Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Vanhenevatko polttoaine-kansalaisaloitteet käsiin – vai onko eduskunnassa edessä hallitusneuvottelujen jälkilypsy?

All Over Press
Julkaistu 06.06.2023 13:22
Toimittajan kuva

Vesa Kallionpää

vesa.kallionpaa@mtv.fi

VesaKallionpaa

Eduskunta keskustelee tänään kahdesta liikennepolttoaineiden hintaan- ja verotukseen liittyvästä kansalaisaloitteesta. Samoista asioista on väännetty parhaillaan menossa olevissa hallitusneuvotteluissa. Pitääkö hallitusneuvotteluissa sovittu ratkaisu vai antavatko kansalaisaloitteet aiheen palata asiaan vielä myöhemmin eduskunnassa?

Eduskunta keskustelee tänään kahdesta liikennepolttoaineiden hintaan liittyvästä kansalaisaloitteesta. 

Ensimmäinen on nimeltään ”lakialoite polttoaineveron kohtuullistamisesta ja kohtuullisen hintatason turvaamisesta”. Kansalaisaloitteen pääidea on se, että kun bensan ja dieselin jakeluvelvoitetta eli biokomponentin määrää polttoaineessa lisätään, alennetaan vastaavasti aiempaa polttoaineveroa.

Näin aloitteen tekijät pyrkivät turvaamaan sen, ettei kalliimpi biopolttoainekomponentti nostaisi bensan ja dieselin pumppuhintoja kaavailtua vauhtia.

Toinen kansalaisaloite esittää dieselin käyttövoimaveron eli kansankielellä ”dieselveron” poistoa. Lisäksi aloitteessa esitetään nykyisen dieselin verotuen muuttamista jakeluvelvoitetueksi, joka olisi ehkä lakimielessä helpompi perustella. Tavoitteena tässä esityksessä on hillitä erityisesti dieselin käytön jyrkkää kallistumista.

Vanhenevatko aloitteet käsiin?

Hallitusneuvotteluissa on erityisesti perussuomalaisten taholta vaadittu liikennepolttoaineiden hinnan nousun hillitsemistä.

Tiettävästi neuvotteluissa onkin sovittu jakelu- eli biosekoitevelvoitteen jäädyttämistä vuodeksi ja sen jälkeen velvoitetta nostettaisiin aiemmin suunniteltua hitaammin. Velvoitteesta koituva hinnan nousu on tarkoitus kompensoida autoilijoille muilla tavoin. Olisiko kyseessä joidenkin muiden verojen kuten arvonlisäveron nosto, ei ole vielä tiedossa.

Perusongelma on se, että Suomi on sitoutunut päästövähennyksiin, joihin pääsemiseksi myös liikenteen laskennallisia päästöjä pitäisi vähentää. Yhtälö ei ole helppo, koska ylimääräistä rahaa myöskään mahdollisiin kompensaatioihin ei ole missään tarjolla ilman, että jostain muualta leikataan tai muita veroja korotetaan.

Alkaako eduskunnassa jälkilypsy?

Periaatteessa kansalaisaloitteiden kohtalo näyttää tylyltä. Jos tuleva hallitus jo ohjelmassaan linjaa liikennepolttoaineiden verotuksen ja sekoitevelvoitteen päälinjat, niin eduskunnan enemmistöä edustavat hallituspuolueet tuskin niistä perääntyvät.

Teoriassa on kuitenkin mahdollista, että hallitusohjelman kirjauksiin mahdollisesti tyytymättömät kansanedustajat alkavat vaatia uusia lievennyksiä vielä eduskunnassa. Erityisesti perussuomalaisten joukossa – miksei myös tällä kertaa oppositiossa olevien puolueiden keskuudessa – voi olla kiusausta kansalaisten tunteita hivelevään jälkipeliin.

Avainasemassa ovat aloitetta käsittelevät valiokunnat. Hallituspuolueiden johdoissa varman pyritäänkin pitämään huoli siitä, että valiokuntien käsittelyssä hallituspuolueiden rivit pitävät.

Lue myös: Mikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyse

Lisää aiheesta:

Mistä rahat polttoaineden jakeluvelvoitteen noston korvaamiseen? Tämä hallitusneuvotteluiden kiistasta tiedetäänMikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kysePolttoaineiden nousseita hintoja vaikea kompensoida – hallituksen käsiin on jäämässä vain muutama keinoHallitus väläytti kyselytunnilla täsmätoimia liikennepolttoaineiden hintojen alentamiseksiKommentti: Ahkerat työssäkävijät maksaisivat pienituloisten bensaverot – hallituksen ilmastotoimista uhkaa leimahtaa ilmiriitaKannattaako dieselveron poistamisesta edes haaveilla? "Erittäin vakava asia koko Suomen taloudelle"
EduskuntaPolttoaineHallitusneuvottelutKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Eduskunta
  • pe19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • pe16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • ke14:45
    Politiikka

    PS kieltää perheenjäsenen palkkaamisen avustajaksi ensi kaudella – Mäkelä: Sukulaisen palkkaaminen kyseenalaista

  • ti15:26
    Leena Meri

    Oikeuskansleri: Ministeri Meren eheytyshoitopuheet osin harkitsemattomia

  • ti11:09
    Politiikka

    Kaisa Juuso palkkasi poikansa eduskunta-avustajakseen