Seat ei valmista Martorellin-tehtaallaan nyt uutta Leonia, vaan hengityskoneita – tuotantolinjaa vaikea enää tunnistaa

1:55
Seat valmistaa tehtaallaan nyt autojen sijaan hengityskoneita.

Autovalmistajat hyödyntävät osaamistaan ja tuotantolaitoksiaan hengityskoneiden valmistamiseksi ja koronavirustilanteen helpottamiseksi.

Espanjalainen Seat on yksi lukuisista terveysviranomaisia avustavista autovalmistajista. Monien muiden tapaan se on ryhtynyt valmistamaan hengityskoneita.

Seatin automaattisissa hengityskoneissa hyödynnetään muun muassa tuulilasinpyyhkimen moottoreita. Laite on espanjalaisvalmistajan mukaan vielä pitkäaikaistestauksessa, joka on osa hyväksyntäprosessia.

150 Seatin työntekijää on työskennellyt viikon ajan lopullisen mallin parissa. Insinöörit suunnittelivat kaikkiaan 13 prototyyppiä ennen lopullisen mallin löytymistä ja valmistuksen aloittamista.

"Pelastavat ihmishenkiä"

Laitteita valmistetaan uuden Leonin tuotantolinjalla Martorellissa lähellä Barcelonaa. Tuotantolaitosta ei ole tällä hetkellä tunnistaa autotehtaaksi.

– Motivaationa jokaiselle projektiin osallistuvalle on se, että voimme osaamistamme hyödyntäen valmistaa massatuotantona laitteita, jotka pelastavat ihmishenkiä, Seatin Nicolás Mora kertoo.

Seatilla on käynnistetty useita aloitteita koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja erityisesti hengityskoneiden sekä muiden sairaaloiden tarvitsemien materiaalien ja laitteiden tuottamiseksi.

Seatin hengityskone sai lopullisen muotonsa, kun valmistaja yhdisti 3D-tulostetut hammasrattaat, vaihteiston akselit ja uuteen käyttötarkoitukseen muokatut tuulilasinpyyhkijän moottorit.

Jokaisessa hengityskoneessa on yli 80 elektronista ja mekaanista komponenttia. Ne käyvät läpi perusteellisen laadunvarmistuksen sekä UV-steriloinnin. 

Laite on suunniteltu yhteistyössä prototyyppituotantoon erikoistuneen barcelonalaisen Protofy.XYZ:n kanssa. 

Muutostyöt tehtiin viikossa

Autojen tuotantoon suunnitellun kokoonpanolinjan muuttaminen hengityskoneiden valmistukseen on ollut yhtiön mukaan vaativa projekti. Urakka saatiin kuitenkin valmiiksi vain viikossa.

– Pelkkä tieto siitä, että olemme yrittäneet pelastaa ihmishenkiä, tekee tämän kaiken työn sen arvoiseksi, sanoo Francesc Sabaté Seatin tuotekehitysosastolta.

Lähde: Seat

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja