Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Puskee, luisuu, yllättää – miten auton vetotapa vaikuttaa liukkaalla ajamiseen?

Ennakoiva ajotapa on halpa henkivakuutus.
Ennakoiva ajotapa on halpa henkivakuutus.Shutterstock
Julkaistu 28.10.2015 05:44

Anna Paasonen

anna.paasonen@mtv.fi

Taas on se aika vuodesta, kun musta jää ja tielle tippuneet lehdet aiheuttavat yllättäviä luisumisia ennen kunnon pakkasia. Talven lähetessä liukkaat kelit vain lisääntyvät.

Eroaako auton käytös liukkaalla ajettaessa sen mukaan, mikä vetotapa on kyseessä?

Nykyautoissa, joista löytyy vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä, erot eivät enää tule esiin yhtä selvästi kuin vanhemmissa autoissa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Etuvetoinen auto lähtee takavetoista herkemmin puskemaan – aliohjautuu –, jos kaasua painetaan varomattomasti.

– Takavetoinen auto lähtee etuvetoista herkemmin sivuluisuun – yliohjautuu – , jos kaasua painetaan varomattomasti.

"Helposti valheellinen turvallisuuden tunne"

Nelivetoauto kiihtyy liukkaalla huomattavasti kaksivetoista autoa paremmin, koska voimaa saadaan välitettyä liukkaaseen tien pintaan neljän renkaan kautta.

Tämä luo nelivetoauton kuljettajalle helposti valheellisen turvallisuuden tunteen.

– Totuus on kuitenkin, että nelivetoauto kääntyy, pysähtyy ja pysyy tiellä normaaliliikenteessä yhtä huonosti kuin vastaava kaksivetoinen malli. Tämä on ollut yllätys monille nelivetoauton kuljettajille Autoliiton järjestämillä talviajokursseilla, Vesalainen kertoo.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Neliveto, etuveto vai takaveto? Ammattimies: Yksi on tietyissä tilanteissa "yliveto"Onko nelivedosta mitään todellista apua liukkaalla kelillä? – "Saattaa kostautua myöhemmin"Onko neliveto oikeasti fiksuin valinta Suomen talvikeleihin? "Saa ajettua kiinni pahempaan paikkaan kuin kaksivetoisen"Tämä on se hetki, jolloin nelivetokuskin illuusio turvallisuudesta yleensä romuttuu – tiedätkö, miten auton vetotavan tulisi vaikuttaa ajamiseesi? Pohditko nelivetoisen auton hankkimista? Kysy itseltäsi ensin nämä kolme kysymystäOnko neliveto oikeasti fiksuin valinta Suomen keleihin?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 07:02
    Oulu

    Tilaisuus teki autovarkaan Oulussa

  • ti09:59
    Lifestyle

    Kun BMW-kuskin tutun reitin yksityiskohta muuttui, rysähti – katso varoittava video Helsingistä

  • ti08:24
    Liikenneturvallisuus

    Näin vaarallisen suojatien ylitys sujui Helsingin aamuruuhkassa – huomaisitko sinä nämä jalankulkijat ratin takaa?

  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä