Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Nämä juomat ovat supersuosittuja maailmalla – miksi suomalainen "tölkkikansa" ei innostu?

Lonkeroita ja oluita lipittävä tölkkikansa ei jostain syystä ole innostunut alumiinitölkkeihin pakatuista viineistä.
Lonkeroita ja oluita lipittävä tölkkikansa ei jostain syystä ole innostunut alumiinitölkkeihin pakatuista viineistä.Shutterstock
Julkaistu 14.06.2025 09:44
Toimittajan kuva
Petra Tuominen

petra.tuominen@mtv.fi

Suomalaiset juovat yhä enemmän muihin kuin lasipulloihin pakattuja viinejä. Maailmalla läpi lyönyt viinipakkaustrendi ei kuitenkaan vielä ole ottanut tuulta alleen Suomessa. 

Yhä useampi suomalainen valitsee viiniä ostaessaan perinteistä lasipulloa ympäristövastuullisemman pakkauksen. Olemme aiemmin kertoneet MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla muun muassa viinien kartonkipakkausten suosion kasvusta. 

Vaikka kevyemmät pakkaukset kiinnostavat, yksi tuoteryhmä on toistaiseksi jäänyt vielä muiden varjoon: lonkeroita ja oluita lipittävä tölkkikansa ei jostain syystä ole innostunut alumiinitölkkeihin pakatuista viineistä. 

Lue myös: Vuoden 2025 parhaat hanaviinit on valittu – voittajajuomat selvitettiin sokkona

Tölkkiviinien myynti pienehköä Alkossa

Alkon tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppisen mukaan Alkossa on panostettu alumiinista valmistettuihin tölkkiviineihin jo pitkään ja odotettu kansainvälisen trendin jalkautuvan Suomeen laajemminkin. Kysyntä on vielä kuitenkin ollut suhteellisen maltillista.

– Tölkkiviineihin aloimme panostaa vahvemmin jo viime vuosikymmenen loppupuolella. Esimerkiksi erikoiserissämme on ollut vuosina 2020 ja 2023 omana teemanaan viineille "kätevät alumiinipakkaukset", Kauppinen kertoo ja jatkaa vielä:

– Lisäksi olemme aika-ajoin tuoneet myös perusvalikoimaan ja kausivalikoimaan viinitölkkejä. 

Tällä hetkellä Alkon valikoimassa on Kauppisen mukaan alumiinitölkkiin pakattuja kuohu-, valko-, puna- ja roseeviinejä noin kymmenen. Tuotteiden kysyntä on ollut kokonaisuudessaan suhteellisen pientä. 

– Viime vuonna myimme noin 15 000 litraa tölkkiviinejä. Tuotteiden kysyntä Alkossa miltei kolminkertaistui, kun 2023 vastaavasti myynti oli hieman yli 5 000 litraa. Kasvusta huolimatta tuotekohtainen myynti on edelleen pienehköä. 

Vuoden 2025 alussa tuotteiden kysyntä jatkanut noin kymmenen prosentin kasvussa.

shutterstock_1657317436

Lue myös: Alko löysi Suomesta kiinnostavia "kuppikuntia"

Perinteitä rikkova pakkausmuoto vaikea omaksua

Viineissä suomalaiset suosivat siis edelleen perinteisiä pulloja, keveitä kartonkitölkkejä sekä hanapakkauksia. 

– Voikin olla, etteivät asiakkaat ole kokeneet alumiinitölkkejä yhtä näppärinä kuin edellä mainittuja. 

Kauppinen uskoo, että myös mielikuvilla on vaikutusta. Suomalaiset ovat tottuneet juomaan alumiinitölkeistä juomasekoituksia, lonkeroita ja olutta – voi siis olla vaikeaa omaksua perinteikästä viiniä pakkaukseen, josta on tottunut juomaan jotain aivan muuta. 

– Tölkit ovat kuitenkin mielenkiintoinen vaihtoehto viinien pakkaamiseen. Alumiinitölkki on kevyt, tuttu pakkausmuoto, laadullisesti luotettava ja kansainvälisesti trendikäs. Uusi sukupolvi voi todellakin ottaa sen mutkattomana vaihtoehtona omakseen. 

Alumiinitölkki on Kauppisen mukaan myös kierrätettynä hiilijalanjäljeltään perinteistä pulloa selvästi pienempi, kuten myös kartonkitölkki ja muovipullo. 

– Seuraamme sormi pulssilla asiakaskysyntää ja palautteita. Kokeilemme aika-ajoin edelleen uusilla tuotteilla, joko olisi alumiinisten viinitölkkien aika laajemminkin.

Pink Riesling -hittijuoman keksijä kehitti uuden tölkkiviinin

Voisiko ratkaisu tölkkiviinien läpimurtoon sitten löytyä ruokakaupoista? Asiaa on lähtenyt testaamaan Master of Wine Tuomas Meriluoto, joka tunnetaan muun muassa Pink Rieslingin eli rieslingroseen innovoijana. 

