Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä on jakeluvelvoite ja miksi se hiertää hallitusneuvotteluissa? Tästä on kyse

4:36Purra: "Vaatimukset on lyöty pöytään""Vaatimukset on lyöty pöytään" – Riikka Purra kertoi tänään aamulla hallitusneuvotteluista (25.5.)
Julkaistu 25.05.2023 13:59
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Polttoaineen jakeluvelvoite on sanapari, joka on jatkuvasti politiikkojen huulilla. Mikä on jakeluvelvoite ja miksi se on jatkuva kiistanaihe?

MTV Uutisten tietojen mukaan jakeluvelvoite on käynnissä olevien hallitusneuvottelujen vaikein konkreettinen ilmastopolitiikan kysymys.

Jakeluvelvoite on lakiin kirjattu pykälä, jolla halutaan korvata bensiinin, dieselöljyn ja maakaasun käyttöä liikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla.

Tietyn osuuden vaikkapa Nesteen, Teboilin tai muiden polttoaineenmyyjien polttoainemyynnistä on jakeluvelvoitteen mukaan koostuttava uusiutuvista polttoaineista, kuten bioetanolista tai biodieselistä.

Tällä hetkellä jakeluvelvoite on 13,5 prosenttia.

Käytännössä yhtiöiden polttoainemyynnistä vähintään 13,5 prosenttia on siis tänä vuonna oltava uusiutuvaa.

Yhtiöt voivat kerryttää pottia niin sekoittamalla bioetanolia tavalliseen bensiiniin kuin myymällä täysin uusiutuvaa esimerkiksi ruoantähteistä tai lannasta valmistettua biokaasua.

Uusiutuvien polttoaineiden tuotanto on verraten kallista, joten jakeluvelvoite nostaa suomalaisten polttoaineista, varsinkin dieselistä maksamaa hintaa.

Perussuomalaiset vaatii laskemista

Vielä toissa vuonna jakeluvelvoite oli 18 prosenttia, mutta velvoitetta laskettiin väliaikaisesti, kun Venäjä aloitti hyökkäyssodan Ukrainassa ja polttoaineiden hinta nousi reippaasti.

Sanna Marinin (sd.) hallituksen päätöksillä jakeluvelvoitteen on tarkoitus nousta ensi vuonna 28 prosenttiin ja siitä tasaisesti niin, että vuonna 2030 yritysten polttoainemyynnistä 34 prosenttia koostuu uusiutuvista polttoaineista.

Jakeluvelvoitteesta käytiin kovia vääntöjä jo Marinin hallituskaudella, kun monet keskustalaiset harasivat kaavailtuja kiristyksiä vastaan.

Nyt käynnissä olevien hallitusneuvottelujen toinen pääpuolue, perussuomalaiset, on vaatinut, että velvoitetta lasketaan nykyisestä.

Puolue on syyttänyt bensiinin kovasta hinnasta edellisen hallituksen ilmastotoimia, joten sillä on painetta saada pumppuhintoja nyt alaspäin.

Myös kuljetusalan liitot ovat vaatineet kiivaasti jakeluvelvoitteen alentamista.

Kokoomus on ollut omasta kannastaan selvästi vaitonaisempi.

Kuljetusalan yrittäjäjärjestö SKALin kyselyssä alkuvuonna kokoomus katsoi jakeluvelvoitteen alentamisen olevan jatkossakin tarpeellista.

– Jakeluvelvoite on sinänsä tehokas ja vaikuttava keino liikenteen päästöjen alentamiseksi. On kuitenkin selvää, että nykyisen aikataulun mukainen huima korotusesitys vuodelle 2024 on kestämätön polttoaineiden kustannusten kannalta, kokoomus linjasi.

Merkittävä ilmastotoimi

Vaikka jakeluvelvoite nostaa hintoja, etenkin kokoomukselle ja RKP:lle kyseessä on tärkeä ilmastotoimi.

Suomen lakiin on kirjattu tavoite siitä, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035, ja tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii tuntuvia toimia.

Ympäristöministeriön virkamiesten hallitusneuvotteluja varten laatimassa muistiossa todetaan, että jakeluvelvoite on keskeisin liikenteen hiilidioksidipäästöjen alentamisen keino.

Virkamiehet liki tyrmäävät halut laskea jakeluvelvoitetta. 

Hiilidioksidipäästöjä voitaisiin vähentää jakeluvelvoitteen sijaan polttoaineveroa korottamalla, mutta virkamiesten mukaan vastaavat päästövähennykset edellyttäisivät "todennäköisesti erittäin merkittäviä korotuksia" eikä silti olisi varmaa, vähenevätkö päästöt todella.

Ruotsi on pudottamassa jakeluvelvoitteen ensi vuonna vain kuuteen prosenttiin, mitä perussuomalaisetkin on mieluusti nostanut esille.

Ympäristöministeriön mukaan Suomen ei kuitenkaan kannata ottaa Ruotsista suoraan mallia, sillä Ruotsilla on ylipäätään "erilaiset lähtökohdat ja mahdollisuudet" päästövähennyksiin esimerkiksi liikenteessä ja maataloudessa.

Lisää aiheesta:

Vanhenevatko polttoaine-kansalaisaloitteet käsiin – vai onko eduskunnassa edessä hallitusneuvottelujen jälkilypsy?Dieselin litrahinta nousemassa kymmenillä senteillä – Autoliitto jyrähti "aikansa eläneestä" käyttövoimaverostaMatti Vanhanen pelätystä jakeluvelvoitteesta: "Tavoitteena ei ole nostaa polttoaineiden hintaa"Polttoaineiden nousseita hintoja vaikea kompensoida – hallituksen käsiin on jäämässä vain muutama keinoAsiantuntija: SDP, RKP ja keskusta eivät ole antaneet selvää vastausta, mihin ilmastotoimiin he olisivat valmiita – näin kansa hyväksyisi bensaveron nostamisenAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat
HallitusneuvottelutPolttoaineTalousLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Hallitusneuvottelut
  • 27.06.202315:23
    Politiikka

    Tässä ovat hallitusohjelman keskeiset uudistukset – suora lähetys noin kello 17

  • 19.06.202317:13
    Hallitus

    Tohtorista telinemieheen: Orpon hallitus on sekoitus sähikäisiä ja asiapoliitikkoja – yksi heistä "menee vaikka ampiaispesään, eikä välitä paskaakaan"

  • 18.06.202318:46
    MTV Uutiset Live

    Katso lista: Tässä ovat kokoomuksen ja perussuomalaisten tulevat ministerit

  • 18.06.202314:13
    Suomen Pankki

    HS: Suomen Pankki kirjelmöi Orpolle, johtokunnan mukaan hallitusohjelman keskuspankkikirjaukset ovat lainvastaisia

  • 18.06.202307:44
    Yrittäjyys

    Hallituksen muutokset lainsäädäntöön voivat pelastaa pienyrityksiä – työntekijän irtisanominen helpottuu