Sähköauton lataaminen kauppareissun aikana tuli kalliiksi – K-Lataus syyttää autoilijaa huolimattomuudesta

Sähköauton hankintatuki loppuu – asiantuntija arvioi, vaikuttaako se sähköautojen kysyntään 11:26
Videolla keskustellaan siitä, miten sähköauton hankintatuen päättyminen voi vaikuttaa niiden kysyntään. MTV Uutiset Liven vieraana Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Auton lataaminen väärän latauspalvelun avaimenperälätkää käyttämällä tuli kalliiksi. Kuluttajariitalautakunnan mukaan roaming-maksusta ei oltu kerrottu tarpeeksi selkeästi.

Helsinkiläismies oli ladannut sähköautoaan Vaajakosken K-Supermarketin pihassa Jyväskylässä keväällä 2021. Alle puoli tuntia kestänyt visiitti K-Latauksen laturilla tuli maksamaan 23,40 euroa, vaikka energiaa ei valunut akkuun kuin 20 kilowattituntia.

Laturilla sekä mobiilisovelluksessa latauksen hinnaksi oli kerrottu 0,20 euroa minuutilta, mutta mieheltä veloitettiin peräti 0,90 euroa per minuutti. Tämä oli seurausta siitä, että hän oli käyttänyt K-Latauksen laturia toisen yhtiön, tässä tapauksessa Virran, avaimenperämallisella lataustunnisteella. Kuluttajalle lätkäisty lisämaksu oli verkkovierailu- eli roaming-maksu, jotka ovat aiheuttaneet harmia aiemminkin.

Koska mies oli sekä Virran että K-Latauksen asiakas, katsoi hän, että häneltä veloitettiin 0,70 euroa minuutissa ylimääräistä. Hän totesi kuluttajariitalautakunnalle jättämässään selvityksessä, ettei väärän tunnisteen käytöstä aiheutuvasta roaming-maksusta ollut kerrottu selvästi.

"Kuluttaja ollut tietoinen"

K-Lataus korosti vastauksessaan, että fyysinen latausasema ja latauspalvelun tarjoaja ovat eri yhtiöitä, eikä K-Lataus ja asiakas ole olleet sopimussuhteessa riidan kohteena olevan lataustapahtuman osalta, mistä johtuen häneltä on veloitettu roaming-maksu.

K-Latauksen mukaan latauksen käynnistyminen vahingossa väärän latausoperaattorin tunnisteella on asiakkaan huolimattomuutta.

– Mikäli asiakas säilyttää latausaseman kyljessä olevaan lukijaan näytettäviä tunnisteita samassa nipussa, niin lataus saattaa käynnistyä eri palveluntarjoajan palvelulla, kuin mitä asiakas tarkoittaa ja johtuu hänen huolimattomuudestaan, K-Lataus totesi vastauksessaan.

Se katsoi myös, että tiedotus roaming-maksusta on ollut selkeää.

– Latausasema ei ole vastuussa siitä, millä latauspalvelulla asiakas maksaa latauksensa. Kuluttaja on ollut tietoinen tästä seikasta.

Ratkaisu ei ollut yksimielinen

Kuluttajariitalautakunnan mukaan latausaseman ylläpitäjän pitää ilmoittaa kuluttajalle selvällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla ennen latausvirran kytkemistä, minkä palveluntarjoajan virtaa kuluttaja käyttää autoa ladatessaan. Lautakunta piti K-Latauksen toimintaa tältä osin puutteellisena.

– Käytetyn sähkövirran toimittajaa ja sitä kautta mahdollisuutta tarkistaa hintaa ei ollut ilmoitettu selkeällä ja helposti ymmärrettävällä tavalla, lautakunta totesi.

Se katsoi, että K-Lataus on velvollinen korvaamaan kuluttajalle 18,20 euroa. Päätös ei ollut yksimielinen, vaan yksi kahdeksasta lautakunnan jäsenestä katsoi kuluttajan olleen latauksen osalta asiakassuhteessa Virran kanssa K-Latauksen sijaan.

Tapauksesta uutisoi aiemmin Moottori.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lue myös:

    Uusimmat