Ostaisinko? Ennätys-Civic antoi oppitunnin taloudellisesta ajosta

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC. Ulkoisesti se on eräs rohkeimmin muotoilluista henkilöautoista nykymarkkinassa. Sisäpuolelta se on futuristinen. Moottoripuolella ollaan turbodiesel-ajassa ja myllystä on puristettu kunnioitettavat teho-kulutussuhteet ulos.

Ostaisinko?
Plussat ja miinukset:

+ Kulutus
+ Ulkomuoto
+ Laatuvaikutelma
+ Moottoriäänten hiljaisuus
+ Erottuva ulkonäkö
+ Selkeä medianhallintajärjestelmä/navigaattori

– Erottuva, erikoinen ulkonäkö
– Vaihdekepin sijoittelu
– Ajoasento korkealla – näkyvyys heikentyy tuulilasista ulospäin

Ostaisin.

Tehdas lupaa Honda Civic Tourer 1.6 diesel –mallinsa keskikulutuslukemaksi kunnianhimoisesti 3,9 litraa per sata ajettua kilometriä. Pari viikkoa sitten uutisoitu Hondan Guinness-ennätys tällä täsmälleen samalla autolla kirjattiin lukemaan 2,82 litraa sataa kilometriä kohden. Hurjaa!

Koeajamassamme autossa ainoa kulutukseen vaikuttava ero olivat 18-tuumaiset vanteet pyörineen, kun vakio- ja ennätysautossa ovat 16-tuumaiset kiekot. Ja tietenkin ratin ja penkin välissä olevalla muuttujalla oli osuutensa: minun ajotapani on todennäköisesti tavanomaisempi (lue: kuluttavampi)  kuin tehtaan omien ennätyskuljettajien käyttämä.

Kolmenlainen koeajoreitti

Koeajon aikana suoritimme kulutustestin, jossa polttoaineen menekkiä tarkasteltiin erilaisten ajotapojen kautta Helsingin ja uusimaalaisen kaupungin välillä ajetuilla lenkeillä. Ensimmäinen ajokerta sisälsi moottoritiepainotteisen reitin, ja vakionopeudensäädin asetettiin piirun verran yli nopeusrajoituksen – muun liikenteen rytmiin. Toinen kokeilu suoritettiin samalla matkalla, mutta prikulleen rajoitusten mukaan ajaen. Kolmannella kerralla siirryttiin maantiepainotteiselle reitille, jossa nopeusrajoitus on pääosin 60-80 kilometriä tunnissa. Tällöin vakionopeus oli säädetty niin ikään tarkasti rajoitusten mukaan. Tulokset olivat selkeitä.

Honda Civic Tourer
Diesel 1.6 Lifestyle

Hinta alkaen 22 989,33 euroa
Tämän mallin hinta varusteineen 33 879,93 euroa
Lisävarusteina ADAS-turvajärjestelmä n. 1600 e
Teho / vääntö 120 hv
Päästöt alk. 99 co2 g/km (18-tuuman vanteiden vaikutus +4 g/km)
Kulutus EU-yhdistetty 3,9 litraa / 100 km

Ensimmäisellä ajolla, reippaalla moottoritievauhdilla kulutus nousi lähes 5 litraan sataa kilometriä kohden, tarkan lukeman ollessa 4,8 litraa. Toisella kertaa – ja rajoituksia täsmällisesti noudattaen – kulutus laski 4,1-4,2 litran tienoille. Viimeisenä kokeillulla maantielenkillä pihistettiin vielä lisää, ja kulutus laski jopa alle tehtaan keskikulutuslukeman: matka taittui 3,8 litran kulutuksella sataa kilometriä kohden. Melkoinen kehitys pelkällä ajotavan muutoksella – eikä matka-aika hidastunut kuin minuuteilla.

