Tallipäällikkö kertoo: Racing Pointilla alkoi hurja kuhina, kun Sergio Pérezin koronatesti osoittautui positiiviseksi – varasuunnitelma varmistui vasta aivan viime minuuteilla

Nico Hülkenbergin houkutteleminen Sergio Pérezin korvaajaksi oli Racing Pointin tallipäällikön Otmar Szafnauerin mukaan suoraviivainen mutta erittäin kiireinen prosessi.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Szafnauerin mukaan Hülkenbergiltä ei tarvinnut kahteen kertaan kysellä kiinnostusta ajohommiin. Mutta helpolla Szafnauer ja kumppanit eivät silti päässeet.

– Piti tehdä paljon todella lyhyessä ajassa. Meidän täytyi löytää Nico, tuoda hänet tänne ja teettää hänellä koronatesti, Szafnauer sanoi Sky Sportsin haastattelussa Motorsportin mukaan.

– Meidän täytyi hankkia hänelle superlisenssi, mikä ei ole helppoa, koska sitä varten tarvitaan sopimus, joka taas täytyy tarkastuttaa siihen valtuutetulla toimielimellä. Lisäksi meillä oli paljon kerrottavaa autosta, ja hänet oli saatava ymmärtämään ratin toimintoja.

Tieto Pérezin positiivisesta koronatestistä tavoitti tallin torstaina kello 14.20 paikallista aikaa, ja sen jälkeen alkoi tapahtua. Hülkenberg oli puhelun saadessaan vielä Saksassa, ja hän lähti tämän jälkeen ensimmäisellä mahdollisella lennolla kohti Britanniaa.

– Hän oli juuri laskeutunut Saksaan. Käsittääkseni hän oli Nürburgringillä testaamassa jonkinlaista urheiluautoa. Hän sanoi laskeutuneensa juuri ja ajavansa pian testiä. Sanoin, että ehkä hänen pitäisi hypätä F1-autoon. Hän sanoi "kyllä, ehdottomasti", Szafnauer kertoi RaceFansin mukaan.

Hülkenbergin kone laskeutui Britanniaan paikallista aikaa kello 19.

Hänet vietiin suoraan Racing Pointin tehtaalle, joka sijaitsee vain puolen kilometrin päässä Silverstonen radan pääportista. Ensin tehtiin koronatestit ja testit istuimen rakentamista varten, ja perjantaiaamuna Hülkenberg vietti 45 minuuttia simulaattorissa opettelemassa auton hallintalaitteita.

Hülkenbergillä oli Silverstoneen saapuessaan mukana oma kypärä, mutta ajohaalarit hän joutui lainaamaan tallikaveriltaan Lance Strollilta, joka sattuu olemaan vain kaksi senttiä Hülkenbergiä lyhyempi.

Lopulta Hülkenbergin osallistuminen viikonlopun ensimmäisiin harjoituksiin varmistui vain 15 minuuttia ennen harjoitussession alkua, kun hänen koronatestinsä osoittautui negatiiviseksi. Vasta tämän jälkeen Hülkenberg sai astella varikolle, ja hänet kuvattiinkin juoksemassa varikon portilta kohti Racing Pointin pilttuuta.

Szafnauerin mukaan Hülkenberg myöhästyi viisi minuuttia harjoitusten alusta.

Se, että Racing Point valitsi mieluummin Hülkenbergin kuin niin sanotun virallisen varavaihtoehdon eli Stoffel Vandoornen tai Esteban Gutiérrezin, johtui Szafnauein mukaan siitä, että Hülkenberg tuntee tallin läpikotaisin ajettuaan Racing Pointin edeltäjän, Force Indian riveissä kaikkiaan viiden kauden ajan. Vandoornen pestaamiseen liittyi toki muitakin esteitä.

– Stoffel kilpailee Saksassa, joten hän ei voi olla täällä. Insinöörien mielestä Nico on Estebania sopivampi, sillä hän tuntee tallin paremmin kuin Esteban, ja meillä oli vain yksi päivä aikaa löytää kuljettaja. Oli meille tärkeää, että löydämme jonkun, joka tuntee tallin. Nico on työskennellyt kanssamme riittävän pitkään. Hän tuntee prosessit, ja se on avain siihen, että hän pääsee nopeasti vauhtiin.

Tallin ulkopuolella Hülkenbergin pikapesti on otettu vastaan ilolla ennen muuta siksi, että saksalaisella on sarjan kolmanneksi nopeimmaksi autoksi osoittautuneen RP20:n ratissa mahdollisuus katkaista kiusallisen pitkäksi venähtänyt putki ja napata viimein uransa ensimmäinen palkintosija. Hülkenbergin 177 GP-starttia ilman ainuttakaan palkintosijaa on F1-sarjan ennätys.

– Mielestäni hänellä on mahdollisuus palkintokorokkeelle. Se olisi melko ironista, Szafnauer sanoo.

Szafnauerin mukaan on vielä epäselvää, ajaako Hülkenberg Racing Pointilla yhden vai kaksi osakilpailua. Jos Pérez joutuu olemaan karanteenissa brittiviranomaisten tuoreiden määräysten mukaisesti 10 päivää, Hülkenberg kilpailee myös viikon kuluttua. Jos karanteeni kestää vain viikon – ja Pérez on kunnossa – Pérez ajaa viikon kuluttua.

Lue myös:

    Uusimmat