Onko nelivedosta mitään todellista apua liukkaalla kelillä? – "Saattaa kostautua myöhemmin"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Onko nelivedosta mitään todellista apua liukkaalla kelillä?
Vastaus: Neliveto kuulostaa hyvältä ratkaisulta Suomen talveen – sitä se onkin, mutta vain oikein käytettynä. Viime kädessä kunkin yksilöllinen autonkäyttötarve määrittelee sen, kannattaako nelivetoa hankkia.
Elektroniikka ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat arkipäivää nykyautoissa. Näiden järjestelmien myötä eri vetotavoilla varustettujen autojen hallinta on muuttunut yhdenmukaisemmaksi kuin aiemmin.
Neliveto erottuu edukseen liikkeelle lähdettäessä ja kiihdytettäessä liukkaalla ajoalustalla. Sen etenemiskyky on omaa luokkaansa hangessa tai muuten pehmeällä ajoalustalla, kuten pellolla, niityllä tai vaikkapa leirintäalueen nurmikolla, asuntovaunua vedettäessä.
Myös muita raskaita perävaunuja vedettäessä nelivedosta on varmasti hyötyä – muutenkin kuin suuremman sallitun perävaunumassan muodossa.
Varovaisuutta ja harkintaa tarvitaan
Kaksivetoauton kuljettaja ymmärtää tien olevan liukas viimeistään siinä vaiheessa, kun vetävät pyörät alkavat liikkeelle lähdettäessä sutia ja vetoluistonestojärjestelmän valo vilkkuu mittaristossa.
Nelivetoautolla sen sijaan liikkeelle päästään usein ilman, että luistonestojärjestelmän on puututtava peliin. Näin ollen nelivetoauton kuljettajalta jää herkemmin huomaamatta tien liukkaus, mikä saattaa kostautua myöhemmin jarrutuksessa tai kaarteessa.
Nelivetoauton jarrutusmatkalla ei juuri ole eroa vastaavalla alustalla ja rengastuksella varustettuun kaksivetoautoon, vaikka hyvän kiihdytyspidon ansiosta tällainen illuusio saattaakin muodostua.
Myös kaarteessa nelivetoauto karkaa kuljettajan lapasesta aivan yhtä helposti kuin vastaava kaksivetoinen auto, jos kaarteeseen ajetaan liian kovaa. Usein nelivetoauto on myös kaksivetoista korkeampi. Kun painopiste on korkeammalla, lähtee auto vyörymään ulkokaarteen suuntaan herkemmin.
Ennen kaarretta on siis nopeutta hiljennettävä keliolosuhteita vastaavaksi. Tärkeää on muistaa, että auton käyttäytymiseen vaikuttavat vetotavan lisäksi monta muuta tekijää, kuten jousitus, iskunvaimennus, ohjaus, rengastus sekä kuljettajan tekemät ratkaisut.
Myös nelivetoautolla voi jäädä kiinni – varsin usein vielä huomattavasti pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisella.
Käyttötarve ratkaisee
Tulevan auton vetotapaa valittaessa kannattaa miettiä omia autonkäyttötarpeita: Kuinka usein joutuu etsimään pysäköintipaikkaa lumikaaoksen keskeltä? Kuinka usein on ajettava umpihangen peitossa olevia pikkuteitä? Onko autotalliin ajettava jyrkkää luiskaa pitkin? Onko oma asuinpaikka jyrkän mäen alla tai päällä? Tuleeko vedettyä paljon raskasta perävaunua?
Pohdinnan jälkeen jokainen muodostakoon itse käsityksensä siitä, tuoko neliveto vastinetta omiin autonkäyttötarpeisiin niin paljon, että on valmis maksamaan siitä.
Uusimmat
-
23:52
Tutkijoiden mukaan 5g-verkoissa vaaran paikka: "Alkua uudenlaiselle hyökkäykselle"
-
23:43
Camilla Richardsson paineli uuden ennätyksensä 10 000 metrillä – tuloksena mahtava sijoitus
-
23:29
Venäjän puolustusministeri ja YK:n pääsihteeri keskustelleet kriisiydinvoimalan tilanteesta – MTV seuraa sotaa
-
23:26
Venäjän puolustusministeri ja YK:n pääsihteeri keskustelleet kriisiydinvoimalan tilanteesta
-
23:20
Ruotsi ei ole vielä päättänyt kantaansa venäläisten viisumeihin – Andersson: "Molemmilla puolilla on vahvoja argumentteja"
-
23:15
Emil Ruusuvuori "löysi lopussa yhden vaihteen lisää" – jälki oli komeaa
-
22:58
Kiina aloitti uudet sotaharjoitukset Taiwanin lähellä USA:n delegaation vierailun takia
-
22:54
Brad Lambertin paikka vaihtuu – tällä kokoonpanolla Nuoret Leijonat kohtaa Kanadan
-
22:46
Simo Lipsanen roiski epärytmissä: "Yritin hypätä riskillä"
-
22:32
Olympiavoittaja taistelee elämästään
-
22:31
Kenian presidentinvaaleissa täpärä voitto varapresidentille
-
22:30
Mette Baas oksensi kesken haastattelun – ratakierros uuvutti myös Thuresonin
-
22:05
Simo Lipsanen ei ponkaissut loppukilpailuun – karsinnassa omituinen tilanne, järjestelmä petti
-
22:05
Kerttu Rissasen kesä sujui sairastellessa – ei päässyt koko kesänä liikkumaan
-
21:39
"Suudelkaamme sen käsiä, joka repi veitsellä Jumalan vihollisen kaulan" – Iranin tiedotusvälineet ilakoivat Rushdien puukotuksesta
-
21:24
Murtovarkaat iskivät Mariah Careyn kotiin – poliisitutkinta kesken
-
21:21
Sähkön hinta jatkaa kipuamistaan – tässä täsmävinkit sähkölaskun pienentämiseen
-
21:11
Hääpäiväkirjat-morsian saa sulhaseltaan shokkiyllätyksen: "En vain pysty käsittämään tätä"
-
21:06
SJK synkensi HIFK:n tuskaa Veikkausliigassa
-
21:04
Mette Baas ja Milja Thureson jäivät ratakierroksella alkueriin
-
Lataa lisää