Nämä taidot pienet koululaiset oppivat ensimmäisellä luokalla: Tärkeintä vuorovaikutus ja itsestä huolehtiminen – "Lapset tykkäävät ilmiöiden oppimisesta"

Moni ekaluokkalainen aloittaa koulutiensä tällä viikolla. Ensi kertaa koulun penkille astuvien on opeteltava ensimmäisen kouluvuoden aikana paljon uusia asioita, mutta tärkeintä on oppia olemaan koululainen.

Ekaluokan päättyessä lapsen tulisi osata lukea ainakin sanoja sekä hallittava yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja. Ensimmäisen luokan aloittavien on kuitenkin opeteltava jotain vielä tärkeämpää kuin lukeminen tai laskeminen. On opittava koulumaailman säännöt ja vahvistettava käsitystä itsestään oppijana.

– Koululaisena ja yksilönä kasvaminen sekä positiivisen minä-käsityksen luominen ovat tärkeitä taitoja, joita ekaluokkalaisen halutaan oppivan, toteaa Töölön alakoulun opettaja Tuija Kapuli.

"Matematiikka on ajattelun pohja"

Kapuli on opettanut alakoululaisia jo 30 vuoden ajan. Hän sanookin, että vuosikymmenien aikana koulunpenkille saapuvat oppilaat ovat yhä kypsempiä koulumaailmaan.

– Tästä on kiittäminen esiopetuksen. Moni ekaluokkalainen osaa jo sietää pettymyksiä, kuunnella toista ja heillä on vuorovaikutustaitoja. Toiset ovat valmiimpia ja osa tarvitsee enemmän aikaa.

Matematiikka, ympäristöoppi, äidinkieli, musiikki, liikunta, käsityö ja uskonto tai elämänkatsomusoppi. Siinä muutamia oppiaineita, joita opetussuunnitelman mukaan ekaluokkalaisen tulee oppia ensimmäisen lukuvuoden aikana.

– Matematiikan oppiminen on ekaluokkalaisille hyvin mieluisa aine. Se on tärkeä oppiaine, sillä matematiikka on ajattelun pohja ja perusta. Ennen vanhaan matematiikkaa opiskeltiin enemmän kirjoista, mutta nykyisin opetellaan enemmän ymmärtämään.

Uusi opetussuunnitelma toi medialukutaidon kouluun

Uusi opetussuunnitelma tuli ekaluokkalaisten osalta voimaan kaksi vuotta sitten. Opetussuunnitelman mukaan oppilaat oppivat kouluaineiden ohessa muita taitoja, joita heidän halutaan taitavan yhdeksän vuotta myöhemmin, kun peruskoulu päättyy.

Opetushallituksen opetusneuvos Erja Vitikka kertoo, että näihin kuuluvat muun muassa oppimaan oppiminen, kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikuttaminen, itsestä huolehtiminen ja monilukutaito.

– Monilukutaito on kansan kielellä ilmaistuna esimerkiksi medialukutaitoa ja tekstien tulkitsemista. Koulussa opitaan pienestä pitäen, kuinka netistä voi hakea tietoa, millaista tietoa voi pitää relevanttina ja luotettavana ja miten erilaisia tekstejä tulkitaan.

"Lapset tykkäävät ilmiöiden oppimisesta"

Uusi opetussuunnitelma näkyy koululaisten arjessa myös niin, että oppiaineita sulautetaan toisiinsa ja oppimista toteutetaan ilmiöoppimisen muodossa.

Esimerkiksi Kapulin luokassa ekaluokkalaiset tutkivat viime vuonna ensin itsenäisesti ryhmissä metsän kasveja ja eläimiä ja sen jälkeen kokosivat näistä yhdessä installaation esille luokkaan. Ilmiöoppiminen ei Kapulin mukaan ole sinänsä kouluissa uutta, nyt se on vain tuotu osaksi opetussuunnitelmaa.

– Lapset kyllä tykkäävät ilmiöiden oppimisesta. Ekaluokkalaisilla on vielä rajalliset taidot, joten heitä täytyy opettaa paljon ilmiöoppimisessa, Kapuli kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat