Onnistunut mainoskampanja loi trendin – tiesitkö tätä kihlasormuksen historiasta?

Kosintatapoja on yhtä monta kuin kosijoitakin. Riippumatta siitä tapahtuuko kosinta julkisella paikalla vai romanttisella illallisella, yksi asia yhdistää näitä kaikkia. Nimittäin sormus.

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi juuri sormus on noussut symboloimaan ikuista rakkautta? Vastaus kysymykseen löytyy vuosisatojen takaa.

Korujen historiaa tutkinut Diana Singer kertoo, että itsensä koristeleminen kuuluu olennaisena osana lähes jokaiseen kulttuuriin, mutta nykyisen kaltainen kihlasormustapa on todennäköisesti lähtenyt liikkeelle antiikin Kreikasta tai Roomasta. Näissä maissa avioliiton merkkinä on jo vuosisatojen ajan pidetty kahta yhteenliittynyttä kättä kuvaavaa sormusta. 

Tämä selittää sormuksen, mutta miksi monet mieltävät, että kihlasormuksen tulisi sisältää jalokiviä?

– Rikkaat ihmiset lisäsivät jalokivia sormukseen, mutta kaikilla ei ollut siihen varaa. Kun yhteiskunta alkoi vaurastua, ihmisillä oli enemmän rahaa kulutettavaksi, Singer kertoo.

Ihmiset halusivat siis sormuksen avulla osoittaa omaa vaurauttaan.

Erinomainen jälleenmyyntiarvo ja tehokas mainoslause

Timantti vakiinnutti paikkansa kihlasormuksissa erittäin onnistuneen mainoskampanjan myötä. Kaikki tietävät taatusti sanonnan "timantit ovat ikuisia". Vuonna 1947 timanttien etsimiseen keskittyvä DeBeers loi tämän tarttuvan iskulauseen ja asiakasystävällisen luokitusjärjestelmän, joka auttoi ihmisiä heidän jalokiviostoksillaan.

Timantin erinomainen jälleenmyyntiarvo on myös yksi syy siihen, miksi timantti on pysynyt suosittuna kosintajalokivenä vuosikymmenestä toiseen.

Vaikka trendit muuttuvat, timantit pysyvät aina sormuksissa tavalla tai toisella. Nyt nousevana trendinä pidetään leikkaamattomia, epätavallisia ja mustia timantteja. 

Video: Kun kosintaan on saatu myöntävä vastaus, voi häät viettää myös tällä tavalla. 


Lähde: Today 

Lue myös:

    Uusimmat