Porilaisyrittäjä Jarkko Dahlmanin hälytyskellot alkoivat soida, kun yrityksen asiakas laittoi kuitin maksamastaan laskusta, vaikka 4000 euron laskutussumma ei ollut koskaan ilmestynyt yrityksen tilille.
Röyhkeä huijaus paljastui, kun Dahlman alkoi eräpäivän jälkeen ihmetellä, missä asiakkaan myyntilasku viipyy, kun kyse tunnollisesta asiakkaasta. Asiakas kertoi maksaneensa laskun jo viikko takaperin, mutta summaa ei näkynyt tilillä. Kuitin nähtyään Dahlman pyysi nähtäväksi laskun, jonka asiakas oli saanut.
Selvisi, että huijari oli vaihtanut paperilaskun lähes identtiseen väärennökseen, jossa oli kuitenkin eri tilinumero. Asiakas oli pahaa-aavistamatta maksanut laskun suoraan huijarin tilille.
– Olen aina ajatellut, että paperilasku on selkeämpi, se ei ainakaan katoa bittiavaruuteen. Nyt pitää varmaan sitten digiaikaan siirtyä, Dahlman sanoo.
Viitenumero säilyi samana
Häikäilemättömässä huijauksessa Dahlmania ihmetytti se, missä vaiheessa kirjekuoren sisällä ollut lasku oli vaihdettu toiseen.
– Postilaatikko, mihin laitamme postin, sijaitsee varsin syrjäisessä kulmauksessa. Siinä ei ole kameroita tai liikennettä eli onkohan se siinä kohtaa tapahtunut.
Erikoista oli myös se, että väärennöslaskussa oli tismalleen sama viitenumero kuin alkuperäisessäkin.
– Viitenumero ei herjannut maksavalle asiakkaalle mitään. Olin luullut, että viitenumero lukkiutuu tiettyyn tilinumeroon, mutta se olikin mennyt läpi ihan heittämällä. Hyvin tehty kuvio näiltä rosvoilta, Dahlman sanoo.


