Lautakunta ei suosittanut hyvitystä hybridi-Hyundain ostajalle, mutta päätös ei ollut yksimielinen.
Kuluttaja tilasi syyskuussa 2021 uuden Hyundai Tucson -hybridikatumaasturin noin 57 000 euron hintaan. Tilaushetkellä auton arvioitu toimitusaika oli tammikuussa 2022, mutta koronapandemiasta, Ukrainan sodasta sekä globaalista komponenttipulasta johtuen kuluttaja ei ollut saanut autoaan vielä saman vuoden syyskuussakaan.
Auton myyjä katsoo toimineensa asiassa huolellisesti. Sekä ensimmäinen että kaikki myöhemmätkin arviot toimitusajasta perustuivat maahantuojalta saatuihin tietoihin. Maahantuoja puolestaan vetosi edellä mainittuihin "yllättäviin, ennennäkemättömiin ja ylivoimaisiin" haasteisiin.
Auton ostajaa närästi myös se, että hän joutui viivästyksestä johtuen pitämään vanhan autonsa ajossa sekä korjaamaan ja huoltamaan sitä, vaikka uuden auton piti olla jo hänen käytössään.
Lue myös: Uutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä
Tuhansien eurojen vaatimus
Kuluttaja vaatii myyjältä lähes 4 000 euron hyvitystä vanhan autonsa huolloista ja korjauksista, polttoaine- ja verokustannuksista sekä lisäksi vajaat 13 euroa vuorokaudelta lokakuun 2022 alusta alkaen. Hän perusteli vaatimustaan toimituksen viivästymisellä ja käyttöhyödyn menetyksellä.