Sähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa kotitalouksia sähkökatkojen aikana – säästöä myös sähkölaskuun

Sähköauto voi toimia kotitalouden virtapankkina 3:45
Katso video: Sähköauto ja V2G-laturi voivat auttaa säästämään sähkölaskussa, mutta kuinka isosta säästöstä puhutaan? Virran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen kertoo myös, mitä järjestelmän asentaminen vaatii ja mitä laitteet maksavat.

Sähköautoissa yleistyvää V2G-ominaisuutta voi hyödyntää myös kotitalouksien arjessa. Yhteensopivien autojen ja latauslaitteiden avulla taloon voi saada virtaa esimerkiksi sähkökatkojen aikaan, ja lisäksi mahdollisuus varastoida sähköä voi auttaa pienentämään sähkölaskua tuntuvastikin. Mikäli kyseinen toiminto löytyy omasta autosta, saa sen potentiaalin valjastettua V2G-latauslaitteella.

Sähköauton hankkimista harkitseva on saattanut törmätä autojen teknisissä tiedoissa lyhenteisiin V2L ja V2G. V2L-ominaisuus löytyy jo monista sähköautoista, mutta V2G on vielä harvinaisempi.

Näistä ensimmäinen on lyhenne sanoista vehicle-to-load, millä tarkoitetaan virran ulossottoa. Autoon on siis mahdollista kytkeä verkkovirtaa käyttäviä laitteita, ja virtaa on tarjolla enemmän kuin perinteisistä autojen pistokkeista.

Jälkimmäinen termi taas tulee sanoista vehicle-to-grid, ja tämä ominaisuus puolestaan mahdollistaa energian syöttämisen autosta takaisin sähköverkkoon. V2G:llä varustettu sähköauto toimii tarpeen vaatiessa varavirtalähteenä jopa koko kotitaloudelle.

Toistaiseksi V2G-tuki löytyy Nissanin sähköautoista sekä Mitsubishi Outlanderin pistokehybridistä. Valikoima markkinoilla on kuitenkin lisääntymään päin, ja muun muassa Volvo on jo kertonut tulevan lippulaivamaasturi EX90:n tukevan V2G:tä. Volkswagen puolestaan on tuomassa V2G-toiminnallisuuden ID-mallistoonsa myöhemmin ohjelmistopäivityksellä.

Laturiltakin vaaditaan V2G-tuki

Jotta sähkö saadaan kulkemaan auton akusta takaisin verkkoon, tarvitaan väliin myös V2G-yhteensopiva latauslaite eli yksinkertaisesti ilmaistuna kaksisuuntainen laturi.

Sähköautojen latausratkaisuja kehittävän ja myyvän Virran energiapalveluista vastaava johtaja Juha Karppinen kertoo MTV Uutisille, että ratkaisuja on jo markkinoilla.

– Kahdensuuntainen latauslaite käytännössä muuntaa sähköauton kotitalouden sähkövarastoksi, Karppinen toteaa.

Järjestelmää voi hyödyntää esimerkiksi lataamaan sähköä varastoon, kun sähkö on edullista, ja purkamaan sitä omaan käyttöön kalliimman sähkön aikaan. Mikäli talon katolla on omat aurinkopaneelit, voi myös niiden tuottamaa sähköä varastoida laitteeseen, Karppinen muistuttaa.

Pienten sähköliittymien kohteissa, kuten esimerkiksi kesämökeillä, kaksisuuntaista latausta voi Karppisen mukaan käyttää sähkönsyötön vahvistamiseen silloin, kun hetkellisesti tarvitaan enemmän tehoa.

Sen lisäksi, että V2G hyödyttää kotitalouksia, on sillä merkitystä myös isommassa kuvassa. Vaikka sähköautoista puhutaankin monesti pelkkänä kuormana sähköverkoille, voidaan niitä käyttää tämän päivän älykästä teknologiaa hyödyntämällä myös energiantuotannon vaihteluiden tasoittamiseen, kun latauksessa on samanaikaisesti runsaasti yhteensopivia sähköautoja.

Millaisia V2G-yhteensopivia autoja on tällä hetkellä markkinoilla? Kuinka suuria säästöjä kaksisuuntaisella latauslaitteella on mahdollista saada? Minkä verran tällaiset laitteet tällä hetkellä maksavat ja millaiseen kohteeseen järjestelmä on asennettavissa? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta Karppisen haastattelu.

Lue myös:

    Uusimmat