Mainos

Rengas räjähti – näillä ohjeilla et varmasti erehdy vaihtopuuhissa

Uutiskanava Fox Newsin mukaan jenkkinaisista puolet ei osaa vaihtaa auton rengasta ja Suomessakin on paljon miehiä ja naisia ilman pyöränvaihto-osaamista. Saammeko esitellä: renkaanvaihto askel askeleelta!

Välineet:

  • Vararengas, jossa on ilmaa!
  • Varoituskolmio
  • Tunkki, jolla autoa kohotetaan, jotta renkaan saa pois.
  • Momenttiavain
  • Rengasavain tai paineilmalla toimiva avain
  • Mahdollisesti: hanskat, huomioliivi, taskulamppu, matto polvien alle. Voit varastaa maton pelkääjän paikalta

Näin vaihdat renkaan!

Pysähdy mahdollisimman turvalliselle alueelle. Muista käyttää hätävilkkuja ja aseta varoituskolmio riittävän etäälle autostasi siten, että ohittavat autot havaitsevat ajoissa pysähtymisesi.

Aseta tunkki oikeaan kohtaan. Jos et tiedä, missä oikea kohta on, tarkista se auton ohjekirjasta. Tavallisesti tunkki asetetaan hieman eturenkaan taakse tai takarenkaan eteen. Oikea kohta on luultavasti merkitty auton helmapeltiin.

Nosta autoa hieman irti maasta niin, että auton koko paino ei ole vaihdettavalla renkaalla. Jos koko rengas on ilmassa, et saa pultteja irti.

Löysää pultteja, mutta älä irrota niitä. Käytä rengasavainta tai paineilma-avainta.

Näin momenttiavain toimii

Momenttiavain täytyy säätää toimimaan oikein. Avaimen päässä on lukkomutteri. Löysää se.

Käännä kahvaa niin, että käännät nollaa ilmaisevan viivan sen momenttiluvun kohdalle, jota haluat käyttää. Kun nollaviiva kohtaa esimerkiksi luvun 100 viivan, avaimen voimakkuus on 100 Nm. Jos haluamasi luku on 102, haluat, että kakkosen ja sadan viivat kohtaavat!

Kun olet valmis, kiristä lukkomutteri. 

Aseta avaimen pää tai pidennysosa pultin päähän. Kierrä kahvaa, kunnes laite napsahtaa. Olet nyt valmis.

Epäselvää? Katso video!


Kun pultit on löysätty, nosta autoa lisää tunkin avulla, kunnes rengas nousee hieman ilmaan.

Pyöritä pultit auki ja ota rengas pois.

Ota vararengas, tarkista sen pyörimissuunta. Pyörimissuunnan näkee tavallisesti renkaan kyljessä olevasta nuolikuviosta.

Aseta rengas oikein päin ja pyörittele pultit käsin kiinni, niin tiukalle kuin saat. Älä löysää pultteja momenttiavaimella, se voi rikkoutua.

Laske tunkin avulla autoa alemmas niin, että rengas ottaa maahan. Kaikki paino ei kuitenkaan vielä ole renkaalla.

Kiristä pultit "ristikkäin" rengasavaimella. Älä siis pultin kiristämisen jälkeen kiristä sen viereistä pulttia, vaan pultti, joka on vastapäätä. Jos vanteessa on viisi pulttia, kiristä joka toinen.

Momenttiavaimella saat pultteihin varmasti oikean kiristystiukkuuden. Esimerkiksi kevytmetallivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110 - 120 Nm (lyhenne tulee sanoista newtonmetri).

Kun pultit on kiristetty, aja huoltoasemalle ja tarkista rengaspaine.

Tarkista pulttien kiristys sadan kilometrin ajon jälkeen. Tämä sääntö tulee muistaa myös silloin, jos olet vaihdattanut renkaat.

Auton varusteisiin kuuluva tunkki ei ole tarkoitettu toistuvaan käyttöön. Kannattaa hankkia siis tunkki, joka kestää – esimerkiksi autovarusteita myyvistä liikkeistä. 


Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.