"Suomi-Mersu" GLC pokkasi turvallisuuskunniaa

Mercedesin kompakti kaupunkimaasturi GLC – jonka valmistus alkaa myös Uudessakaupungissa ensi vuonna ­– sai vaativasta Euro NCAP -törmäystestisarjasta täyden viiden tähden tuloksen ja oli kokoluokkansa turvallisin auto. Eri osa-alueille mitatut pisteetkin edustivat luokkansa kärkeä.

GLC saavutti matkustajaturvallisuudesta 95/100, lapsimatkustajien turvallisuudesta 89/100, jalankulkijaturvallisuudesta 82/100 sekä auton turvajärjestelmistä 71/100 pistettä. Testiauto oli tyypiltään GLC 220d 4MATIC Exclusive, ja tulos pätee koko GLC-mallistoon.

Tulos johtuu Vehon tiedotteen mukaan monesta osatekijästä: äärimmäisen lujasta ja muotonsa säilyttävästä matkustamosta, tehokkaista turvajärjestelmistä sekä kuljettajan ajanmukaisista ja monipuolisista avustinjärjestelmistä. Näitä ovat muun muassa törmäyksenestoavustin, sivutuuli- ja ajovaloavustimet sekä vireystila-avustin, jotka kaikki ovat autossa vakiovarusteita. Lisävarusteilla turvallisuutta voi huomioida vieläkin kattavammin.

– GLC:n saama tulos osoittaa, kuinka hyvin olemme onnistuneet auton aktiivisten ja passiivisten turvallisuusjärjestelmien kehittämisessä. Jatkamme ponnisteluja edelleen tarjotaksemme parhaan mahdollisen turvatason paitsi kuljettajille ja matkustajille, myös haavoittuvimmille tienkäyttäjille kuten jalankulkijoille ja pyöräilijöille, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja, professori Rodolfo Schöneburg vakuuttaa.

Oma turvafilosofia ohjaa suunnittelua

Mercedes-Benz on kerännyt mallistoaan koskevaa onnettomuustietoa vuosikymmenten ajan. Näin hankittu tietopohja ohjaa vahvasti autojen suunnittelua, jossa otetaan huomioon ajoneuvoille sattuneet todelliset onnettomuudet ja mahdollisuudet kolarien seurausten minimoimiseksi niin sanotun Real Life Safety –filosofian mukaisesti.

Muiden tienkäyttäjien turvallisuus huomioidaan tarkasti uutuusmallien suunnittelussa ja toteutuksessa. GLC on varustettu niin sanotulla aktiivisella konepellillä, joka törmäyshetkellä kohoaa ylös 80 milliä ja kasvattaa joustavaa muodonmuutostilaa auton keulaosassa. Pyrkimyksenä on estää keulan päälle kaatuvan ihmisen vakava loukkaantuminen.

Lisävarustepakettiin kuuluva jarruavustin varoittaa kuljettajaa, mikäli järjestelmän kamera havaitsee jalankulkijan vaara-alueella. Jarrujärjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos edessä on jalankulkija eikä kuljettaja ehdi reagoida.

Lähde: Veho

---

Onko ajoasentosi oikeanlainen? Emma Kimiläinen opastaa:

Emma Kimiläinen opettaa oikean ajoasennon 2:45

Lue myös:

    Uusimmat