Rajavartiolaitos vetoaa uusien lentokoneiden saamiseksi: "Luotettavuus on jo nyt heikentynyt teknisten vikojen vuoksi"

Rajavartiolaitos kiirehtii määrärahan ja tilausvaltuuden saamista uusille valvontalentokoneille. Tämä on edellytys sille, että vanhenevien Dornier 228 -koneiden korvaajat saadaan suunnitellusti käyttöön vuonna 2025.

Rajavartiolaitos on selvittänyt tietopyynnöillä vaihtoehtoja koneiden korvaajiksi. Myös tarjouspyyntöjä on jo valmisteltu, mutta niiden lähettämiseen ei voida edetä ennen määrärahan ja tilausvaltuudet myöntämistä.

MVX-hankejohtajan, prikaatikenraali Jari Tolppasen mukaan päätöksen lykkääntyminen tulevasta kesästä esimerkiksi vuodella merkitsisi myös uusien koneiden käyttöönoton lykkääntymistä.

–  Päätöstä ei tulisi viivyttää, sillä näiden (Dornier-)koneiden luotettavuus on jo nyt heikentynyt teknisten vikojen vuoksi. Vuosittain useita kymmeniä lentosuorituksia peruuntuu siitä syystä, että koneita ei saada vikojen vuoksi käyttöön. Meillä ei ole täyttä varmuutta siitä, että koneet olisivat käytettävissä silloin kun jotain vakavaa erityisesti tuolla merialueella tapahtuu, Tolppanen sanoo.

Kaksi Dornier-konetta ovat palvelleet raja- ja merivalvontatehtävissä jo 25 vuotta. Rajavartiolaitoksen selvitysten mukaan kiinteäsiipisiä koneita ei voi korvata muilla menetelmillä tai järjestelmillä, kuten lennokeilla tai helikoptereilla.

Kustannusarvio 60 miljoonaa euroa

Rajavartiolaitos sai tietopyyntöihinsä vastauksia 14 eri lentokonetyypistä. Pääosa niistä on varustettu potkuriturbiinimoottorein mutta mukana on myös muutama suihkukone. Lisäksi muita vastauksia tuli järjestelmä- ja sensoritoimittajilta.

Saatujen vastausten perusteella Rajavartiolaitoksessa arvioidaan, että hankintaan esitetty 60 miljoonan euron määräraha on riittävä hankinnan toteuttamiseen.

Minimikriteerinä MVX-hankkeessa on vähintään kaksi konetta sekä sama suorituskyky kuin nykyisillä Dornier-koneilla ja niiden laitteistoilla. Tavoitteena on kuitenkin saada uusien koneiden myötä lisää toiminta-aikaa ja -matkaa, parantaa koneiden tietoliikenneyhteyksiä sekä lisätä niiden kuljetuskapasiteettia.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja