Mainos

Posti-lakko ei hillinnyt suomalaisten ostohysteriaa – näin räjähdysmäisesti Black Fridayn suosio on kasvanut viime vuosina

0:29
Törkeä Black Friday -vedätys? "Tarjoushinta" olikin normihintaa korkeampi

Black Friday vauhditti verkkokauppojen myyntiä tänäkin vuonna. Maailmanlaajuinen tarjouspäivä on juurtunut vahvasti myös Suomeen viime vuosien aikana.

Black Friday oli tänäkin vuonna verkkokauppamyynnin kulutusjuhlaa.

Kaikkein vilkkaimmillaankauppa kävi aamupäivästä kello 9–12 välillä, vaikka koko vuorokausi oli tavanomaista vilkkaampi kauppapäivä. 

Paytrailin mukaan ostojen määrä oli viime perjantaina 4 kertaa (400 prosenttia) suurempi kuin tavallisena perjantaina keskimäärin, mikäli tarkastellaan ostoihin käytettyä yhteenlaskettua rahasummaa.

Ostojen määrässä mitattuna viime perjantai oli reilu 3 kertaa vilkkaampi kuin perjantai on keskimäärin.

Luvut perustuvat verkkomaksupalvelu Paytrailin maksuliikenteeseen.

Posti-lakolla ei vaikutusta kulutushysteriaan

Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio ei palajasta MTV Uutisille, millaisilla summilla tai millaisiin tuotteisiin suomalaiset törsäsivät Black Fridayn aikana. 

– Suoraa summaa meillä ei ole antaa. Tiedämme, että keskimäärin yksittäinen asiakkaan keskiostos oli 22 prosenttia suurempi kuin normaalina perjantaina, Laurio kertaa salamyhkäisesti.

Vaikka Posti-lakko näkyi verkkokaupan menekissä yleisellä tasolla, viime perjantain kulutushysteriaan sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

– Postilakko vähensi ostoksia 20 prosentilla lakon aikana, mutta sillä ei ollut enää vaikutusta Black Friday -myyntiin.

Black Fridayn suosio kasvanut merkittävästi

Black Fridayn suosio on ollut jatkuvassa kasvussa viime vuosien aikana. Merkittävimmin kasvu on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Tätä nykyä Black Friday tunnetaan vuoden ylivoimaisesti isoimpana yksittäisenä myyntipäivänä suomalaisten verkkokauppojen keskuudessa. 

Black Fridayn suosion kasvu ostoihin käytetyn rahan määrässä mitattuna:

  • 2012: 112,60 %
  • 2013: 151,31 %
  • 2014: 128,90 %
  • 2015: 163,67 %
  • 2016: 282,62 %
  • 2017: 336,38 %
  • 2018: 352,71 %
  • 2019: 400,32 %

Nykyisin Black Friday on laajentunut Black Week -käsitteeksi, jolloin yritykset tarjoilevat kuluttajille tarjouksia pitkin viikkoa, joka huipentuu perjantaihin, Black Fridayhin.

– Yrittäjien näkökulmasta myyntipiikin jakaantuminen useammalle päivälle on hyvä asia ja marraskuu aloittaa monien verkkokauppojen joulusesongin jo laajemmin marraskuun puolella. Black Fridayn suosio yksittäisenä päivänä pitää tästäkin huolimatta pintansa, Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio kertoo tiedotteessa.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja