Suomessa autoilijoilla outoja tapoja: Nypitkö talvirenkaista nastat pois?

Konalan Rengasmaailman myyntipäällikkö Timo Keränen kertoo, että Suomessa pyritään säästämään renkaista viimeiseen asti. Esimerkiksi nastarenkaista saatetaan nyppiä nastat pois, jotta ne sopisivat kesäkäyttöön.

Uusien autonrenkaiden hankinta ei ole sopiva paikka säästää euroja, jos on sitä mieltä, että autoillessa turvallisuus on tärkein asia. Talvirenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön, oli kyseessä vaihtoajaltaan joustavat kitkarenkaat tai sitten lakiin säädetyt nastarenkaat.

– Kuukausittain kuulee ehdotuksia siitä, josko ajaisi vanhat kitkarenkaat kesällä loppuun. Joitain vuosia sitten vielä ihmiset suunnittelivat nastarenkaiden nastojen nyppimistä pois ja kuvittelivat käyttävänsä niitä kesärenkaina, toteaa Konalan Rengasmaailman myyntipäällikkö Timo Keränen.

Molemmat vaihtoehdot saavat rengasliikkeiden myyjien ihokarvat värisemään. Vastaus kumpaankin ehdotukseen on selkeä: EI.

– Kitka- ja nastarenkaat on suunniteltu talvikäyttöön. Niiltä vaaditaan hyviä ominaisuuksia erityisesti lumella ja jäällä eivätkä kumpikaan renkaista toimi kesäkeleillä. Esimerkiksi talvirenkaiden vesiliirtoriski on suurempi kuin kesärenkaissa. Kitkarengas on todella liukas sateella, ja kesäisin tiet ovat usein märkiä, Keränen sanoo.

Talvirenkaiden kumiseos on kesärenkaiden kumia pehmeämpää, mikä pahimmassa tapauksessa voi johtaa siihen, että rengas ”sulaa” auton alla. Vanha talvirengas kesäkäytössä on hengenvaarallinen.

– Talvirenkaan kapeita uria kutsutaan lamelleiksi, ja ne voivat sulaa kuumalla asfaltilla. Lisäksi pehmeän kumiseoksen rengas kuluu huomattavan nopeasti, Keränen valottaa.

Millainen on hyvä kesärengas?

Eri renkaiden ominaisuuksissa on huomattavan suuria eroja. Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan ennen kaikkea märkäpitoa, mutta rengaskaupoilla kannattaa vertailla myös muita ominaisuuksia.

– Hyvältä kesärenkaalta vaaditaan yllätyksettömiä ominaisuuksia. Sen käsiteltävyyden ja vakauden täytyy olla hyviä. Jarrutusmatkan pitäisi olla sekä kuivalla että märällä kelillä lyhyt. Esimerkiksi kaarreajossa kesärenkaalta vaaditaan pitokykyä. Jos ajaa kesällä talvirenkaalla kaarteeseen kovaa, rysähtää todennäköisesti ojaan, Continental Rengas Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Sami Horto toteaa.

Renkaissa kannattaa pitää aina autolle määriteltyjä täyden kuorman ilmanpaineita, jotta rengas ei kuluta liikaa polttoainetta, sen ajo-ominaisuudet ovat hyvät eikä rengas kulu ennenaikaisesti.

Renkaiden vaihtoajankohta vaihtelee vuosittain, ja kalenterin lisäksi on hyvä katsoa sääennustetta. Nastarenkaita saa käyttää toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin saakka tai sitä kauemmin, mikäli sää sitä edellyttää.

– Kitkarenkaat voi vaihtaa syksyllä aiemmin alle ja keväällä myöhemmin alta, ja siten välttää renkaanvaihtojonot. Yleensä autoilijat haluavat joka vuosi vaihtaa renkaat silloin, kuin kaikki muutkin tekevät niin, Keränen toteaa.

Lähde: Deski

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat