Kuvittelemme tekevämme yksilöllisiä valintoja oman maun mukaan, todellisuudessa haluamme kuitenkin kuulua hyväksyttyyn valtavirtaan ja tehdä kivoja löytöjä, jotka ovat kullakin hetkellä in-raamin sisällä, kirjoittaa MTV Uutisten kolumnisti Raakel Lignell.
Kulutustavat muuttuvat, niin ainakin haluamme itsellemme uskotella. Katse on kääntynyt pika-ja halpamuodista niin vaatteiden kuin sisustuksen suhteen kestävämpiin valintoihin ja erityisesti vintageen. Ruokatapoja liu’utetaan kasvispainotteisempaan suuntaan, matkailussa mietitään hiilijalanjälkeä, luomukosmetiikka valtaa kylpyhuoneet. Näin siis itseään tiedostavana pitävä ihminen mieluusti ajattelee ja puhuu. Toteutuvatko ajatukset konkretian tasolla päivittäisissä valinnoissa?
Kantar TSN:n kulutuskäyttäytymistutkimus osoittaa, että entistä useampi, kaikissa ikäluokissa, haluaa nähdä itsensä kuluttajana, jonka valinnat ovat yksilöllisiä ja poikkeavat valtavirrasta. Erityisesti nuoret ovat varmimpia omasta edistyksellisyydestään.
Silti tiedämme, että liha käy kaupaksi entiseen malliin, punaisen lihan kulutus kasvoi vielä 2018. Halpaketjun vaatekaupan ovi aukeaa, vaikka ääneen hehkutetaan kirpputorihankintoja. Hiukset pestään tutulla shampoolla, Kanarian ja Thaimaan valo ja lämpö vetävät vastustamattomasti puoleensa kaamoskansaa.
Muutoksen ei tarvitsekaan tapahtua kerralla, tai se ei tapahdu vaikka tarvitsisi.
Ensin ajatellaan, sitten puhutaan ja asteittain toivovamme muutos siirtyy myös tekemisen tasolle.
Yksilölliset valinnat ovat pelkkä illuusio
Kansainvälisessä vertailussa suomalaiset arvostavat keskivertoa enemmän vakiintunutta ja turvallista elämää, halutaan elää vaatimattomasti eikä tehdä itsestä numeroa.
