Länsimaissa on keskusteltu viime vuosina paljon siitä, miten sosiaalisen median jätit myyvät käyttäjien dataa mainostajille, mutta Venäjällä datamarkkinat ovat eri tasolla.
Kansalaisjournalistiverkosto Bellingcatin tutkimus oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin myrkytyksestä nosti tällä viikolla esille sen, kuinka helppoa Venäjällä on ostaa ihmisten henkilökohtaisia tietoja.
Bellingcatin maanantaina julkaistu tutkimus paljasti, että Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n agentit olivat seuranneet oppositiojohtaja Navalnyia jo vuosien ajan, ja tutkimuksen mukaan FSB oli myös Navalnyin elokuisen myrkytyksen takana. Tutkimus nojasi paljolti Venäjän mustan pörssin datamyyntiin, joka on paljon laajempaa kuin länsimaissa.
Lue myös: Media: Nämä kuusi amatöörivirhettä paljastivat Navalnyin myrkyttäjät
Venäjällä periaatteessa kenen tahansa on mahdollista ostaa varsin pienillä summilla toisten ihmisten henkilökohtaisia tietoja. Bellingcatin tutkijat saivat esimerkiksi haltuunsa FSB-agenttien passikuvat, autojen rekisteröintitiedot ja kotiosoitteet. He saivat myös tiedot agenttien soittamista puheluista ja niiden sijaintitiedoista.
Huonopalkkaiset työntekijät tekevät sivubisnestä
Venäjän datamarkkinoilla tietoja ovat perinteisesti myyneet rivityöntekijät pankeissa, virastoissa ja puhelinyhtiöissä. He ovat ihmisten henkilökohtaisia tietoja myymällä täydentäneet niukkoja palkkatulojaan.
