Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näistä asioista suomalaiset valittavat kuluttajariitalautakuntaan – kärjessä myöhästyneet lennot: Näissä tapauksissa lentoyhtiön ei tarvitse korvata

8:11Näistä asioista suomalaiset valittavat – kärjessä arjesta tuttu kolmikkoMiksi pahasti myöhästyneestä lennosta ei välttämättä tipukaan korvausta? Viiden jälkeen otti siitä selvää.
Julkaistu 26.01.2020 12:23
Toimittajan kuva
Janne Ahjopalo

janne.ahjopalo@mtv.fi

Suomalainen kuluttaja hakee apua kuluttajariitalautakunnasta erityisesti silloin, kun hänellä on ongelmia lentomatkan kanssa. Tämä selviää Viiden jälkeen -ohjelman Kuluttajariitalautakunnalta saamista tiedoista.

Eniten suomalaiset valittavat lautakuntaan matkustamisesta – varsinkin lennoista – sekä autokaupoista ja asumisesta. Asumisen osalta erityisesti vuokra- ja asumisoikeustapauksissa on suurta suhteellista kasvua. 

Mutta lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien kanssa vasta kinataankin. Viiden jälkeen -ohjelman haastatteleman Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlbergin mukaan lennoista riitelyn taustalla on EU-sääntely.

– Sääntely ei välttämättä ole paras mahdollinen ja sovelias Suomen oikeusjärjestykseen, koska siinä matkustaja on oikeutettu korvaukseen, vaikka mitään vahinkoa ei syntyisikään. Siksi lentoyhtiöiden on aika vaikea taipua näihin tilanteisiin, joissa heidän kuuluu maksaa korvaus.

Lue myös: Tyytymättömyys taksitarjontaan kasvoi varsinkin pienillä paikkakunnilla – näin suomalaiset ovat kokeneet Sipilän hallituksen taksiuudistuksen

Poikkeukselliset sääolosuhteet perusteena

Yleisimpiä tilanteita Pauli Ståhlbergin mukaan ovat sellaiset tapaukset, joissa lento myöhästyy kolme tuntia ja lentoyhtiö vetoaa lentokoneessa olleeseen tekniseen vikaan. Itse asiassa hyvin harvoin on ollut sellainen poikkeuksellinen olosuhde, joka oikeuttaisi korvauksen maksamatta jättämiseen.

Viiden jälkeen otti esille tapauksen, jossa perhe oli lähdössä Tukholmaan lentäen, mutta samalle päivälle sattuikin lumipyry. Lento myöhästyi kolme tuntia, sillä suurin osa kiitoradoista oli kiinni. Perhe vaati korvausta 250 euroa henkilöltä, mutta Kuluttajariitalautakunta ei puoltanut perheen vaatimusta. Miksi näin?

– Tässä tilanteessa oli ilmeisesti poikkeukselliset sääolosuhteet, eivätkä nekään aina välttämättä riitä. Jos sääolosuhteiden takia lennonjohto on asettanut rajoituksia ja sulkenut kiitoratoja, tämä muodostaa poikkeuksellisen sääolosuhteen. Silloin kuluttajalla ei ole korvaukseen oikeutta, perustelee Ståhlberg lautakunnan linjausta.

Milloin myöhästyneestä lennosta voi saada korvauksia? Lue lisää täältä!

Lisää aiheesta:

Lakko peruu tai siirtää lennot tuhansilta Finnairin asiakkailta – näissä tapauksissa voi saada korvaustaKuluttajariitalautakunta: Finnair ei noudata lautakunnan linjaa vakiokorvausten maksamisesta – tästä on kysePeruiko lentoyhtiö lentosi ja tarjoaa tilalle lahjakorttia? Tähän ei ole pakko suostua: "Aina oikeus saada lipun hinta rahana"Lentoasiat poikivat yhä eniten valituksia Kuluttajariitalautakuntaan – puheenjohtaja hämillään: "On ihan kummallista, ettei tämä lentoasia rauhoitu, vaan päinvastoin kiihtyy"Norwegian tuntee matkustajien valitukset nahoissaan – laski väärin kesäsesongin miehistötarpeenLennot työllistävät kuluttajariitalautakuntaa: Tämä perustilanne tuo vakiokorvauksen
LentäminenMatkailuKuluttajariidatViiden jälkeenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentäminen
  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 11.9.17:31
    Latvia

    Latvia sulkee ilmatilan itärajallaan

  • 10.9.17:50
    Ukrainan sota

    Suomalaismatkustajat eivät Puolan tilannetta hätkähtäneet, mutta tulevaisuus jännittää: "Riippuu, mitä Venäjä päättää tehdä"

  • 9.9.21:01
    Qatar

    Suomen Dohan-suurlähettiläs: Valitettavaa että rauhanvälittäjä joutui iskun kohteeksi

  • 8.9.22:37
    Iso-Britannia

    Heathrow'n lentokentän illalla evakuoitu lähtöselvitysalue on avattu