Black Friday sai yritykset revittelemään alennuksilla – Varusteleka nosti hintoja vastalauseeksi: "Maailma tuhoutuu tällaisen ylikulutuksen takia"

Black Friday on ovella, mutta alennusprosentti saattaa johtaa harhaan – näin vältät sudenkuopat 3:45
LIVE Black Friday on ovella, mutta alennusprosentti saattaa johtaa harhaan – näin vältät sudenkuopat

Tänään vietettävä Black Friday -alennusmyyntipäivä on saanut useat yritykset revittelemään alennushinnoilla.

Osa yrityksistä saattaa nostaa tuotteiden hintoja Black Fridayn alla, jotta alennusprosentti näyttäisi suuremmalta tai laskea alennusprosentin hinnasta, jolla myyjä ei ole tuotetta myynyt.

"Eihän tässä ole mitään järkeä"

Kaikki eivät kuitenkaan ole lähteneet mukaan hintaralliin.

Muun muassa armeija- ja erätarvikkeita myyvä Varusteleka päätti nostaa joidenkin tuotteiden hintoja kulutuspäivänä peräänkuuluttaakseen vastuullista kuluttamista.

– Eihän tässä ole mitään järkeä. Jengi ostaa keinotekoisesti alennettua kamaa, mitä ne ei tarvitse, rahalla, mitä niillä ei ole. Meidän maailma tuhoutuu tämmöisen ylikulutuksen takia, perustelee ratkaisua Varustelekan perustaja ja omistaja Valtteri Lindholm yrityksen tiedotteessa.

Yhtiö kertoo, että se lahjoittaa 5 prosenttia tämän päivän myyntituloista hyväntekeväisyyteen Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyölle.

Verkkokauppa.com rajoittaa liikkeessä olevien asiakkaiden määrää

Yhdysvalloista rantautuneen kulutuspäivän hysteriaa on pyritty rajoittamaan muuallakin – tosin eri keinoin.

MTV Uutiset Live vieraili aamulla Verkkokauppa.comin myymälässä Helsingin Jätkäsaaressa, jossa ostoryntäystä on hillitty rajoittamalla ihmisten pääsyä ostoksille.

Yhtiön viestintä- ja tapahtumapäällikkö Lauri Kutila kertoi, että liikkeeseen päästetään vain noin 15 henkilöä kerrallaan.

Liike avasi ovensa aamuseitsemältä.

– Me ei haluta sitä jenkkimeininkiä, että täällä ollaan yöllä jo juoksemassa sisään. Avataan seitsemältä ja ollaan hyvillä mielin, Kutila naureskeli.

Lue myös:

    Uusimmat