Sähköautoissa yleistyvää V2G-ominaisuutta voi hyödyntää myös kotitalouksien arjessa. Yhteensopivien autojen ja latauslaitteiden avulla taloon voi saada virtaa esimerkiksi sähkökatkojen aikaan, ja lisäksi mahdollisuus varastoida sähköä voi auttaa pienentämään sähkölaskua tuntuvastikin. Mikäli kyseinen toiminto löytyy omasta autosta, saa sen potentiaalin valjastettua V2G-latauslaitteella.
Sähköauton hankkimista harkitseva on saattanut törmätä autojen teknisissä tiedoissa lyhenteisiin V2L ja V2G. V2L-ominaisuus löytyy jo monista sähköautoista, mutta V2G on vielä harvinaisempi.
Näistä ensimmäinen on lyhenne sanoista vehicle-to-load, millä tarkoitetaan virran ulossottoa. Autoon on siis mahdollista kytkeä verkkovirtaa käyttäviä laitteita, ja virtaa on tarjolla enemmän kuin perinteisistä autojen pistokkeista.
Jälkimmäinen termi taas tulee sanoista vehicle-to-grid, ja tämä ominaisuus puolestaan mahdollistaa energian syöttämisen autosta takaisin sähköverkkoon. V2G:llä varustettu sähköauto toimii tarpeen vaatiessa varavirtalähteenä jopa koko kotitaloudelle.
Lue myös: Norjassa innostuttiin sähköautoista, jotka myydään ilman akkua – latauksen hitaus ei ole ongelma, jos latausta ei edes tarvita
Toistaiseksi V2G-tuki löytyy Nissanin sähköautoista sekä Mitsubishi Outlanderin pistokehybridistä. Valikoima markkinoilla on kuitenkin lisääntymään päin, ja muun muassa Volvo on jo kertonut tulevan lippulaivamaasturi EX90:n tukevan V2G:tä. Volkswagen puolestaan on tuomassa V2G-toiminnallisuuden ID-mallistoonsa myöhemmin ohjelmistopäivityksellä.