ADACin raportista selviää, että autoilijat turvautuvat tiepalvelun apuun yleisimmin sähköongelmien vuoksi.
Saksan autoliitto ADAC on julkaissut 123 automallin tiedot siltä osin, kuinka tiheästi ne ovat jättäneet tielle tai jääneet käynnistymättä. Data perustuu ADACin tiepalvelun lähes neljään miljoonaan avustustapaukseen viime vuodelta.
Mukana olleiden autojen ensirekisteröinnit asettuvat välille 2009–2016.
Kaikkein harvimmin tielle jätti ADACin mukaan vuonna 2016 käyttöönotetut Audi A3:t. Tuhatta autoa kohden vain 0,5 A3-mallia jätti tielle vuoden 2018 aikana.
Yleisimmin autoilija joutui turvautumaan tiepalvelun apuun sähkövikojen vuoksi. Vuonna 1998 sähkövikojen osuus avustustapauksista oli 31,3 prosenttia, viime vuonna jo 52,1 prosenttia.
Lue myös: Tämä automalli on murheenkryyni ylitse muiden – joka viides reputtaa jo ensimmäisessä katsastuksessa
ADAC huomauttaa, että mukana ei ollut yhtäkään autoa, joka olisi murheenkryyni jokaisen vuosimallinsa osalta.
Alla ADACin testin topit (+) ja flopit (–) autoluokittain aakkosjärjestyksessä.
Pikkuautot
+ Chevrolet Spark
+ Citroen C1
+ Opel Agila
+ Peugeot 107
+ Suzuki Splash
+ Toyota Aygo+ Volkswagen Fox– Fiat 500 (2014–2015)– Fiat Panda (2012–2013)– Smart Forfour (2015–2016)– Smart Fortwo (2015–2016)