Näistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"

2:21
Oletko ostamassa käytettyä autoa? Näihin seikkoihin vaihtoautoketju Kamux kehottaa kiinnittämään huomiota.

Oikeusministeriön alaiseen Kuluttajariitalautakuntaan otettiin viime vuonna yhteyttä yli 16 000 kertaa pelkästään autokauppoihin liittyen.

– Harmittaa hirveästi, kun joutuu kulkemaan autoon vänkärin puolelta sisälle. Autoliikkeestä sanoivat, ettei lukkovika kuulu vakuutuksen piiriin. Kuljettajan puoleinen ovi aukeaa satunnaisesti noin joka kolmannella kerralla. Vian korjaaminen maksaisi noin 500 euroa, sanoo oululainen kirvesmies Raimo Lehtosaari.

Hän osti Sakalta Oulusta tammikuussa 114 000 kilometriä ajetun Volkswagen Beetlen vuosimallia 2012. Kaupanteon yhteydessä hän hankki erillisen Saka-vakuutuksen lisäturvaksi.

Sakan eli Suomen Autokauppa Oy:n toimitusjohtaja Eero Poukkula kehottaa asiakasta ottamaan uudelleen yhteyttä heidän jälkimarkkinointiin vian korjaamiseksi, sillä sitä yritettiin korjata, mutta se ei tullut ilmi Suomen Autohuollon korjaamolla.

Lehtosaari katselee nyt harmistuneena toisesta autoliikkeestä uutta käytettyä autoa. Tosin niiden kunto askarruttaa.

Se ei ole mikään ihme, sillä viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) otettiin yhteyttä autokauppoihin liittyvissä asioissa peräti 16 445 kertaa. Suurin osa yhteydenotoista tehtiin puhelimitse kuluttajaneuvontaan.

– Lukuun sisältyy autokauppojen lisäksi autojen korjauksia koskevat yhteydenotot. Silti niiden kokonaismäärä oli aivan liian suuri. Autokaupallakin olisi peiliin katsomisen paikka, sanoo johtava asiantuntija Raija Marttala KKV:stä.

Marttala kehottaa auton ostoa harkitsevaa lukemaan myös tarkkaan erilaisten lisäturvavakuutusten edot, joita kaupataan lisätakuuksi. Niiden ehdot ovat kirjavia ja sekavia.

Vertailun vuoksi kuluttajaneuvojilta kysyttiin viime vuonna asumiseen liittyvissä asioissa 6 118 kertaa ja remonttiasioissa 5 971 kertaa.

– Aivan liian paljon huonosti tarkastettuja vaihtoautoja pannaan myyntiin tai niitä ei tarkasteta ollenkaan. Mikään muu ei selitä kasvavia jutturuuhkia alioikeuksissa ja Kuluttajariitalautakunnassa, sanoo autokiistoihin erikoistunut oikeusavustaja Mikko Heinonkoski Lakiasiantoimisto Heinonkoski Oy:stä.

Tyrnäväläinen maanviljelijä Hannu Kylli katsoo oululaisessa autoliikkeessä uudehkoa käytettyä Volvoa.

– Ostan varmuuden vuoksi aina joko uuden auton tai sellaisen käytetyn, jossa on vielä takuuaikaa jäljellä, hän sanoo.

Piileviä vikoja

– Käytetty auto on erilainen tuote kuin uusi auto. Se on nimensä mukaisesti käytetty eli kierrätetty. Vaikka auto olisi kuvattu kattavasti ja viestitetty selkeästi, niin silti siinä voi olla piileviä vikoja tai vika voi ilmaantua yllättäen kaupanteon jälkeen, sanoo Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.

– Ohjaamme asiakkaan kuluttajaneuvontaan, sillä se on hyvä tapa saada puolueeton näkemys asiaan. Siellä myös moni asia ratkeaa, hän lisää.

Kuluttajavalitukset autoliikkeittäin

Autoliike

30.9.2020

2019

2018

Kamux

76

82

52

Delta

24

38

33

Rinta-Jouppi

24

23

9

Käyttöauto

9

17

13

Laakkonen*

6

24

27

Pörhö*

5

13

14

*Sisältävät myös korjausasioita.

Kamux on kehittänyt tarkastusprosessia, jotta piilevät viat tunnistettaisiin.

Viime vuonna oikeusministeriön alaisen Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn tuli yhteensä 1 007 autoasiaa, joissa suurimmassa osassa tapauksista kiisteltiin vian maksajasta. Selvästi eniten, 82 tapausta koski Kamuxilta hankittua käytettyä autoa. Kamux johti myös tänä vuonna 76 tapauksella kyseenalaista tilastoa, kun Sakaa koskevia juttuja tuli viime vuonna kaksi, kun tänä vuonna niitä on pantu vireille 14 kappaletta.

– Olemme sitoutuneet noudattamaan lautakunnan päätöksiä, Iiskonmäki sanoo.

Hän perustelee riitatapausten suurta määrää suurella volyymilla: Kamux myi viime vuonna Suomessa 43 404 käytettyä autoa, kun monet perinteiset autoliikkeet myyvät käytettyjen rinnalla myös uusia autoja.

Esimerkiksi Pörhön Autoliike myi viime vuonna Pohjois-Suomessa noin 10 000 autoa, joista 6 000 käytettyä autoa. Sillä on tänä vuonna ollut vain viisi Kuluttajariitalautakuntaan johtanutta tapausta, joista osa koski korjausasioita.

Kamuxin kilpailijalla Sakalla kuluttajariitatapauksia oli viime vuonna kaksi. Tänä vuonna niitä on pantu vireille 14. Saka myi viime vuonna Suomessa toiseksi eniten, noin 20 000 käytettyä autoa.

– Pyrimme hoitamaan hyvin jälkimarkkinoinnin, Poukkula sanoo.

Kolmanneksi entinen käytettyjä myi Laakkonen, reilut 15 000 autoa. Sen kuluttajariidat laskivat viime vuoden 24:stä tapauksesta tämän vuoden kuuteen.

– Yksi syy siihen on, että meiltä voi ostaa kohtuuhintaisen 490 euron Laakkonen Turvan. Se on selkeä ja sillä on yksi hinta ilman omavastuuta. Se on voimassa vuoden ja 20 000 kilometriä. Lisäksi autot tarkistutetaan kolmannella osapuolella A-Katsastuksen Autotohtorilla ja kukin tarkistuslista on netistä luettavissa, kertoo Laakkosen operatiivinen johtaja Marko Pakarinen.

Esimerkiksi maksullisella Kamux Plus lisävastuusitoumukseen kuuluu sadan euron omavastuu per jokainen löydetty vika. Tällöin Kamux maksaa korjaukset 3 000 euroon saakka per vika.

Pakarinen lisää, että käytetyn auton ostajalla menee usein käsitteet takuu ja virhevastuu sekaisin.

Takuu vai virhevastuu? 

Monella kuluttajalla menevät käsitteet takuu ja virhevastuu sekaisin.

Jos auton takuuaika on päättynyt, ostajan on kyettävä osoittamaan autonmyyjän vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo.

Autoliikkeen maksettavaksi kuuluu sellainen vika, joka on ollut autossa luovutushetkellä, vaikka vika ilmenisi myöhemmin. Autoliikkeen vastuuaika määräytyy auton tai rikkoutuneen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella.

Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta, tapaturmasta tai autoilijan itse aiheuttamaa vikaa.

Artikkelia muokattu 20.10.2020 klo 9.45: Korjattu Laakkosen käyttämän kolmannen osapuolen tarkistuspalvelun nimi.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja