Etenkin autoharrastajien keskuudessa kirjainyhdistelmällä GT-R on oma sointinsa. Kirjaimet tulevat sanoista Gran Turismo Racer, joka on tarkoittanut katuautojen osalta nopeaa, mutta myös arkikäyttöön soveltuvaa urheiluautoa.
Nissan esitteli ensimmäisen GT-R-nimeä kantaneen autonsa jo vuonna 1969. Kyseessä oli vuotta aikaisemmin esitellyn Skylinen tehoversio, joka rakennettiin kilpailukäyttöön. Auton pellin alta löytyi 2,0-litrainen rivikuutonen, joka tuotti tuohon aikaan hurjat 160 hevosvoimaa. Omamassaa nykymittapuulla kompaktin kokoisella (pituus alle 4,4 metriä) autolla oli vain 1 120 kiloa, mikä teki suorituskyvystä aikalaiselleen vähintään kiitettävän. Niin sanotun varttimailin, eli noin 400 metrin kiihdytys, taittui autolla 16,1 sekunnissa, ja huippunopeutta Skyline 2000 GT-R keräsi parhaimmillaan yli 200 km/h.
Kiinnostus ensimmäistä sukupolvea kohtaan sai Nissanin esittelemään toisen sukupolven GT-R:n vuonna 1973. Auto oli voimanlinjansa osalta lähellä edeltäjää, mutta ulkonäköä oli maustettu aerodynamiikkaa parantaneilla osilla. Mallin valmistus jäi kuitenkin hyvin vähäiseksi öljykriisin horjutettua ennen kaikkea tehokkaiden autojen kysyntää.