Meriluoto keksi yhdistää roseeviinin suosituun riesling-valkoviiniin ja uutuusjuomasta muodostui iso hitti vuonna 2020. Tämän jälkeen rieslingrosee on menestynyt myös erilaisissa viinikilpailuissa.

RIESLING SELTZER copy

Nyt Meriluoto on kehittänyt uuden juomayhdistelmän, alumiinitölkissä myytävän Riesling Seltzerin. Myös Meriluoto on huomannut, että alumiinitölkkeihin pakatut viinit eivät toistaiseksi ole Suomessa saavuttaneet muun maailman kaltaista suosiota. 

–Lieneekö syy siinä, että viini koetaan vahvasti juomaksi, joka on tehty jaettavaksi, ja näin ollen niin sanotut "single serving" -pakkausmuodot viinikategoriassa eivät ole löytäneet kuluttajia – vielä, Meriluoto pohtii. 

Lue myös: Ennennäkemätön rieslingrosee aiheutti ryntäyksen Alkoihin – suosio yllätti idean isänkin: "Innostus on ollut aivan käsittämätöntä"

Riesling kiinnostaa suomalaisia

Niinpä Meriluoto lähti testaamaan juomaa, jonka pääroolissa on viini, mutta alkoholipitoisuus on matalampi niin, että sitä voidaan myydä myös ruokakaupoissa.

Ideana oli myös tehdä raikas ja tyylikäs juoma, jota voi nautiskella suoraan tölkistä. Rypäleeksi valikoitui Riesling, koska se on edelleen ehdottomasti kysytyin Suomessa.

– Riesling on oikeastaan ainoa viinimaailman brändi Suomessa. Ei Suomessa ole isoja viinituotemerkkejä. Viineissä brändit ovat joko viinialueita tai viinimaita. 

Monet kutsuisivat Rieslingin ja kivennäisveden yhdistelmää spritz-juomaksi – Saksassa sekoitusta sen sijaan myydään nimellä schorle. Meriluoto halusi kuitenkin nimeen enemmän vetovoimaa, ja siksi valitsi seltzerin.

Vaikka uutuusjuoma ei myyntiluvuissa ylläkään hittilonkeroiden tasolle, jotain sen suosiosta kertoo kuitenkin se, että sitä myydään jo nyt enemmän kuin kaikkia muita tölkissä myytäviä viinejä Suomessa yhteensä. 

Lue myös: Parhaaksi valittu roseeviini maksaa alle 15 euroa: "Kilpailujen kestomenestyjä"

Katso myös: Näin punaviinille kannattaa tehdä ennen sen juomista

8:33Maisteltavana keskitalven turbopunkut – vinkki myös suklaan ystävälleViiniasiantuntija Ilkka Sirénin punkkuvinkit.

Lisää aiheesta:

Ostitko sinäkin Alkosta? Kesän juomavalinnoissa näkyy yksi selkeä trendiAsiantuntija uskoo: Alle 13 euron viineihin voi tulla iso muutosBaarimestari: Tämä juomailmiö tekee pian "vallankumouksen" – taustalla rahaAlko ennustaa vuoden hittijuomat: Tämän oluen suosio se vain jatkuu – laseissa nyt jopa "nestemäisiä mokkapaloja"Hittijuomasta tulee nyt myös hanapakkaus – Tuomaksen kehittelemä rieslingrosee vietiin käsistä, mutta kirvoitti myös kritiikkiä: "Muutama perinteiden puolestapuhuja on kyllä pahoittanut mielensä"Onko tässä uusi viinihitti? Yksi pakkaus myy nyt Alkoissa kuin häkä: "Kaikki edellytykset menestymiseen"
JuomatViinitIlmiötMakuja
Maailmalla tölkkiviinit ovat jo lyöneet läpi.Shutterstock
Riesling Seltzer yhdistelee hittiviiniä ja kivennäisvettä.Shutterstock/Winestate

Tuoreimmat aiheesta

Juomat
  • Eilen09:44
    Ruokakauppa

    Energiajuomia myydään pikkulapsillekin – Normalin maajohtaja: "Suositus ei ole myyntikielto"

  • ti09:55
    Viinit

    Samppanja olikin halpaa viiniä hiilihapotettuna – viinintekijä narahti miljoonahuijauksesta

  • ma09:49
    Alkoholi

    Alkoholin vaikuttajamarkkinointia ei ollakaan kieltämässä

  • 7.9.08:33
    Sienet

    Älä juo alkoholia, jos syöt tätä sientä – seuraukset voivat olla rajut

  • 29.8.17:15
    Taylor Swift

    Tämä juoma on nyt kaikkien huulilla – syynä Taylor Swift