Betonirakentamiseen tulee muutoksia viime aikojen ongelmien takia. Näin arvioi betonitekniikan professori Jouni Punkki Aalto-yliopistosta.
– Esille tulleiden lujuusalitusten jälkeen Liikennevirasto on jo antanut uudet päivitetyt ohjeet, mitkä edellyttävät tiukempaa laadunvalvontaa, sanoo Punkki.
Hän uskoo vastaavia muutoksia tulevan myös laajemmin. Kohusta huolimatta Punkin mukaan uusien betonirakenteiden turvallisuuteen voi luottaa.
– Betonirakenteissa on paljon ylimääräistä kapasiteettia. Alitukset betonin lujuuksissa eivät todellisuudessa aiheuta välittömiä turvallisuusriskejä, mutta rakenteiden kantokyvyn myös onnettomuustilanteissa pitää olla riittävä, Punkki sanoo.
"Täytyyhän siellä taustalla olla teknisiä ongelmia"
Viime päivinä ovat esillä olleet Turun yliopistollisen sairaalan ja pysäköintihalli Harppuunaparkin työmaat, joissa on havaittu ongelmia betonirakenteissa.
Punkin mukaan lujuusongelmien perimmäiset syyt ovat yhä epäselvät.
– Eihän laadunvalvonta voi olla se syy lujuusongelmiin, vaan täytyyhän siellä taustalla olla teknisiä ongelmia, Punkki sanoo.
Hän pitääkin tärkeänä, että ongelmien perimmäiset syyt selvitetään loppuun asti.
Viime viikolla uutisoitiin, että Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosassa havaittu betonin lujuusongelma on niin vakava ja laaja, että rakenteita pitää purkaa ja rakentaa uudelleen. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin mukaan sairaalan uuden rakennuksen valmistuminen viivästyy 8-10 kuukautta. Viallista betonia on yhteensä 3 000 kuutiota.
