Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ota vinkit talteen: Näin laitat auton kevätkuntoon talven jäljiltä

Julkaistu 17.03.2017 17:54

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Minkälaista keväthuoltoa autolle kannattaa tehdä?

Vastaus: Säännöllisesti määräaikaishuolto-ohjelman mukaan huollettu auto on toimintavarma ja turvallinen. Osa huoltotoimista, kuten ilmastointilaitteen huolto tai jarrujen puhdistus, eivät välttämättä kuulu perusmääräaikaishuoltoon. Mikäli näin on, ne on muistettava tilata erikseen.

Koska huoltovälit ovat nykyautoissa varsin pitkiä, on tärkeää, että auton käyttäjä tekee tiettyjä tarkastuksia ja muutenkin huolehtii autosta myös huoltojen välillä.

Suomen olosuhteissa autot ovat kovilla. Talvella saattaa olla 30 astetta pakkasta ja kesällä lämpötila taas nousta 30 plusasteeseen. Syksyllä auto on syytä valmistella kesän jälkeen talvikuntoon ja näin keväällä taas talven jälkeen kesäkuntoon.

Tarkasta renkaiden kunto

Ennen rengassesongin alkua kannattaa selvittää, ovatko vanhat kesärenkaat riittävän hyvässä kunnossa vai olisiko syytä ostaa uudet? Lain mukaan renkaat täytyy vaihtaa uusiin viimeistään silloin, kun niiden urasyvyys on 1,6 millimetriä. Käytännössä 1,6 milliä on kuitenkin aivan liian vähän. Jos kesärenkaassa alkaa olla pintaa jäljellä alle 4 milliä on renkaasta viisaampi tehdä rengaskeinu muksuille tai laittaa se laituriin pollariksi. Uudet renkaat on järkevää hankkia hyvissä ajoin, ennen pahinta sesonkia.

Renkaita alle vaihdettaessa on syytä huomioida niiden paikat: viime kesänä takana olleet renkaat eteen ja edessä olleet taakse – pyörimissuuntaa muuttamatta. Kaikki rengasliikkeet eivät välttämättä merkitse ja vaihda renkaiden paikkoja, ellei asiakas huomaa sitä itse pyytää.

Renkaidenvaihdon yhteydessä on tärkeää tarkastaa rengaspaineet – myös vararenkaasta. Vajaapaineisesta tai jopa tyhjästä vararenkaasta ei ole mitään apua. Samalla kannattaa varmistaa, että autosta löytyy vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit tai mutterit sekä mahdollisten lukkopulttien avain.

Poista maskipeitto ja tarkasta valojen toiminta

Mikäli autossasi on talvella ollut maskipeitto, on se syytä poistaa ennen kelien lämpenemistä. Hyvä ohje maskipeiton käyttöön on, että sitä käytetään talvirengaskauden ajan. Siis asennetaan samalla, kun vaihdetaan talvirenkaat ja poistetaan kesärenkaita vaihdettaessa.

Kun auton ympärillä hääritään renkaita vaihdettaessa ja maskipeittoa irrotettaessa, onnistuu valojen toiminnan tarkastus siinä samalla varsin helposti.

Tarkasta tuulilasin kunto ja puhtaus

Mikäli tuulilasi on vaurioitunut talven aikana, on se syytä korjata tai tarvittaessa vaihtaa. Kevätauringon noustessa korkealle tuulilasin naarmuisuus tulee valitettavan hyvin esiin. Sama pätee lasin sisäpinnan likaisuuteen. Tuulilasi tulisikin puhdistaa myös sisäpuolelta säännöllisesti.

Tuulilasinpyyhkimien sulat ovat saattaneet kokea kovia talven aikana. Kuluneet tai rikkoutuneet sulat pyyhkivät huonosti ja naarmuttavat tuulilasia. Vaihda sulat tarvittaessa.

Huolellinen pesu ja vahaus

Vaikka autoa pestäisiin talvikautenakin säännöllisesti, on tärkeää, että se pestään erityisen huolellisesti suolauskauden päätyttyä.

Suosittelen myös auton vahaamista käsin pari kertaa vuodessa – siis syksyllä ja keväällä. Talven aikana tiesuola ja liuotinpesut ovat kuluttaneet vanhan vahan pois maalipinnasta. Pesuautomaattien tai -linjastojen kuumavahat eivät vastaa kunnollista käsinvahausta. Kesällä hyvä vahapinta suojaa auton maalipintaa auringolta. Myös hyönteiset ja lintujen ulosteet irtoavat helpommin vahatusta pinnasta.

Jarruhuolto

Moottoriöljyn ja suodattimien vaihto sekä jarrupalojen kuluneisuuden tarkastus kuuluvat lähtökohtaisesti auton normaaliin huolto-ohjelmaan. Autoon tulisi kuitenkin aika-ajoin tehdä myös erillinen jarruhuolto, jossa jarrut otetaan auki, puhdistetaan ja herkistellään. Kevät on hyvä aika tähän, kun talven aikana tiesuola ja muu rapa on tunkeutunut syvälle jarrusatuloiden uumeniin.

Ilmastointilaitteen huolto

Kesän helteisiin kannattaa varautua huollattamalla auton ilmastointi. Ilmastointihuolto tulisi teettää vähintään kahden vuoden välein. Se ei useinkaan kuulu auton varsinaiseen huolto-ohjelmaan, joten kuljettajan on huomattava tilata se lisätyönä.

Huollon yhteydessä järjestelmästä poistetaan vanha kylmäaine ja öljy. Sen jälkeen järjestelmä kuivataan alipaineella. Kuivauksella pyritään ehkäisemään korroosiota järjestelmässä. Ilmastoinnin huoltolaite tarkastaa myös järjestelmässä mahdollisesti olevat vuodot.

Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta. Huoltolaite syöttää järjestelmään myös öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.

Huolellisesti tehty ilmastointihuolto kestää noin tunnin. Markkinoilla on myös toimijoita, jotka mainostavat ns. ”ilmastoinnin täyttöhuoltoa”. Tämä on yleensä vajaan puolen tunnin mittainen toimenpide. Täyttöhuollossa tehdään pääsääntöisesti samat, edellä kuvatut työvaiheet perusteellista kuivausta lukuun ottamatta.

Aikaa vievä järjestelmän kuivaus on kuitenkin tärkeä toimenpide eikä sitä tulisi jättää tekemättä. Kosteus järjestelmässä aiheuttaa korroosiota, jonka seurauksena ilmastointilaitteen kompressori saattaa vaurioitua. Kuluttajan on hyvä tiedostaa tämä. Muutaman kympin rahansäästö ja puolen tunnin ajansäästö saattavat kostautua myöhemmin usean sadan euron kompressoriremonttina.

teppoboxi

***

1:06Toimi näin, jos lapsesi mopo on viritetty

Lisää aiheesta:

Jättilista: Nämä toimenpiteet ja tarkistukset autolle tulisi tehdä ennen talveaTässä kymmenen toimenpidettä ja tarkistusta, jotka autolle tulee tehdä ennen talvea – muistitko varmasti nämä kaikki?10 tärkeää toimenpidettä: Nämä asiat jokaiselle autolle pitäisi tehdä syksyn tullenAutoilija, onko sinulla tylsää? Nyt on täydellinen aika tehdä nämä toimenpiteet!60 asteen lämpötilaero on kova paikka myös autollesi – näin pistät sen talvikuntoon ja vältyt monelta harmiltaTalvi tulee – tee nämä toimenpiteet autollesi hyvissä ajoin
AutokorjaamotLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokorjaamot
  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 09.03.202414:04
    Katsastus

    Kuumottava tilanne katsastusasemalla: Harha-askel sai naisen katoamaan "kuin maan nielemänä"

  • 05.12.202309:09
    Tesla

    Tesla-taistelu leviää – Tanskan suurin ammattiliitto lähdössä tukilakkoon

  • 03.11.202319:53
    Tesla

    Teslan ja Ruotsin ay-liikkeen kiista laajenee – autojen maahantuonti voi katketa

  • 11.10.202314:35
    Autot

    Autoilija, näin valmistaudut syysmyrskyihin – "Yllättävän riskin voi aiheuttaa esimerkiksi..."