Vaikka auton historia oli tiedossa, ei moottorivialle löydetty yksiselitteistä syytä. Kuluttajariitalautakunta oli kuitenkin yksimielinen sen todennäköisimmästä aiheuttajasta.
Kuluttaja osti autoliikkeestä tuliterän Skoda Octavian keväällä 2011. Huhtikuussa 2022 – siis yksitoista vuotta auton ostamisen jälkeen – auto koki moottorivaurion, jonka seurauksena koko moottori oli vaihdettava.
Lähes 4 000 euron hintainen remontti kuului kuluttajan mukaan maahantuojan maksettavaksi, koska moottorin oli rikkonut huonolaatuinen jakoketju. Kuluttajan mukaan kyseisen Octavia-mallin jakoketjuongelmat ovat yleisesti tiedossa.
Autolla oli moottorivaurion sattuessa ajettu noin 55 000 kilometriä.
Lue myös: Hybridiauton johtosarjoja kursittiin teipillä ja nippusiteillä – myyjä piti valmistajan korjausohjeita lähinnä suuntaa antavina
Maahantuoja: Huolto-ohjelmaa ei oltu noudatettu
Maahantuoja kiisti kuluttajan vaatimuksen vedoten siihen, ettei auton huolto-ohjelmaa oltu noudatettu, eikä yhtäkään määräaikaishuoltoa oltu tehty valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Moottoriöljyjä oli vuosien varrella vaihdettu, mutta edellisessä, vuonna 2019 tehdyssä vaihdossa, ei oltu käytetty niin sanottua long life -öljyä, jonka vaihtoväli on pidempi kuin autossa käytetyllä öljyllä. Maahantuojan mukaan öljy olisi pitänyt vaihtaa uuteen vuonna 2020. Autossa oli vuonna 2022 moottoririkon sattuessa edelleen vuonna 2019 vaihdetut öljyt.