Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Savonlinnan kuolonkolarin pylväs oli rakennettu vanhan ohjeistuksen mukaan – nykyään pylvään eteen rakennettaisiin kaide

Tähän ajokaistojen välissä olevaan pylvääseen auto törmäsi oikea kylki edellä lauantaiaamuna. Turmassa kuoli kolme henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti.
Tähän ajokaistojen välissä olevaan pylvääseen auto törmäsi oikea kylki edellä lauantaiaamuna. Turmassa kuoli kolme henkilöä ja yksi loukkaantui vakavasti.Str / Lehtikuva
Julkaistu 03.08.2022 07:20

MTV UUTISET – STT

Savonlinnan kuolonkolarin portaalipylväs oli suojattu vajavaisesti, kerrotaan Väylävirastosta.

Väylä, jolla onnettomuus tapahtui, on avattu liikenteelle vuosikymmen sitten, minkä jälkeen rakenteita koskeva ohjeistus on muuttunut.

Jos pylväs pystytettäisiin nyt, se suojattaisiin kaiteella.

Savonlinnassa viikonloppuna tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kolme ihmistä ja yksi loukkaantui vakavasti.

Tämänhetkisten tietojen mukaan kolarissa henkilöauton eturengas osui ajokaistojen välillä olevaan katukiveykseen, auto lähti hallitsemattomaan luisuun ja törmäsi opastinpylvääseen kylki edellä. Törmäyksen seurauksena auto katkesi etuistuinten takaa.

Itä-Suomen poliisilaitoksen rikoskomisarion Harri Hauhian mukaan kyseiseen opastinpylvääseen ei ole aiemmin törmätty, ainakaan yhtä vakavin seurauksin.

Erilaisiin pylväisiin törmääminen on Hauhian mukaan tavallista, joten tapaus ei sinänsä ole poikkeuksellinen.

Kolarin pylväs tavallinen tukevarakenteinen portaalipylväs

Onnettomuuden opastinpylväs joudutaan poistamaan paikalta tilapäisesti, kerrotaan Keski-Suomen ely-keskuksesta.

– Törmäys oli raju ja vahingoitti pylvään rakennetta, minkä takia pylväälle suoritetaan tarkastus ja pohditaan, voidaanko se laittaa takaisin vai pitääkö se vaihtaa uuteen, kertoo Keski-Suomen ely-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Harri Hyyryläinen.

Tiessä tai pylvään rakenteissa ei ollut Hyyryläisen mukaan mitään poikkeuksellista, mikä liittyisi viikonlopun onnettomuuteen. Kolarin pylväs oli tavallinen portaalipylväs, joka oli sijoitettu keskikorokkeen päälle.

– Pylväällä on raskaampi rakenne, koska se kannattelee ajoradan yllä olevia opasteita ja siihen kohdistuvat tuulikuormat ovat suuria, Hyyryläinen kuvailee.

Pylväiden rakentamisen ohjeistus muuttunut vuosikymmenessä

Teiden kunnossapidosta vastaa Väylävirasto, jonka ohjeistukset portaalipylväiden rakentamiseen ovat muuttuneet vuosien saatossa.

Väyläviraston tekniikka- ja ympäristöosaston johtajan Minna Torkkelin mukaan väylä on avattu liikenteelle vuonna 2012, joten portaalipylväs on jo vuosikymmenen vanha.

Torkkeli kertoo rakennuksen aikaisen ohjeistuksen olleen todella vanha, sillä se ulottuu jopa viime vuosituhannen puolelle. Hänen mukaansa ohjeistus muuttui pian pylvään rakentamisen jälkeen ja on kerennyt senkin jälkeen päivittyä.

– Samanlaista portaalipylvästä käytetään edelleenkin, mutta se sijoitetaan ensisijaisesti kaiteen taakse ja nykyään tämäkin pylväs sijoitettaisiin kaiteen taakse, Torkkeli sanoo.

Miksi kaidetta ei ole lisätty?

