Lentokoneohjaamo on monelle nykypäivän matkustajalle mystinen paikka, johon vain harvoilla on pääsy. Sen takia ohjaamon mukavuuksista voi liikkua varsin lennokkaitakin olettamuksia.
Lentokoneita voidaan tänä päivänä lentää autopilotilla ja vaikka siitä on paljon apua, vaatii se silti ihmisen, joka lentää konetta. Autopilotilla yläilmoissa kruisailu ei siis tarkoita sitä, että lentokapteeni ja perämies voisivat nostaa jalat ylös ja laiskotella.
Lentäjän työtehtäviin kuuluu esimerkiksi yhteydenpitoa eri maiden lennonjohtoon, lentokorkeuden säätämistä, sään tutkimista sekä polttoaineen kulutuksen ja koneen järjestelmien tarkkailua.
Lentäjät ovat myös ihan tavallisia ihmisiä, joilla on ihan samanlaiset tarpeet kuin muillakin matkustajilla. Mitään omaa kullattua vessaa lentäjillä ei koneessa ole, ainakaan yleensä.
– Useimmiten lentäjät käyttävät ihan samoja vessoja kuin matkustajatkin, kertoo lentokapteeni Akseli Meskanen Suomen Lentäjäliitosta.
Meskanen on lentänyt matkustajakoneita Euroopassa ja mannertenvälisillä lennoilla yli 19 vuotta. Parhaillaan hän toimii kapteenina Airbus 350 -lentokoneessa.
Joissakin lentokoneissa ja joillakin lentoyhtiöillä saattaa hänen mukaansa kuitenkin olla erikseen lentäjille varatut vessat.

