Norjassa innostuttiin sähköautoista, jotka myydään ilman akkua – latauksen hitaus ei ole ongelma, jos latausta ei edes tarvita
Akku on sähköauton kallein yksittäinen komponentti. Kiinalainen Nio haluaakin myydä auton ilman akkua ja veloittaa akustosta kuukausimaksua. Lisäksi se tarjoaa palvelua, joka mahdollistaa matkan jatkamisen parissa minuutissa täysin ilman lataamista. Akkujen pikavaihtoja on tehty Nion asemilla Kiinassa jo yli 10 miljoonaa.
Kiinalainen sähköautovalmistaja Nio lähestyy sähköautoilun sujuvoittamista täysin eri kulmasta kuin muut valmistajat.
Sen sijaan, että Nio pyrkisi lukuisten kilpailijoidensa tavoin kehittämään akkuja, jotka vievät yhdellä latauksella mahdollisimman pitkälle ja latautuvat nopeasti, haluaa se autoilijan pääsevän jatkamaan matkaansa kokonaan ilman lataamista.
Nio on kehittänyt akunvaihtoaseman, jossa robotti vaihtaa tyhjän akun täyteen vain parissa minuutissa. Palvelu on ollut maailman väkirikkaimmassa maassa tarjolla vuodesta 2018 lähtien, ja yhtiö on vaihtanut runsaalla tuhannella kiinalaisasemallaan yhteensä jo yli 10 miljoonaa akkua.
Lue myös: 31 sähköautoa armottomassa valheenpaljastustestissä – nämä mallit pettivät lupauksensa rankimmin
Kiinalaisvalmistaja on pilotoinut teknologiaansa jo vuoden verran Norjassa, jossa se operoi kahta akunvaihtoasemaa. Tänä syksynä myös Saksa sai ensimmäisen pikavaihtoasemansa. Järjestelmät valmistetaan Unkarissa.
Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten tyhjä akku vaihdetaan täyteen.
Näin paljon leasing-akku maksaa
Nio ei myy sähköautoihinsa akkua, ellei asiakas sitä välttämättä halua. Akut liisataan valmistajalta, mikä auttaa painamaan auton hintalappua alaspäin melkein 10 000 eurolla.
Norjassa Nio ES8 -katumaasturin saa ilman akkua noin 53 000 eurolla. 75 kWh:n akun kanssa hinta on noin 62 000 euroa, mutta valmistajan mukaan "lähes kaikki asiakkaat" ovat valinneet vajaat 140 euroa kuukaudessa maksavan leasing-akun.
Kiinassakin laina-akun on valinnut yli puolet yhtiön asiakkaista. Palvelu on ollut maailman väkirikkaimmassa maassa tarjolla vuodesta 2018 lähtien, ja yhtiö on vaihtanut runsaalla tuhannella kiinalaisasemallaan yhteensä jo yli 10 miljoonaa akkua.
Nion tavoitteena on rakentaa Kiinan ulkopuolelle tuhat asemaa vuoteen 2025 mennessä, valtaosan niistä Eurooppaan.
Uusimmat
-
14:43
Viimekuinen "raidemonttu" piinaa yhtä junaliikennettä – paluu normaaliin pääsiäiseksi
-
14:32
Maailmaan on syntymässä uusi jäätelöjätti
-
14:23
Töllötuomarit yllättyivät Niko Saarisen paljastuksesta uutuusohjelmassa: "Hänestä tuli esiin täysin uusi puoli"
-
14:17
Suomi lahjoittanut Ukrainalle taisteluveneitä, kertoo Romanian media
-
14:06
Nämä ravintolisät yhdessä voivat vähentää syöpäkuolleisuutta – tutkimus paljasti myös haittapuolen
-
14:01
YK epäilee: Israel käyttää siviilien näännyttämistä aseena
-
13:54
Real Madridilta järeä toimi tuomaria kohtaan – "Jätti tarkoituksellisesti huomiotta"
-
13:29
Pienen kylän ikuinen leima: Konginkankaalla tapahtui 20 vuotta sitten tragedia, joka ei unohdu koskaan
-
13:28
Podcast: SM-liigan playoffpelin kääntäneestä maalista paljastui räikeä rike: "Alkoi järjetön alamäki"
-
13:22
Journalisti-lehden päätoimittajaksi Marja Honkonen
-
13:06
Bruce Willisin tytär Tallulah, 30, sai kesällä autismidiagnoosin: "Se todella muutti elämäni"
-
13:03
Hyväntekijä Heikki Hurstia vastaan nostettu rikossyyte
-
12:51
Biden tapaa Filippiinien ja Japanin johtoa
-
12:39
HS-gallup: Perussuomalaisten ja kokoomuksen kannatus laskussa
-
12:36
Nämä emojit hämmentävät boomereita eniten
-
12:26
Supertähti raivostui ja haukkui Suomen – tämä tilitys ei unohdu: "Kenelläkään meistä ei ole pienintäkään toivoa"
-
12:19
Valio vähentää 89 työntekijää
-
11:58
Helsinkiläisessä rappukäytävässä ammuskeltiin tiistaiaamuna
-
11:58
Brittihovissa kuohuu – Lehti: Prinssi Williamin väitetty salarakas kommentoi suhdehuhuja
-
11:45
Tarja Halosen sairastumisen syy selvisi
-
Lataa lisää