Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Naislentäjä on edelleen harvinaisuus – Marjo kertoo työstään Finnairin ohjaamossa

Marjo Koskinen uskoo, että tytöt ja naiset eivät vain hoksaa hakeutua lentoalalle.
Marjo Koskinen uskoo, että tytöt ja naiset eivät vain hoksaa hakeutua lentoalalle.Finnair
Julkaistu 05.05.2016 17:23
Toimittajan kuva

Hannele Lampela

hannele.lampela@mtv.fi

Finnairin 700 lentäjästä vain 17 on naisia. Lentäjä Marjo Koskinen kannustaa myös tyttöjä ja naisia hakemaan alalle.

Finnairin ensimmäinen naislentäjä astui puikkoihin vuonna 1984, mutta tällä hetkellä Finnairin 700 lentäjästä edelleen vain noin kaksi prosenttia on naisia. Myös kansainvälisesti mitattuna naislentäjät ovat edelleen harvinaisia

– Se johtuu mielestäni ensisijaisesti siitä, että tytöt ja naiset eivät ole osanneet hakeutua alalle, Finnairin lentäjä Marjo Koskinen uskoo. 

Pyysimme Koskista kertomaan työstään – millaista on elämä sinivalkoisilla siivillä?

Kerro omin sanoin työhistoriaasi: Miten päädyit lentäjäksi? 

Ammatin valinta tuli puskista. Lukion jälkeen en tiennyt, mitä haluaisin tehdä isona ja äitini löysi lehtiartikkelin, jossa kerrottiin Porissa olevasta Finnairin Ilmailuopistosta. Hain hetken mielijohteesta ja sille tielle jäin.

En hakiessani tiennyt lentämisestä mitään enkä edes tuntenut ketään, joka olisi lentämisen kanssa missään tekemisissä.

Millainen on tavallinen työpäiväsi?

Töihin tullaan tunti ennen lentoa. Tapaan heti tullessani perämiehen ja aloitamme lennon valmistelun. Yhdessä käydään läpi muun muassa koneen tekninen status, lennon tiedot, säät, lentoreittien ja -kenttien tiedot sekä tilataan polttoaine. Sen jälkeen siirrytään koneelle, jossa tavataan matkustamohenkilökunta. Ohjaamossa valmistellaan kaikki lentoa varten ja ulkopuolella suoritetaan vielä koneen tarkastus. Maassa kapteeni ohjaa konetta, lennolla työnjako vaihtelee. Lentovuorot jaetaan yleensä puoliksi eli toinen lentää toiseen suuntaan ja toinen hoitaa radiopuhelinliikenteen ja tarkastuslistat. Kohteessa vaihdetaan tehtävät toisin päin. Kapteeni viime kädessä vastaa kaikesta, mitä koneessa tapahtuu.

Millaisia työvuorot ja -rutiinit ovat?

Päivät vaihtelevat todella paljon. Töitä tehdään ympäri vuorokauden ja vuoden jokaisena päivänä. Käydään esimerkiksi edestakaisin Euroopassa ja päälle saattaa olla vielä kotimaan tai Skandinavian lento.

Eurooppalaisen lennon päälle saattaa olla esimerkiksi yöpyminen Oulussa ja seuraava päivänä on jälleen Helsinkiin tulon jälkeen joku Euroopan lento. Voi olla lyhyt yöpyminen Euroopassa, jonka alla ja päällä on edestakaiset lennot. Hyvin vaihtelevaa siis! Työpäivät kestävät yleensä 7–11 tuntia ja kapearunkoliikenteessä, jossa itse työskentelen, rytmitys on yleensä 4–5 päivää töitä, 1–3 vapaata.

Marjo Koskinen 2"Ohjaamo on paras maisemakonttori ikinä!"Finnair

Millaista on työskennellä miesvaltaisessa työyhteisössä?

En koe miesvaltaisessa työyhteisössä työskentelyä mitenkään erilaiseksi kuin naisvaltaisessakaan. Meillä urakehitysmahdollisuudet ja palkkaus ovat aivan samanlaisia miehillä ja naisilla.

Mielestäni töissä korostuu henkilöiden persoonat ja henkilökemiat eikä se, oletko mies vai nainen. Meillä erikoisuutena on myös se, että joka päivä on eri työkaverit ohjaamon oven molemmin puolin ja voi mennä useita vuosia, ennen kuin seuraavan kerran lennät jonkun kanssa yhdessä.

Mikä on upeinta työssäsi?

Loistavat työkaverit, itse lentäminen sekä aivan upeat maisemat! Auringon nousut ja laskut, revontulet, aivan pilven yläreunassa lentäminen. Ohjaamo on paras maisemakonttori ikinä!

Miten kannustaisit naisia, jotka haaveilevat lentäjän ammatista?

Rohkeasti mukaan vaan! Kyse on siitä, onko henkilöllä alalle sopivat ominaisuudet. Se selviää hakuprosessin aikana testeissä. Ole oma itsesi ja usko unelmiisi! Töitä pitää tehdä, mutta ammatti on kaiken vaivan arvoista.

Miten muut ihmiset suhtautuvat ammattiisi, kun kerrot siitä ensimmäisen kerran?

Ammatti herättää ihmetystä. Osa ei ole ajatellut, että nainenkin voisi toimia liikennelentäjänä ja he saavat itsensä kiinni ennakkoluuloista.

25:18Miten viisikymppinen nainen pärjää tämän päivän työelämässä?

Lisää aiheesta:

Missä lentäjät käyvät vessassa ja saako lennolla nukkua? Lentokapteeni Akseli kertooVilma, 21, toteuttaa lapsuudenunelmaansa ja valmistuu pian liikennelentäjäksi – naislentäjä on yhä harvinaisuusPekan työpaikka vaihtui matkustajalentokoneen ohjaamosta säätutkaan – näin perämiehen elämä muuttui kertaheitolla koronan myötäPasi huolehtii satojen lentomatkustajien turvallisuudesta, mutta ihastui lennonjohtajan työhön pienien paperilappujen takia – MTV Uutiset vieraili lennonjohdossa selvittämässä, mitä ilmailun kulisseissa tapahtuuLentoaseman Leena ilahduttanut asiakkaita Helsinki-Vantaalla jo 42 vuotta – ymmärtää myös tuohtuneita asiakkaita: "On tärkeää kuunnella"Kovaa työtä ja kauniita maisemia – netti sekosi nuoren naispilotin kuvista
TyöUraLentäminenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Työ
  • 2.11.06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • 30.10.11:26
    Ruoka

    Kozeen Shiwan haastettiin oikeuteen – näin hän vastaa syytöksiin

  • 29.10.14:39
    Työttömyys

    Professori: Kuntien sakkomaksut valtiolle pitäisi lopettaa – rahat työllistämiseen

  • 29.10.11:47
    Työelämä

    Useampi kuin joka kolmas nuori harkitsee muuttoa ulkomaille työn perässä, kysely paljastaa

  • 28.10.06:14
    Eläke

    Professori MTV:lle: Eläkeikä nostettava nopeasti yli 70 vuoteen