Ruokaa uskomattoman halvalla – tuottajahintaprotesti valittiin vuoden markkinointiteoksi

Markkinointi & Mainonta -lehti ja MARK Suomen Markkinointiliitto palkitsivat MTK:n ja SLC:n ruuan tuottajahintaprotestin Vuoden 2012 Markkinointitekona.

Kriteerinä on perinteisesti ollut, että vuoden markkinointiteon pitää ylittää tavanomainen markkinointiteko ja luoda uutta. Palkitsijoiden mielestä tuottajajärjestöjen tempaus täytti kriteerin kirkkaasti, saavutti valtavasti myönteistä julkisuutta ja aloitti laajan yhteiskunnallisen keskustelun.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö SLC kampanjoivat 14. marraskuuta Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kokkolassa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Seinäjoella, Tampereella ja Ylivieskassa. Kampanjassa tuottajat myivät naudan paistia, porsaan palapaistia, kananmunia, perunoita ja ruisleipää tuottajahintaan. Tuottajat protestoivat tempauksellaan maatalouden heikkoa kannattavuustilannetta.

– Kampanjan tavoitteena oli tuoda esille maataloustuottajien heikentynyt taloudellinen tilanne, tuottajien saama vähäinen osuus ruuan hinnasta ja herättää yhteiskunnallista keskustelua tilanteesta. Tavoitteet täyttyivät ja kampanja sai puolelleen suomalaisten tuen, MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen sanoo.

Palkinnoksi Vuoden 2012 Markkinointiteosta MTK ja SLC saivat sivun ilmoitustilaa Markkinointi & Mainonta-lehdestä. Vuoden Markkinointiteko on valittu vuodesta 1991 lähtien.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat