Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Posti-lakko ei hillinnyt suomalaisten ostohysteriaa – näin räjähdysmäisesti Black Fridayn suosio on kasvanut viime vuosina

0:29Törkeä Black Friday -vedätys?"Tarjoushinta"olikin normihintaa korkeampiTörkeä Black Friday -vedätys? "Tarjoushinta" olikin normihintaa korkeampi
Julkaistu 02.12.2019 13:29

Jonna Kumpula

jonna.kumpula@mtv.fi

Black Friday vauhditti verkkokauppojen myyntiä tänäkin vuonna. Maailmanlaajuinen tarjouspäivä on juurtunut vahvasti myös Suomeen viime vuosien aikana.

Black Friday oli tänäkin vuonna verkkokauppamyynnin kulutusjuhlaa.

Kaikkein vilkkaimmillaankauppa kävi aamupäivästä kello 9–12 välillä, vaikka koko vuorokausi oli tavanomaista vilkkaampi kauppapäivä. 

Paytrailin mukaan ostojen määrä oli viime perjantaina 4 kertaa (400 prosenttia) suurempi kuin tavallisena perjantaina keskimäärin, mikäli tarkastellaan ostoihin käytettyä yhteenlaskettua rahasummaa.

Ostojen määrässä mitattuna viime perjantai oli reilu 3 kertaa vilkkaampi kuin perjantai on keskimäärin.

Luvut perustuvat verkkomaksupalvelu Paytrailin maksuliikenteeseen.

Black friday AOPBlack Friday sai ihmiset liikkeelle – niin verkkokauppohin kuin kivijalkamyymälöihinkin./All Over Press

Posti-lakolla ei vaikutusta kulutushysteriaan

Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio ei palajasta MTV Uutisille, millaisilla summilla tai millaisiin tuotteisiin suomalaiset törsäsivät Black Fridayn aikana. 

– Suoraa summaa meillä ei ole antaa. Tiedämme, että keskimäärin yksittäinen asiakkaan keskiostos oli 22 prosenttia suurempi kuin normaalina perjantaina, Laurio kertaa salamyhkäisesti.

Vaikka Posti-lakko näkyi verkkokaupan menekissä yleisellä tasolla, viime perjantain kulutushysteriaan sillä ei ollut minkäänlaista vaikutusta.

– Postilakko vähensi ostoksia 20 prosentilla lakon aikana, mutta sillä ei ollut enää vaikutusta Black Friday -myyntiin.

Lue myös: Lakko on nyt ohi, mutta kauanko postisuman purkamiseen menee? Aiheuttaako Black Friday lisäpaineita jakelulle? Näin Posti vastaa

Black Fridayn suosio kasvanut merkittävästi

Black Fridayn suosio on ollut jatkuvassa kasvussa viime vuosien aikana. Merkittävimmin kasvu on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Tätä nykyä Black Friday tunnetaan vuoden ylivoimaisesti isoimpana yksittäisenä myyntipäivänä suomalaisten verkkokauppojen keskuudessa. 

Black Fridayn suosion kasvu ostoihin käytetyn rahan määrässä mitattuna:

  • 2012: 112,60 %
  • 2013: 151,31 %
  • 2014: 128,90 %
  • 2015: 163,67 %
  • 2016: 282,62 %
  • 2017: 336,38 %
  • 2018: 352,71 %
  • 2019: 400,32 %

Nykyisin Black Friday on laajentunut Black Week -käsitteeksi, jolloin yritykset tarjoilevat kuluttajille tarjouksia pitkin viikkoa, joka huipentuu perjantaihin, Black Fridayhin.

– Yrittäjien näkökulmasta myyntipiikin jakaantuminen useammalle päivälle on hyvä asia ja marraskuu aloittaa monien verkkokauppojen joulusesongin jo laajemmin marraskuun puolella. Black Fridayn suosio yksittäisenä päivänä pitää tästäkin huolimatta pintansa, Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Black Friday sai yritykset revittelemään alennuksilla – Varusteleka nosti hintoja vastalauseeksi: "Maailma tuhoutuu tällaisen ylikulutuksen takia"

Paytrail kaavio black friday

Lisää aiheesta:

Black Friday saa monet jouluostoksille – kaupan hyllyssä voi odottaa pettymys: "Todellinen ongelma tällä hetkellä"Elektroniikkajätit paljastavat, mitä tuotteita suomalaiset hamstraavat Black Friday -viikolla: "Ei riitä kaikille""Joulumyynnin lähtölaukaus" tuo tarjouksia tarjousten perään – yksi asia Black Friday -huumassa voi ärsyttää: "Tärkeä asia, jota varmasti kaikki kaupan alan toimijat miettivät"Hurja tarjouspäivä saa monet aloittamaan joululahjaostoksensa – viime vuonna aleviikolla toimitettiin ennätysmäärä pakettejaTässä Black Fridayn suosituimmat tuotteet ja kaupat – mutta olivatko tarjoukset hyviä? ”Alennusprosentti jäi selvästi viime vuodesta”Black Friday lähestyy, mutta moni kauppa aloittaa alennusmyyntinsä jo maanantaina – "Suomalaiset ovat selvästi muita Pohjoismaita edellä mustan perjantain ostohulinoissa"
Black FridayVerkkokauppaRahaTalousKotimaa
Black Fridayn suosio suorastaan räjähti vuonna 2016, minkä jälkeen suosion kasvu on ollut tasaisesti kasvusuhdanteessa. Kuva: PaytrailPaytrail

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"