Salaperäistä tärinää, kasvanut kulutus, käynnistysongelmia, tehottomuutta ja huonoa kiihtyvyyttä – näistäkö on päästökorjatut Volkkarit tehty?
Päästöhuijauksesta syyskuussa 2015 kärähtänyt Volkswagen joutuu Yhdysvalloissa maksamaan tuntuvia korvauksia ja jopa ostamaan autojaan takaisin, mutta Euroopassa on katsottu riittäväksi toimenpiteeksi pelkkä korjaaminen.
Useat VW-omistajat ympäri Eurooppaa ovat kuitenkin valitelleet, että Volkswagenin tekemillä korjauksilla on ollut ikäviä vaikutuksia auton toimintaan. Aiemmin luotettavina pidetyt autot ovat omistajiensa mukaan vain varjoja entisistään. Osa on joutunut korjauttamaan autojaan isolla rahalla VW:n toimenpiteiden jälkeen.
Isossa-Britanniassa liikenneministeriö on ilmoittanut, että korjauskutsun noudattaminen on omistajasta kiinni. Suomessa valmistajan takaisinkutsusta kieltäytyminen johtaa hylkäykseen katsastuksessa ja lopulta auton liikennekäytöstä poistoon, mikäli autoa ei korjata tai ajamista lopeteta.
Perheen toisesta autosta ajokelvoton
Sanomalehti Guardianiin yhteyttä ottanut James Harrison kertoo, että hänen vaimonsa vuosimallin 2010 Volkswagen Golf 1,6 TDI on muuttunut korjauksen jälkeen ajokelvottomaksi.
– Auto sammuu tuon tuosta ja uudelleenkäynnistys on vaikeaa, Harrison kertoo.
– Mielestäni he (Volkswagen) ovat pilanneet täydellisesti toimineen auton.
Harrison sanoo olleensa siinä käsityksessä, että takaisinkutsun noudattaminen on pakollista, mutta on sittemmin saanut selville asian todellisen laidan. Hänen mukaansa osa korjaamoista on myös suorittanut autoille Volkswagenin sanelemat korjaustoimenpiteet ilman omistajan lupaa.
