Ravintoloiden ex-työntekijät paljastavat: Vanhaa pikaruokaa asiakkaille ja kinkut lattialta pizzaan

Ravintoloissa ja pikaruokaloissa työskennelleet suomalaiset paljastivat Makuja-osastolle yllättäviä ja ällöttäviä totuuksia kulissien takaa.

Hollywood-elokuvissa annetaan välillä melko räikeä kuva pikaruokaloiden ja ravintoloiden keittiöistä: ärsyttävien asiakkaiden ruokiin syljetään ja annoksiin lisätään pilaantuneita raaka-aineita. Mutta tapahtuuko näin oikeasti esimerkiksi suomalaisravintoloissa? Makuja-osio kysyi asiaa entisiltä ravintola-alan työntekijöiltä – ja asiakkailta.

Pikaruoka seisoi valmiina tunteja

Yhteensä kolme vuotta pikaruokalaketjussa työskennellyt Linda kertoo, että ravintolassa ei pidetty läheskään aina kiinni siitä, että asiakkaille tarjoillaan mahdollisimman tuoretta ruokaa.

– Ei niitä ohjeita noudatettu. Tuotteisiin laitettiin kyllä aikalaput, mutta eihän niitä tavallinen asiakas ymmärrä katsoa. Siltä varalta, että tarkastaja olisi tullut, laitoimme varmuuden vuoksi uudet aikalaput vanhojen taakse, että ne voi tarvittaessa vaihtaa nopeasti.

Kerran kesähelteillä ravintolasta pamahti ilmastointi rikki ja keittiön lämpötila läheni hellojen ansiosta 50 astetta.

– Työskentely oli tietenkin tuskaista, eivätkä raaka-aineetkaan hirveästi tykänneet lämmöstä. Silti ne tarjoiltiin asiakkaille.

Allergioista viis

Hampurilaispaikassa 2,5 vuotta työskennellyt Anna paljastaa, että asiakkaiden mahdollisia allergioita ei aina otettu parhaalla mahdollisella tavalla huomioon.

– Jos asiakas pyysi, että hampurilaiseen ei saa laittaa esimerkiksi kurkkua, otimme vanhasta jo valmistetusta hampurilaisesta vaan kurkut pois. Näin jälkeenpäin olen miettinyt, että entä jos nämä ihmiset olisivat olleet pahasti allergisia.

Vanhat sämpylät vedellä tuoreiksi

Helsinkiläisen Nooran työpaikalla pikaruokalassa hyödynnettiin tehokkaasti vanhat, kuivuneet sämpylät.

– Kuivien känttyjen päälle valutettiin vettä, jotta ne pehmenivät, ja niistä leikattiin leipäkuutioita kebabiin. Samassa paikassa esimerkiksi kulahtaneista kurkuista tai muista vihanneksista tehtiin silppurilla raastetta, jotta niitä ei tarvinnut heittää pois, vaan tarjoiltiin asiakkaille "lisukkeena".

Ärsyttäville asiakkaille huonompaa ruokaa

Ruokaravintolassa tarjoilijana työskennellyt Piia tietää, että hyvää ruokaa saadakseen asiakkaan ei kannata ärsyttää henkilökuntaa. Ei ainakaan tarjoilijaa, joka vie viestin keittiöön.

– Jos kokit tiesivät, että annos on menossa ärsyttävälle asiakkaalle tai jollekin pidempiaikaiselle inhokille, annos saatettiin tehdä hieman vasemmalla kädellä.

Pizzeriassa lakaistiin kinkut lattialta

Sisäpiirin lisäksi ällöttäviä havaintoja ravintoloissa ovat tehneet myös monet asiakkaat. Porvoolainen Minttu koki järkytyksen, kun kurkisti erään pizzeriareissun yhteydessä sattumalta tiskin taakse keittiöön.

– Näin perheemme suosikkipizzeriassa, kuinka työntekijä lakaisi lattialta pudonneet kinkkusuikaleet takaisin pöydälle. Ja ne päätyivät siis vielä pizzan täytteeksi.

Pizzerian lisäksi Mintulla on huonoja kokemuksia myös eräästä kahvilaketjusta.

– Tilasin leivän ja minua kehotettiin menemään pöytään odottamaan annostani. Jäin kuitenkin seuraamaan pöydästä kahvilatyöntekijän puuhia. Työntekijä avasi artisokkapurkin, jossa oli silminnähden homeisen sinisiä artisokkia. Katsoin järkyttyneenä, kuinka työntekijä kaivoi alta hieman paremman näköisiä artisokkia ja laittoi ne ruokaani. Sanoin tästä tietenkin heti työntekijälle, joka esitti, ettei yhtään ymmärrä, mistä puhun. Työntekijä lupasi kuitenkin tehdä uuden annoksen ja lopulta sain myös viiden euron lahjakortin. En kuitenkaan enää koskaan mennyt kyseiseen paikkaan.

Kasvisruokailijoiden ruoassa lihaa

Huoltoasemalla tarjoilijana työskennellyt Sirpa paljastaa, että kasviruokailijoiden annoksiin lipsahti joskus vahingossa lihaa.

– Kerran, kun vein kasvisruokailijalle burgeria, oli väliin laitettu vahingossa kanaa. Vein annoksen takaisin keittiöön. Uutta annosta ei tehty, vaan kananpalat otettiin vaan pois välistä.

Kasvisruokailija sai siis annoksen, jossa saattoi vielä olla jäämiä lihasta.

Halpaa viiniä kalliissa pullossa

Baarimikkona hienossa flamenco-ravintolassa Espanjassa työskennellyt Ernesti muistelee, kuinka asiakkaita joskus huijattiin juomatilauksissa.

– Paikallinen ravintolapäällikkö tarjoili pöytäseurueelle kallista valkoviiniä, pullo avattiin pöydässä kuten kuuluu. Kun seurue tilasi kolmannen pullon sitä samaa, kaatoi tämä mestari tiskin alla tyhjään pulloon halpaa valkkaria tilalle ja vei pokkana avatun putelin pöytään. "Ei ne enää mitään huomaa", hän totesi. Suomessa en ole koskaan kuullut että asiakasta huijattaisiin juomapuolella, mitä nyt pidempään seisonutta kaljatuoppia voi vähän kopauttaa toisella tuopilla, jolloin se kuohahtaa tuoreen näköiseksi.

Vanhat karkit irtokarkeiksi, nakit paketista tuoretiskiin

Ravintolakokemusten lisäksi Makuja-osio kuuli muutamia paljastuksia myös kioskeista sekä ruokakaupoista.

– Olin kioskilla töissä, jossa oli tapana avata vanhentuneet karkkipussit ja laittaa ne sitten myyntiin irtokarkkeina, helsinkiläinen Minna kertoo

Ruokakaupoillakaan ei aina ole välttämättä ollut puhtaat jauhot pussissa.

– Äitini oli ruokakaupassa töissä. Kun valmiit nakkipaketit vanhenivat, ne avattiin ja pestiin ja laitettiin myytäväksi kalliimmalla hinnalla tuoretiskiin.

Onko sinulla tarina kerrottavanasi ravintolan kulissien takaa? Lähetä tarinasi sähköpostilla osoitteeseen makuja@mtv3.fi. Tarinasi julkaistaan halutessasi anonyymisti.

Petra Kiiski/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat