Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko myyjä vastuussa, kun auton toimitus viivästyy? Jopa kuluttajariitalautakunta oli erimielinen

1:25Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua –"Se, mitä myyjä sanoo, ei aina ole ainoa totuus"Jos autossa on vikaa, milloin kuluttajalla on oikeus vaatia kaupan purkamista?
Julkaistu 18.09.2023 06:24

Ville Järveläinen

Lautakunta ei suosittanut hyvitystä hybridi-Hyundain ostajalle, mutta päätös ei ollut yksimielinen.

Kuluttaja tilasi syyskuussa 2021 uuden Hyundai Tucson -hybridikatumaasturin noin 57 000 euron hintaan. Tilaushetkellä auton arvioitu toimitusaika oli tammikuussa 2022, mutta koronapandemiasta, Ukrainan sodasta sekä globaalista komponenttipulasta johtuen kuluttaja ei ollut saanut autoaan vielä saman vuoden syyskuussakaan.

Auton myyjä katsoo toimineensa asiassa huolellisesti. Sekä ensimmäinen että kaikki myöhemmätkin arviot toimitusajasta perustuivat maahantuojalta saatuihin tietoihin. Maahantuoja puolestaan vetosi edellä mainittuihin "yllättäviin, ennennäkemättömiin ja ylivoimaisiin" haasteisiin.

Auton ostajaa närästi myös se, että hän joutui viivästyksestä johtuen pitämään vanhan autonsa ajossa sekä korjaamaan ja huoltamaan sitä, vaikka uuden auton piti olla jo hänen käytössään.

Lue myös: Uutena ostetun Skodan moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä

Tuhansien eurojen vaatimus

Kuluttaja vaatii myyjältä lähes 4 000 euron hyvitystä vanhan autonsa huolloista ja korjauksista, polttoaine- ja verokustannuksista sekä lisäksi vajaat 13 euroa vuorokaudelta lokakuun 2022 alusta alkaen. Hän perusteli vaatimustaan toimituksen viivästymisellä ja käyttöhyödyn menetyksellä.

Myyjä kiisti vaatimukset, koska ostajan vanha auto ei ollut kaupassa mukana vaihtoautona, ja sitä olisi pitänyt huoltaa joka tapauksessa.

Lautakunta ei ollut yksimielinen

Kuluttajariitalautakunnan kahdeksasta jäsenestä kuusi oli sitä mieltä, etteivät myyjä ja maahantuoja voineet vaikuttaa auton toimitusvaikeuksiin, eikä se tällä perusteella suosittanut minkäänlaista hyvitystä.

Kahden jäsenen mukaan toimitusvaikeudet olivat myyjän ja maahantuojan tiedossa jo syksyllä 2021. Heidän mukaansa myyjän olisi tullut vahingonkorvausvastuusta vapautuakseen kertoa ostajalle selvästi vallitsevista olosuhteista sekä niiden mahdollisesta vaikutuksesta auton arvioituun toimitusaikaan jo kaupantekohetkellä.

– Katsomme ettei myyjä ole toiminut huolellisesti jättäessään kertomatta edellä mainituista toimitusaikaan liittyvistä varaumista, eriävässä lausunnossa kerrotaan.

Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan myyjän tulisi hyvittää ostajalle vahingonkorvauksena toimituksen viivästymisestä reilut 2 300 euroa.

– Mikäli tilattu auto olisi toimitettu sopimuksen mukaisessa ajassa, olisivat kuluttajan autonkäyttökustannukset olleet alhaisemmat, he totesivat viitaten muun muassa uuden auton hybridivoimalinjaan.

Lue myös: Öljyä valuttanut Pösö vietiin korjaamolle, mutta 920 eurolla ei saanut kuin pahan mielen – onko kuluttajalla oikeus odottaa enemmän?

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Myyjäliike ilmoitti, ettei toimitakaan tilattua Volvoa – kuluttaja vaati hyvitystäLiikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjastaJoku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaan65 000 euron Volvossa oli jotain pahasti vialla, mutta myyjä ei yöuniaan menettänyt – joku voisi pitää tarjottua hyvitystä jopa loukkaavanaLempääläisliikkeestä ostettu edullinen öky-Audi ei ollutkaan unelmien diili – auton historiasta paljastui huolestuttava tietoSähköauton todellinen toimintamatka oli pettymys – kuluttajariitalautakunta suosittaa nelinumeroista hyvitystä
AutotAutokauppaKuluttajariidatLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • Eilen11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • Eilen11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 19.10.06:44
    Sää

    Malttia liikenteeseen: Ajokeli huonoa isossa osassa maata – erityisesti näillä alueilla kuuran riski