Paras tapa laihtua? Noudata kolmea helppoa sääntöä, niin kilot alkavat karista ja rasva palaa

15:15
Näin onnistut painonpudotuksessa. Huomenta Suomen vieraana laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Erilaisia hittiruokavalioita tulee ja menee, ja monen painonpudotuksesta haaveilevan voi olla vaikea pysyä kärryillä, mikä dieeteistä todella toimii, ja mikä ei. Todellisuudessa useimmat hittidieetit sisältävät kuitenkin yhteisiä elementtejä, jotka voi napata painopudotuksen helpoiksi ohjenuoriksi, kertoo NBC.

Olet varmasti kuullut vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, paleodieetistä tai monet vertailut voittaneesta Välimeren ruokavaliosta. Kaikilla näillä ruokavalioilla tähdätään joko terveellisempiin elämäntapoihin tai lisäksi myös kilojen karistamiseen. Kannattaako laihduttaminen sitten aloittaa vähentämällä hiilihydraatteja vai rasvaa? Mikä ruokavalioista on todellisuudessa tehokkain?

Stanfordin yliopiston vuonna 2018 julkaistu tutkimus osoitti, että sekä vähähiilihydraattisella että vähärasvaisella dieetillä voi laihtua. Tutkijat eivät kuitenkaan löytäneet yksittäisiä tekijöitä, jotkat olisivat nostaneet jomman kumman dieeteistä toisen yläpuolelle. Sen sijaan tutkimuksessa havaittiin, että molemmissa ruokavalioissa oli yhdistäviä tekijöitä, jotka edistivät painonpudotusta.

Jos siis etsit parasta tapaa karistaa kiloja, noudata näitä kolmea helppoa sääntöä:

1. Syö enemmän kasviksia

Kasviksia tulisi syödä päivittäin puoli kiloa, mutta suurimmalla osalla suomalaisista tämä tavoite ei täyty. Kasviksia lisäämällä voi vaikuttaa myös painonhallintaan. Kasviksista saat tärkeitä ravintoaineita ja kuituja, ja ne täyttävät vatsaa sisältäen samalla vain vähän kaloreita.

Jos kasvisten syönti tökkii, aloita niiden lisääminen ruokavalioon pienin askelin: raasta vaikka porkkanaa makaronilaatikon joukkoon tai jatka bolognesekastiketta kasviksilla. Yritä syödä kasviksia joka aterialla jossain muodossa.

2. Syö vähemmän sokeria

Sokeri on monille se suurin kompastuskivi, mitä tulee painonpudotukseen. Sokerinhimo on valitettavasti geeneissämme, joten sitä vastaan taisteleminen vaatii todella itsekuria. Sokeria on hankala välttää, sillä sitä löytyy piilosokerina monesta eri elintarvikkkeesta aina salaatinkastikkeista keittoihin. Lisätyn sokerin vähentäminen ruokavaliossa auttaa kuitenkin tutkitusti painonhallinnassa. Aloita tässäkin tapauksessa pienin askelin ja vähennä ruokavaliostasi pikkuhiljaa ylimääräistä sokeria.   

3. Syö enemmän täysjyvää

Niin simppeliä se on: vaihda valkoinen leipä ja pasta täyttävämpään ja kuitupitoiseen täysjyvään, niin kilot alkavat karista. Hyvä nyrkkisääntö on syödä esimerkiksi arkena täysjyvää ja vain juhlatilanteissa valkoista vehnää. 

Elintarviketieteiden maisteri ja riippumaton ravitsemusasiantuntija Olli Ilanderkorosti täysjyvän hyötyjä tammikuussa Nestlén järjestämässä tilaisuudessa Helsingissä  

– Mikään ruoka-aine ei ole täysin korvaamaton, mutta pidän täysjyväviljaa keskeisempänä terveydelle kuin ehkä mitään muuta yksittäistä ruoka-ainetta. Täysjyväviljan runsas kuitusisältö edistää valikoivasti hyödyllisten suolistobakteerien elinvoimaisuutta ja lisääntymistä, Ilander painotti.

Lähde: NBC

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja