Pysäyttävät kolarikuvat: Jannikalla, 19, oli lähteä henki, kun auto ajautui liirtoon ja paiskautui päin tolppaa: "Kaverit katsoivat, että hengitän vielä"

Pysäyttävät kolarikuvat! Jannikalla, 19, oli lähteä henki, kun auto ajatui liirtoon ja paiskatui päin tolppaa 0:41

Viime vuoden tammikuussa 19-vuotiaan Jannika Sinisalon auto suistui päin valotolppaa, ja hän loukkaantui pahoin. Nyt kolarista toipunut nuori muistuttaa kokemuksillaan siitä, miten normaalilta tuntuva ajotilanne voi kääntyä vaaratilanteeksi silmänräpäyksessä.   

Sinisalo oli ystäviensä kanssa ajamassa kohti Espoossa sijaitsevaa Olarin Prismaa 5. tammikuuta vuonna 2019. Kello oli noin kaksi yöllä, ja Sinisalon auto oli letkan ensimmäinen.  

Tammikuinen lumipeite oli pakkautunut valleiksi kaistojen välille. Kun ensimmäistä talvea autonratissa oleva Sinisalo lähti vaihtamaan kaistaa, hän menetti yhtäkkiä autonsa hallinnan. Auto nousi vesiliirtoon loskan päälle.

– Sitten ei ollutkaan enää mitään tehtävissä.  

Sinisalon auto luisui lumen päällä ja paiskautui keula edellä valotolppaan. Törmäyksen jälkeen auto jatkoi edelleen matkaa joitakin metrejä.  

Onnettomuusauto oli letkan ensimmäinen, ja takana tulevat ystävät pystyivät reagoimaan heti onnettomuuden tapahduttua. Kun ystävät pääsivät romuttuneen auton luokse, he näkivät Sinisalon olevan tajuttomana. Pelkääjän paikalla istuva ystävä selvisi vaurioitta.  

– Kaverit soittivat heti ambulanssin ja katsoivat, että hengitän vielä.  

Sairaala-ajasta hatarat muistot

Ambulanssi vei Sinisalon Jorvin sairaalaan, jossa hänet kuvattiin kauttaaltaan. Pian kävi ilmi, että leikkaukset olisivat niin suuret, että hänet oli siirrettävä Töölön sairaalaan.

Ensimmäisen kerran hänet vietiin leikkauspöydälle kahden päivän päästä kolarista.

– En muista kolarista enkä sairaala-ajasta viittä minuuttia pidempiä pätkiä. Olen kuullut tapahtumista ystäviltä ja hoitohenkilökunnalta.

Törmäyksen voimasta Sinisalon pää oli kolahtanut rajusti rattiin. Sairaalassa kävi ilmi, että hänellä oli useita murtumia nilkoissa ja selkärangassa sekä aivotärähdys.

 – Sain sen verran hyvät lääkkeet, että en ollut edes kovin kipeä enää, kun pääsin kotiin, Sinisalo kiittelee sairaalahoitoa. 

Kolarin jälkeiset kolme kuukautta Sinisalo liikkui pyörätuolilla. Se oli raskasta aikaa aktiiviselle nuorelle.

Ilman ystävien ja perheen tukea hän uskoo, että onnettomuudesta toipuminen olisi vienyt paljon pidempään.  

– Kun olin pyörätuolissa, niin kaverit hakivat ulos ja tulivat porukalla käymään. En muista yhtään päivää, että olisin ollut yksin, jos en itse halunnut.  

– Ihan varmasti sillä oli iso merkitys paranemiseen.

Suistumisonnettomuudet tyypillisiä nuorille

Liikenneturvan mukaan 15–24-vuotiaiden nuorten loukkaantumisten määrä on vähentynyt 40 prosentilla, ja liikennekuolemien määrä on vähentynyt kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana. 

Tieltä suistuminen on ollut tänä vuonna suurin kuolemia aiheuttanut onnettomuuden syy. Suistumisonnettomuudet ovat tyypillisiä nuorille, ja niissä on tämän vuoden aikana menehtynyt yli 60 prosenttia nuorista uhreista suhteessa muihin onnettomuustyyppeihin. 

Nuorten onnettomuuksien taustalla on ajateltu yleensä olevan omien ajotaitojen yliarviointi ja riskinotto. Näin ei kuitenkaan aina ole, vaan kyseessä voi olla huonojen sattumusten summa, kuten Sinisalonkin tapaus osoittaa. 

– Onnettomuutta tutkittaessa virkavalta ei kyseenalaistanut ajotaitojani. Päinvastoin he olivat erittäin ymmärtäväisiä ja totesivat, että tämmöinen tilanne olisi voinut sattua kenelle tahansa, Sinisalo kuvailee omaa tapaustaan.

"Ei muut ole syyllisiä"

Sinisalon onnettomuuden syy tiivistyy huonoon onneen ja säähän. Vauhti oli nopeusrajoitusten mukainen, eikä hän koe, että tie olisi ollut huonosti hoidettu. Poliisien tutkinnassa onnettomuuden syyksi kirjattiin vesiliirtoon joutuminen. 

– Ei tälle onnettomuudelle olisi kukaan mitään voinut. Ei muut ole tässä syyllisiä. 

Edes renkaiden huonolla kunnolla, joka yleensä on yhtenä syypäänä useissa talvionnettomuuksissa, ei voitu perustella onnettomuutta. Auton iällä voidaan spekuloida, sillä Sinisalolla oli kolarissa allaan vuoden 1987 BMW E30. 

– Autossa tai renkaissa ei ollut vikaa. Toki vammojen laajuuteen vaikutti varmasti auton vuosimalli sekä se ettei näin vanhassa autossa ole airbagejä tai abs-jarruja, Sinisalo pohtii. 

Modernimpien autojen monipuolinen turvatekniikka, kuten esimerkiksi luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät sekä lukkiutumattomat jarrut, auttaa myös vähentämään onnettomuuksia.

Nyt tulossa on toinen talvi onnettomuuden jälkeen. Pienet epävarmuudet ja pelot on karistettu harteilta jo vuosi sitten. 

– Viime talvena tuli pieni paniikki, kun oli kerran enemmän loskaa tiellä, mutta normaaliin ajamiseen onnettomuus ei ole vaikuttanut. 

Vaikka alkuun luotto omiin ajotaitoihin horjui, auttoi tässäkin läheisten kannustaminen. 

– Läheisten sanat ja luotto autojen lainaamiseen nostatti itsetuntoani, kun huomasin, että he edelleen luottavat ajotaitoihini. 

Lue myös:

    Uusimmat