Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen akkumetalleista voi tulla pulaa – lapsityövoimaa käyttävästä Kongosta louhittavaa kobolttia saisi myös Suomesta

2:05Akkumetallien kysyntä kasvaa
Julkaistu 30.11.2017 19:53
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Sähköautojen määrän ennakoidaan kasvavan lähivuosina vauhdilla eri puolilla maailmaa. Samalla kasvaa sähköautojen akkuihin tarvittavien metallien kysyntä. Esimerkiksi koboltista pelätään tulevan pulaa. Ongelmia aiheuttaa sekin, että yli puolet maailman koboltista tulee Kongosta, jossa kaivoksissa käytetään myös lapsityövoimaa.

Yksi tärkeimmistä keinoista autoilun päästöjen vähentämiseksi on liikenteen sähköistäminen. 

Viime vuonna maailmassa myytiin jo 750 000 sähköautoa. Liikenteessä oli 2 miljoonaa sähköautoa eri puolilla maailmaa. Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) ennusteen mukaan sähköautoja on vuonna 2020 jo 9-20 miljoonaa ja vuonna 2040 40-70 miljoonaa.

– Kaikki uudet automallit, jotka julkistamme vuoden 2019 jälkeen, ovat sähköautoja. Ennen sitä lanseerattuja autoja valmistamme niin pitkään kuin kysyntää riittää, linjasi Volvon toimitusjohtaja Håkan Samuelsson muutama kuukausi sitten.

Kongon kaivokset
Kongon kaivoksilla käytetään myös lapsityövoimaa.

Lapsityövoimaa Kongon kobolttikaivoksilla

Sähköautobuumissa on myös riskinsä. Sähköautojen akkuihin tarvitaan nimittäin metalleja, joista voi tulla pulaa.

Yhdessä sähköauton akussa saattaa olla esimerkiksi 35 kiloa grafiittia, 12 kiloa nikkeliä, 12 kiloa kobolttia, 12 kiloa mangaania. Myös kuparia käytetään sähköautoissa suuria määriä.

– Koboltti on näistä kaikkein kriittisin ja koboltin tuotannosta tänä päivänä noin 60 prosenttia tulee Kongon demokraattisesta tasavallasta. Vajaa puolet tulee pienkaivostoiminnasta, jossa valitettavasti käytetään muun muassa lapsityövoimaa ja epäinhimillisiä olosuhteita, huomauttaa Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tutkimusjohtaja Pekka Nurmi.

Maailman vuotuinen koboltin tuotanto on tällä hetkellä noin 100 000 tonnia. Arvioiden mukaan vuoteen 2025 mennessä koko tuotettu määrä tarvitaan sähköautoihin. Muitakin käyttökohteita koboltilla olisi. Pula on siis hyvin todennäköinen ellei koboltille keksitä korvaajaa.

sähköautot, sähköautoSähköautojen uskotaan yleistyvän nopeasti.EPA

Suomessa kaikkia akkumetalleja

Suomellakin on mahdollisuuksia hyötyä sähköautobuumista, koska Suomen maaperästä löytyy niin kobolttia kuin muitakin sähköautoissa tarvittavia metalleja.

– Jos ajatellaan Eurooppaa, Suomi on ainoa maa, jossa voitaisiin tuottaa kaikkia sähköauton tarvitsemia pääraaka-aineita. Suomi pystyisi hyvinkin tuottamaan muutaman prosentin maailman koboltista, laskee Nurmi.

Suunnitelmiakin on jo. Terrafame ilmoitti hiljattain rakentavansa akkukemikaalitehtaan. Kaustisella puolestaan tehdään Litium-kaivoksen kannattavuusarviota.

– Maailmaan ollaan rakentamassa seuraavien 5-10 vuoden aikana noin 15 jättimäistä akkutehdasta. Euroopassa arvioidaan, että vuoteen 2025 mennessä akkubisneksen arvo olisi 250 miljardia euroa. Emme tietystikään halua olla pelkkä raaka-aineen tuottaja vaan haluamme olla koko siinä ketjussa mukana. Mikä olisi hienompaa kuin se, jos voitaisiin saada yksi giga-akkutehdas tänne Suomeen, kysyy Nurmi.

Lisää aiheesta:

Kiinan litiummahdille uusi kilpailija: SuomiVenäjän öljystä ja kaasusta irrottautuminen kasvattaa Kiina-riskiä – samalla kiinnostus kaivoksiin Suomessa kasvaaMineraalivarannot eivät riitä fossiilittomien energiajärjestelmien rakentamiseen – Venäjällä ja Kiinalla tiukka ote maametalleistaSuomalaisosaaminen voi olla iso myyntivaltti autovalmistajien silmissä – tätä ei muilta löydy: "Ajoituksemme on äärimmäisen hyvä"Suomalainen energiamiljardööri varoittaa sähköautoilun karuista seurauksista – akkujen tarvitsemaa kobolttia louhitaan Afrikassa tuhoamalla metsiäSähköautojen lisääntyminen voi johtaa ongelmaan: Kobolttivarat rajallisia, suurin osa tuotannosta tapahtuu hirvittävissä olosuhteissa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:47
    Halloween

    Karkki vai kepponen? MTV vieraili hyytävässä Halloween-pihassa Helsingissä

  • 20:28
    Sää

    Eurooppaan luvassa intiaanikesä

  • 19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • 19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • 19:23
    Onnettomuudet

    Kuljettaja törmäsi lapseen suojatiellä Lohjalla