Pylväs yksinään keskikorokkeella ei seuraa nykyistä ohjeistusta.

Kyseiseen kohtaan ei ole Torkkelin mukaan lisätty suojaavaa kaidetta, koska keskikaistale on liian kapea ja tiehen tarvitsisi tehdä suurempia muutoksia.

– Kaide joustaa vähän kuin kuminauha, joten ongelmaksi koituu vähäinen tila keskellä, vaikka varsinkin hiljaisessa vauhdissa kaide suojaisikin, Torkkeli kuvailee.

Kaiteen lisääminen olisi Torkkelin mukaan paras vaihtoehto, sillä opastekylttejä kannattelevaa portaalipylvästä ei voi rakentaa myötääväksi, kuten valaisinpylväitä on nykyään rakennettu.

– Auton törmätessä myötäävään valaisinpylvääseen, se ei napsahda poikki vaan kaatuu auton mukana, jolloin onnettomuuden seuraukset eivät yleensä ole yhtä vakavia, Torkkeli sanoo.

Torkkeli muistaa joitakin Savonlinnan onnettomuuden kaltaisia tapauksia, mutta portaalipylvääseen törmääminen ei ole hänen mukaansa tyypillistä. Vanhan ohjeistuksen mukaan rakennettujen portaalipylväiden turvallisuuden parantamista on mietitty, mutta Suomen tieverkko on laaja.

– Tieverkon rahoitus on ollut aika kovilla, minkä takia kaikkea ei pystytä korjaamaan, vaan rahoituksen puitteissa tehdään, mitä pystytään, Torkkeli sanoo.

0:36Animaatio: Näin Savonlinnan kolme henkeä vaatinut kolari tapahtuiKatso myös animaatio, jossa näytetään, kuinka onnettomuus tapahtui.

Lue myös: Poliisilta uutta tietoa Savonlinnan kuolonkolarista: Auton takarenkaat erittäin kuluneet, kolme neljästä oli lentänyt autosta ulos

Lue myös: Kolme parikymppistä on kuollut onnettomuudessa Savonlinnassa – yksi vakavasti loukkaantunut sairaalassa

Lisää aiheesta:

Osaisitko itse ajaa tässä? Kauniaisissa on risteys, jota poliisikin pitää "hieman haastavana" – tilalle tulee liikenneympyräSuomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”Turengin turmatunneli on huolettanut paikallisia jo pidempään, ollut vaarallinen paikka jo vuosia – viikonlopun pyöräonnettomuudessa kuoli iäkäs miesKaksi pyöräilijää loukkaantui sairaalakuntoon törmättyään pimeälle pyörätielle jätettyyn johtokouruun Helsingissä – "Silmien avauduttua huomasin, että häneltä tulee reilusti verta päästä"Repoveden riippusillan turvallisuutta olisi voinut testata kuormittamalla, sanoo professori – "Murtuminen tapahtuu lähes äänennopeudella, sitä ei voi ennakoida" Kuvat kertovat, kuinka pahasti Repoveden riippusilta retkahti – risteilylaivan kippari luuli, että paikalla kuvataan elokuvaa, mutta sitten hän kuuli avunhuudot
SavonlinnaLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetKuolemaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Savonlinna
  • 12.10.12:30
    Kadonneet

    Junamatkalla kadonnut savonlinnalaisnainen löytynyt

  • 5.10.17:07
    Matkailu

    Itärajasta matkailuvaltti! Aikamatka vanhaan Savonlinnaan näytti Helena Petäistölle, miten Itä-Suomi voi pelastua

  • 16.9.18:11
    Kuolemantapaukset

    Autoilija kuoli törmättyään puuhun Savonlinnassa

  • 6.9.14:12
    Väkivaltarikokset

    Miekkamies tunkeutui lapsiperheen kotiin ja uhkasi tappaa kaikki – tällainen tuomio tuli

  • 5.9.16:55
    Saimaannorppa

    Savonlinnassa löytyi verkkoihin kuollut kuutti: Ruho oli yritetty hävittää