Mainos

Tässä on vuoden 2020 paras ruokavalio, jota kaikkien pitäisi noudattaa – eikä se missään nimessä ole ketodieetti

Asiantuntijat ovat listanneet Välimeren ruokavalion jälleen maailman parhaimmaksi ruokavalioksi, raportoi U.S. News & World Report

Ylläoleva videolla urheilulääkäri Pippa Laukka kertoo, mitkä ovat karmivimmat ruokavaliot Suomessa.

U.S. News & World Report -aikakauslehti listaa vuosittain 35 suosituinta ruokavaliota ja dieettiä paremmuusjärjestykseen. 

Erityisesti kasvispainotteiset ruokavaliot olivat listan kärkipäässä. Välimeren ruokavalio valittiin vuoden terveellisimmäksi ruokavalioksi jo kolmatta kertaa putkeen. 

Sen sijaan supersuosittu ketodieetti ei menestynyt listauksessa kovin hyvin. Asiantuntijat valitsivat sen toiseksi huonoimmaksi. 

Maailman terveellisin ruokavalio jyrää

Perinteinen Välimeren ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, oliiviöljyä ja kalaa. Välimeren ruokavalio on Ruokaviraston mukaan tunnetuin ja eniten tutkittu terveyttä edistävä ruokavalio. Se muun muassa ehkäisee useita sairauksia ja pidentää elinikää. 

– Välimeren ruokavalio sisältää paljon kasviksia, mutta se ei liian tiukka tai rajoittava, kertoo US News -lehden terveystoimituksen päätoimittaja Angela Haupt Good Morning America -sivustolle.

– Voit muotoilla ruokavalion omien toiveidesi mukaan. 

Välimeren ruokavalio painottuu tuoreisiin hedelmiin, kasviksiin, täysjyvään, kalaan, yrtteihin ja mausteisiin. Siinä käytetään maltillisesti eri maitotuotteita, jotka ovat usein kevyesti hapatettuja. Lisäksi on sallittua nauttia välillä lasillinen viiniä. 

– Välimeren ruokavaliossa syöt aamupalaksi savustettua lohta tai täysjyväpaahtoleipää avokadolla. Lounaaksi voi olla kylmä tomaattikeitto eli gazpacho, tai kreikkalainen salaatti. Illalliseksi kenties pennepastaa paahdetuilla kirsikkatomaateilla, oliiveilla, kapriksilla ja siemenillä.

– Ruokavalion pienentää punaisen lihan, tyydyttyneiden rasvojen sekä sokerin kulutusta, Haupt lisää.

Asiantuntijat tyrmäävät ketodieetin

Parhaimpien ruokavalioiden kärkikolmikko:

1. Välimeren ruokavalio

2. DASH-ruokavalio

3. Fleksitaarinen ruokavalio 

Myös muut kasvispainoiset ruokavaliot menestyivät hyvin. Toisella sijalla oli amerikkalainen, kohonnutta verenpainetta ehkäisevä DASH-ruokavalio.

Kolmanneksi valittiin ensimmäistä kertaa ikinä fleksitaarinen ruokavalio. Fleksitarismi viittaa ruokavalioon, joka koostuu pääosin kasviksista, mutta sallii satunnaisen lihan syömisen. 

– Dieetin idea on todella fiksu, kommentoi Haupt. 

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot sijoittuivat listauksessa huonosti. Aktins ja ketodieetti olivat aivan listan häntäpäässä, vaikka ne olivat internetissä viime vuoden haetuimpia dieettejä.

– Asiantuntijat, jotka listasivat nämä ruokavaliot, olivat yksimielisiä siitä, että ei ole yksinkertaisesti tarvetta poistaa kokonaisia ruokaryhmiä ruokavaliosta. Se voi aiheuttaa puutteita ravitsemuksessa, Haupt sanoo.

– Se vaikeuttaa myös ruokavalion noudattamista ja vaikeuttaa onnistumista. 

Hauptin mukaan parhaiten sijoittuneilla dieeteillä on kaikilla jotain yhteistä: ne ovat turvallisia, järkeviä ja perustuvat tieteeseen.

–  Syö ruokia, joita sinua on aina kehotettu syömään, kuten hedelmiä, kasviksia ja proteiineja. Poista ruokavaliosta tyydyttyneet rasvat, sokeri ja punainen liha. Näin syöt kaikista terveellisimmin. 

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja