaistu 14.06.2025 09:44
Toimittajan kuva
Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaiset juovat yhä enemmän muihin kuin lasipulloihin pakattuja viinejä. Maailmalla läpi lyönyt viinipakkaustrendi ei kuitenkaan vielä ole ottanut tuulta alleen Suomessa. 

Yhä useampi suomalainen valitsee viiniä ostaessaan perinteistä lasipulloa ympäristövastuullisemman pakkauksen. Olemme aiemmin kertoneet MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla muun muassa viinien kartonkipakkausten suosion kasvusta

Vaikka kevyemmät pakkaukset kiinnostavat, yksi tuoteryhmä on toistaiseksi jäänyt vielä muiden varjoon: lonkeroita ja oluita lipittävä tölkkikansa ei jostain syystä ole innostunut alumiinitölkkeihin pakatuista viineistä. 

Lue myös: Vuoden 2025 parhaat hanaviinit on valittu – voittajajuomat selvitettiin sokkona

Tölkkiviinien myynti pienehköä Alkossa

Alkon tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppisen mukaan Alkossa on panostettu alumiinista valmistettuihin tölkkiviineihin jo pitkään ja odotettu kansainvälisen trendin jalkautuvan Suomeen laajemminkin. Kysyntä on vielä kuitenkin ollut suhteellisen maltillista.

– Tölkkiviineihin aloimme panostaa vahvemmin jo viime vuosikymmenen loppupuolella. Esimerkiksi erikoiserissämme on ollut vuosina 2020 ja 2023 omana teemanaan viineille "kätevät alumiinipakkaukset", Kauppinen kertoo ja jatkaa vielä:

– Lisäksi olemme aika-ajoin tuoneet myös perusvalikoimaan ja kausivalikoimaan viinitölkkejä. 

Tällä hetkellä Alkon valikoimassa on Kauppisen mukaan alumiinitölkkiin pakattuja kuohu-, valko-, puna- ja roseeviinejä noin kymmenen. Tuotteiden kysyntä on ollut kokonaisuudessaan suhteellisen pientä. 

– Viime vuonna myimme noin 15 000 litraa tölkkiviinejä. Tuotteiden kysyntä Alkossa miltei kolminkertaistui, kun 2023 vastaavasti myynti oli hieman yli 5 000 litraa. Kasvusta huolimatta tuotekohtainen myynti on edelleen pienehköä. 

Vuoden 2025 alussa tuotteiden kysyntä jatkanut noin kymmenen prosentin kasvussa.

shutterstock_1657317436Maailmalla tölkkiviinit ovat jo lyöneet läpi.Shutterstock

Lue myös: Alko löysi Suomesta kiinnostavia "kuppikuntia"

Perinteitä rikkova pakkausmuoto vaikea omaksua

Viineissä suomalaiset suosivat siis edelleen perinteisiä pulloja, keveitä kartonkitölkkejä sekä hanapakkauksia. 

– Voikin olla, etteivät asiakkaat ole kokeneet alumiinitölkkejä yhtä näppärinä kuin edellä mainittuja. 

Kauppinen uskoo, että myös mielikuvilla on vaikutusta. Suomalaiset ovat tottuneet juomaan alumiinitölkeistä juomasekoituksia, lonkeroita ja olutta – voi siis olla vaikeaa omaksua perinteikästä viiniä pakkaukseen, josta on tottunut juomaan jotain aivan muuta. 

– Tölkit ovat kuitenkin mielenkiintoinen vaihtoehto viinien pakkaamiseen. Alumiinitölkki on kevyt, tuttu pakkausmuoto, laadullisesti luotettava ja kansainvälisesti trendikäs. Uusi sukupolvi voi todellakin ottaa sen mutkattomana vaihtoehtona omakseen. 

Alumiinitölkki on Kauppisen mukaan myös kierrätettynä hiilijalanjäljeltään perinteistä pulloa selvästi pienempi, kuten myös kartonkitölkki ja muovipullo. 

– Seuraamme sormi pulssilla asiakaskysyntää ja palautteita. Kokeilemme aika-ajoin edelleen uusilla tuotteilla, joko olisi alumiinisten viinitölkkien aika laajemminkin.

Pink Riesling -hittijuoman keksijä kehitti uuden tölkkiviinin

Voisiko ratkaisu tölkkiviinien läpimurtoon sitten löytyä ruokakaupoista? Asiaa on lähtenyt testaamaan Master of Wine Tuomas Meriluoto, joka tunnetaan muun muassa Pink Rieslingin eli rieslingroseen innovoijana

Meriluoto keksi yhdistää roseeviinin suosituun riesling-valkoviiniin ja uutuusjuomasta muodostui iso hitti vuonna 2020. Tämän jälkeen rieslingrosee on menestynyt myös erilaisissa viinikilpailuissa.

RIESLING SELTZER copyRiesling Seltzer yhdistelee hittiviiniä ja kivennäisvettä.Shutterstock/Winestate

Nyt Meriluoto on kehittänyt uuden juomayhdistelmän, alumiinitölkissä myytävän Riesling Seltzerin. Myös Meriluoto on huomannut, että alumiinitölkkeihin pakatut viinit eivät toistaiseksi ole Suomessa saavuttaneet muun maailman kaltaista suosiota. 

–Lieneekö syy siinä, että viini koetaan vahvasti juomaksi, joka on tehty jaettavaksi, ja näin ollen niin sanotut "single serving" -pakkausmuodot viinikategoriassa eivät ole löytäneet kuluttajia – vielä, Meriluoto pohtii. 

Lue myös: Ennennäkemätön rieslingrosee aiheutti ryntäyksen Alkoihin – suosio yllätti idean isänkin: "Innostus on ollut aivan käsittämätöntä"

Riesling kiinnostaa suomalaisia

Niinpä Meriluoto lähti testaamaan juomaa, jonka pääroolissa on viini, mutta alkoholipitoisuus on matalampi niin, että sitä voidaan myydä myös ruokakaupoissa.

Ideana oli myös tehdä raikas ja tyylikäs juoma, jota voi nautiskella suoraan tölkistä. Rypäleeksi valikoitui Riesling, koska se on edelleen ehdottomasti kysytyin Suomessa.

– Riesling on oikeastaan ainoa viinimaailman brändi Suomessa. Ei Suomessa ole isoja viinituotemerkkejä. Viineissä brändit ovat joko viinialueita tai viinimaita. 

Monet kutsuisivat Rieslingin ja kivennäisveden yhdistelmää spritz-juomaksi – Saksassa sekoitusta sen sijaan myydään nimellä schorle. Meriluoto halusi kuitenkin nimeen enemmän vetovoimaa, ja siksi valitsi seltzerin.

Vaikka uutuusjuoma ei myyntiluvuissa ylläkään hittilonkeroiden tasolle, jotain sen suosiosta kertoo kuitenkin se, että sitä myydään jo nyt enemmän kuin kaikkia muita tölkissä myytäviä viinejä Suomessa yhteensä. 

Lue myös: Parhaaksi valittu roseeviini maksaa alle 15 euroa: "Kilpailujen kestomenestyjä"

Katso myös: Näin punaviinille kannattaa tehdä ennen sen juomista

8:33imgViiniasiantuntija Ilkka Sirénin punkkuvinkit.

Tuoreimmat aiheesta

Juomat