Suomalaisella autokaupalla riittää asiakkaita, mutta myyjistä on pulaa – apua haetaan nyt jopa lomautetuista näyttelijöistä

Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoille 2:21
Oletko ostamassa käytettyä autoa? Vaihtoautoketju Kamux kertoo videolla vinkit käytetyn ajoneuvon ostamiseen.

Autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi kertoo tiedotteessaan, että vaihtoautoilla riittää nyt ostajia. Pulaa ei olekaan asiakkaista, vaan ennemminkin osaavista myyjistä.

J. Rinta-Jouppi kertoo myyvänsä autoja nyt peräti 15,5 prosenttia kovemmalla tahdilla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Eikä tilanne ollut keväälläkään huono koronaviruksesta huolimatta. Sekä J. Rinta-Jouppi että Saka raportoivat tuolloinkin tavanomaista paremmista käytettyjen autojen myyntiluvuista.

Kasvavasta kysynnästä johtuen yhtiö tiedotti jo aiemmin avaavansa ensi keväänä uudet myymälät Espooseen ja Ouluun. Nyt tarkoituksena on löytää lisää myyjiä.

– Kysyntään vastaaminen käytettyjen autojen kaupassa ei enää tänä päivänä tarkoita vain sitä, että panostetaan yksinomaan tuotteiden laatuun sekä liikkeiden ja autojen määrään, toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi kertoo tiedotteessa.

Kysyntää myös naismyyjille

Autokauppa on henkilöstörakenteeltaan hyvin miesvaltainen ala. Rinta-Joupin mukaan tähän etsitään alan sisällä jatkuvasti uusia keinoja, sillä heille myyjäksi hakevista henkilöistä vain viitisen prosenttia on naisia.

– Tilanne on erikoinen, sillä on havaittavissa useita asiakasryhmiä, joilla on selkeä halu asioida nimenomaan naispuolisten ajoneuvomyyjien kanssa, mikäli mahdollista. Eikä halu tämä päde vain naispuolisiin asiakkaisiin, vaan yhtä lailla miehet ovat toivoneet uudenlaista, erottuvaa otetta autokauppaan, kertoo tiedotteessa myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.

Asiantuntijoita etsitään alan ulkopuolelta

J. Rinta-Jouppi kertoo kärsivänsä tällä hetkellä jopa huippumyyjien vajeesta. Sitä yritetään paikata etsimällä lisäkäsiä epätavanomaisempiakin reittejä pitkin, sillä aiempaa osaamista ei välttämättä vaadita.

– Etsimme nytkin kuumeisesti uusia asiantuntijoita tehostamaan kaupantekoa aivan muilta sektoreilta kuin autokaupan parista. Esimerkiksi niin kodinkonemyynnin puolelta kuin myös aloilta, joilla ulospäinsuuntautuneisuus on kaiken keskiössä – kuten vaikka lomautetuista näyttelijöistä, Ala-Hakuni toteaa.

Lähde: J. Rinta-Jouppi, Saka

Lue myös:

    Uusimmat