Ulkonäkö

Honda järisytti automaailmaa vuonna 2006 tuomalla markkinoille Civicin, jonka hatchback-versio vei tajun konservatiivisimman automuotoilumaun omaavilta ihmisiltä. Sen Civicin ulkomuoto on futuristinen ja lähellä konseptiauton ulkomuotoa vielä tänä päivänäkin, ulkoa ja sisältä. Kaikessa radikaaliudessaan se oli suunnannäyttäjä Hondan tulevalle muotoilulle, jota tämä uusin Civic’kin henkii selvästi.

Hondan tuutista tulee nyt ulos omaperäisen tyylikkäitä autoja mallista riippumatta. Luomuksista tulevat mieleen scifi-leffojen sotilasajoneuvot, etenkin citymaasturi CR-V:sta. Samalla muotokielellä varustettu Civic Tourer säväyttää: perusilme on hyökkäävä, ledinauhat ovat sijoitettu uudella tapaa kehystämään ajovaloumpiota ja niiden loiste on uhmakkaan kirkas.

Auton päävärityksestä riippumatta mustaksi maalattu keulan keskiosa ja maski tuovat mainittua sotilasfiilistä ja korin eri puolilla havaittavat pokkaukset ilahduttavat silmää. Useinkaan erikoiset muotoiluratkaisut eivät tuota hyvää lopputulosta, jos niitä on liikaa – mutta tässä Civicissä niitä on sopivasti.

Löytyikö ajoasento?

Ohjaamoergonomia on miellyttävällä tasolla. Mittaristojen sijainnit kojetaululla ovat kätevästi kuljettajan näköpiirin alueella, kun katse on tiessä. Keskikonsolin alueelle sijoitetun viihdejärjestelmän ohjaus on jouhevaa ja käyttöliittymä on selkeä, systeemin on suunnitellut suomalaisyhtiö Ixonos. Ajaessa järjestelmän käyttö vaatii katseen siirtämisen pois tiestä, mutta infojärjestelmä varoittaa liikkeelle lähtiessä kuljettajan vastuusta – hieman yli-innokkaastikin.

Miellyttävän ajoasennon hakeminen 183-senttisenä kuljettajan oli haastava tehtävä, etenkin kun on tottunut istumaan lattian tasolla. Civic Tourerin ajoasento jää korkeaksi ja melko pystystä selkänoja-asennosta pitävän kokoiseni henkilön pää lähes hipoo kattoa. Samalla näkökenttä ulospäin rajoittuu, kun taustapeili alustoineen peittävät suurehkon siivun tuulilasista.

Vaihdekeppi ja laatikko ovat helppoja hämmentää, mutta sijoittelu tuntuu aluksi vaativan kurottelua. Tähän tottuu nopeasti. Keskikyynärnojan kanssa kuvio on sama: ensin sen sijainti ei miellytä, mutta lopulta se ajaa asiansa. Seuraavaan kehitysversioon toisin liikkuvan nojan.

Mediajärjestelmästä löytyy tässä mallissa myös navigaattori. Sen grafiikka on havainnollista ja opasteet selkeitä – ainoana miinuksena sormenjäljet, jotka kosketusnäytöllisissä laitteissa ovat lähes aina riesana.

Yhteenveto

 ”Japanin Volkkari” on laatuvaikutelmaltaan arvostetuimpien eurooppalaisten merkkien tasolla. Ajaminen Civic Tourerilla on yhtä lailla kätevää kuin vakaatakin. Moottorissa on riittävät tehot ja kontissa on pirusti tilaa. Lisävarusteet eivät ole tolkuttoman hintaisia, navigaattori turvajärjestelmien kera irtoaa kohtalaisella 1 600 euron hinnalla. Ajoasentoa saa hinkata, mutta kaikkeen tottuu, etenkin kun muutoin auto on moitteeton ja kaunis.

Honda Civiciin on saatavilla lukuisia turvajärjestelmiä. 2:50

Lue myös:

    Uusimmat