Nokian Renkaiden markkinoinnista kohu – nyt puhuu valmistaja

Aamulehti uutisoi tänään, että Nokian Renkaat on valmistanut renkaita Pohjoismaihin sekä Keski-Eurooppaan samoilla resepteillä. Renkaita on kuitenkin myyty eri tuotteina ja hintaero kaupan hyllyllä on laskettu sadoissa euroissa.

Nokian Renkaat on Aamulehden artikkelista syntyneen keskustelun seurauksena julkaissut tiedotteen, jossa se ottaa kantaa lehden väitteisiin.

Tiedotteessa todetaan, että "maailman pohjoisimpana rengasvalmistajana" Nokian renkaat suunnittelee myös kesärenkaansa aina ensin pohjoismaiseen kesään.

Samoja reseptejä useissa renkaissa

Aamulehti oli saanut käsiinsä Nokian Renkaiden Venäjän-tehtaalla käytettäviä reseptejä, joiden pohjalta renkaita valmistetaan. 

Saman reseptin käyttäminen tarkoittaa, että renkaiden kulutuspinnan kumisekoitus on ollut samanlainen. Osassa renkaista myös pintakuvio on ollut sama eri markkina-alueilla.

Samalla rengasreseptillä on valmistettu esimerkiksi Nokian Hakka Black- ja Nokian zLine-kesärenkaita, joissa kumiseoksen lisäksi myös renkaan pintakuviointi on ollut samanlainen.

MTV Autojen tavoittama Nokian Renkaiden markkinointi- ja viestintäjohtaja Antti-Jussi Tähtinen kertoo, että rengas koostuu yli sadasta eri raaka-aineesta ja renkaan valmistuksessa käytetään kymmeniä eri reseptejä. 

– Kulutuspinnan kumisekoitus on vain yksi tuoteominaisuuksiin vaikuttava tekijä. Renkaan muilla rakenneosilla, materiaaleilla sekä pintakuviolla on myös merkittävä vaikutus käyttöominaisuuksiin. Lisäksi saman tuoteperheen sisällä voi olla useita eri pintasekoitusreseptejä, Tähtinen kertoo.

– Samaa pintasekoitusreseptiä voidaan myös käyttää toisen tuoteperheen samassa koossa tai eri koossa mikäli se testeissä on osoittautunut toimivimmaksi ratkaisuksi, hän jatkaa.

Tähtisen mukaan Nokian Hakka-kesärenkaan ostava kuluttaja on aina saanut nimenomaan pohjoisen olosuhteisiin ensisijaisesti suunnitellun, testatun ja valmistetun renkaan.

– On totta ja sen itsekin sanomme, että olemme aiemmin käyttäneet joissakin Keski-Euroopan tuotteissa samoja kulutuspinnan kumisekoituksia, jos ne ovat toimineet Keski-Euroopan olosuhteissa hyvin. 

Tähtinen kertoo, että renkaiden hinnat noudattavat markkinoiden yleistä hintatasoa.

– Tämä hintataso on tyypillisesti Pohjoismaissa korkeampi sekä Nokian Renkailla että muilla premium-valmistajilla kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa. Niilläkin kilpailijoilla, joilla on täysin sama tuote molemmille markkinoille, on selviä hintaeroja Pohjois-Euroopan ja Keski-Euroopan välillä.

Nuorena kolme autoa päivässä ruttuun – miksi Kaikkonen puhuu sähköautojen puolesta? 4:32

Lue myös:

    Uusimmat