Pikahälytyksellä F1-kuljettajaksi palanneen Nico Hülkenbergin yöunet jäivät lyhyiksi – kommentit enteilevät kovaa paukkua: "Autossa on valtavasti potentiaalia"

Sergio Pérezin tilalle Racing Pointin kisakuskiksi hälytetty Nico Hülkenberg istui perjataina F1-autoon ensimmäisen kerran sitten joulukuussa 2019 ajetun Abu Dhabin GP:n.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Hülkenberg sai luvan astella varikolle vain 15 minuuttia ennen ensimmäisten harjoitusten alkua, kun hänen koronatestinsä oli osoittautunut negatiiviseksi.

Vielä vuorokautta aikaisemmin Hülkenbergillä ei ollut hajuakaan siitä, että hän ajaisi perjantaina F1-autoa.

– Viimeiset 24 tuntia ovat olleet erityiset: hullut ja villit. Kello 16–16.30 torstaina sain soiton. Otin koneen tänne, ja sitten istuinta sovitettiin tehtaalla aamukahteen. Tänään aamulla kahdeksalta menin tunniksi simulaattoriin. Yö oli lyhyt, mutta kaikki oli sen arvoista, Hülkenberg kertasi perjantain harjoitusten jälkeen.

– Hienoa työtä koko tallilta. Haluan kiittää yövuorolaisia siitä, että he saivat minut autoon melko mukavasti. Kiitos myös FIAlle, että superlisenssin hankkiminen onnistui niin nopeasti.

Hülkenbergin maininta siitä, että hänet saatiin autoon vain "melko mukavasti" pitää hyvin kutinsa, sillä ensimmäisissä harjoituksissa hän joutui pitämään ainakin yhden tauon, kun istuin painoi alaselkää ja sai oikean pakaran puutumaan.

Silverstonen huippunopeisiin mutkiin kylmiltään hyppääminen oli muutenkin iso fyysinen haaste.

– Ajoin aika monta kierrosta, ja siltä se tuntuukin. Minut heitettiin suoraan syvään päähän. Tämä tuntuu kehossani tulevina päivinä. Haaste on iso, mutta en pelkää. G-voimia varten on vaikea harjoitella, koska se on niin poikkeuksellista. Olen kelpo kunnossa, mutta tämä on yksi nopeimmista radoista ja lämpöäkin on 35 astetta.

Hülkenberg jäi tallikaveristaan Lance Strollista molemmissa harjoituksissa noin kuusi kymmenystä. Alku oli siis vähintäänkin hyvä, mutta tankkiin jäi vielä huomattavasti nyt nähtyä enemmän.

– Yritin mennä askel kerrallaan. Auto on aika erilainen viime vuoteen verrattua. Vie aikaa oppia kaikki ja ymmärtää, miten autoa pitää ajaa.

– Autossa on valtavasti potentiaalia. En testannut pehmeintä rengasta vielä kovin paljoa, joten minulla on siis varaa parantaa. Työstämme asiaa vielä illan aikana ja yritämme saada parhaan irti.

Lue myös:

    Uusimmat